Små skogsmaskiner och övriga maskiner

sidvinsch

3 inlägg 1824 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sidvinsch

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213745 Är det någon som har prövat att ha manuell sidvinsch på en av stakarna. Är det någon vits med det om man redan har vajerkran? Det skulle kanske vara det om man kan vinscha upp riktigt tunga stockar. Jag har sett något liknande på ORSA-vagnen.



   TS
Avatar Fallback

Re: sidvinsch

Jamt  
#214913 Har inte provat än. Men har konstaterat att översta delen på Sorselelyften har precis samma dimension som stakarna på våran vagn. Men en handvinch är ju rätt långsam så är väll bara i nödfall det skulle vara intressant.

Avatar Fallback

Re: sidvinsch

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#214925 Jag köpte en vanlig handvinsch och bultade fast ett fyrkantsrör. Sen band jag fast den i ett träd för att vinscha upp några stockar som låg ute i ett kärr. Då hade jag ingen maskin med så jag tyckte det fungerade bra och att jag slapp gå ut i dyn.

När jag såg bilden på BigBoss (polarismora) så tänkte jag att det hade varit smart om mitt fyrkantsrör hade passat på mina stakar. Visserligen har jag vinsch på kranen men om man vill slippa motorljudet en stund eller om man kan köra den parallellt med kranen för riktigt tunga stockar. Men då måste man antagligen vara två.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).