Före och efter jobbet

Ryggbeskymmer

53 inlägg 37537 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ryggbeskymmer

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212404 Är det någon här på forumet som har problem med ryggen?
Jag har det just nu!!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

dwurg  
#212405 till och från. hade ryggskott för en vecka sen.

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

halvproffs  
#212416 Beskriv problemet.

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

santatorp  
#212426 Har haft ... opererad för diskbråck för några år sen .
Har inte haft problem sen , op i april började som fårklippare i aug igen .

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

totte  
#212428 Det händer, vanligen ett par gånger om året. Får ont, för det mesta en bit ut åt väntersidan, inte mitt i ryggraden. Blir snedställd, lutar över åt höger. Kan inte stå långa stunder i taget, gå funkar inte mer än korta bitar under stor ansträngning. Sitta och ligga går bra. Vanligen över efter tre till fem dagar.

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212434 Jag har haft diskbråck för 3 år sen. Efter rehab har det funkat rätt ok med några återfall. Fick ett återfall igen nu....man blir rätt så layd back i tankarna. Alla projekt blir inga projekt om ni förstår. Jag vet ju att det blir ok igen men det är svårt att se framåt i skrivande stund.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

machonisti  
#212436 Ont på många ställen axel och knä men aldrig ryggen. Har varit förskonad från ryggont men ta i trä....

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

JD 2006  
#212441 Det känns som att de flesta som sitter i maskiner av något slag har ont i ryggen mer eller mindre hela tiden, är ju dock skillnad på "lite" ont i ryggen och diskbråck.
Har man diskbråck så är väl maskinkörning ingen höjdare precis :sad:

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

machonisti  
#212443 Sitta i maskin kan leda till diskbråck. Kall i muskeln rycka riva i skiftnyckel och satan satan.

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

santatorp  
#212444
Dalle skrev:Jag har haft diskbråck för 3 år sen. Efter rehab har det funkat rätt ok med några återfall. Fick ett återfall igen nu....man blir rätt så layd back i tankarna. Alla projekt blir inga projekt om ni förstår. Jag vet ju att det blir ok igen men det är svårt att se framåt i skrivande stund.


Lider med dej... vet hur innihvt ont det gör.
Men de går över , något som hjälpte mej var om jag låg på mage och någon drog i benet på den sidan det gjorde mest ont. Då släppte det ett tag.
Annars var det starka piller som gäller ,(åt tabletter i 2,5 år innan jag blev fixad)

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

santatorp  
#212445
JD 2006 skrev:Det känns som att de flesta som sitter i maskiner av något slag har ont i ryggen mer eller mindre hela tiden, är ju dock skillnad på "lite" ont i ryggen och diskbråck.
Har man diskbråck så är väl maskinkörning ingen höjdare precis :sad:


lite ont i ryggen jämfört med diskbråck ... är nog som o släppa ett kilo bomull alt bly på tårna.

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

torsten83  
#212446 Har också haft diskbråck för två år sedan,två diskar som gick sönder. Har fått klabb med de igen. De e inget kul å man vill inte gå hemma ett halvår som sis

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

T Landström  
#212448 Många ryggproblem även problem med nacke/axlar kommer till viss del av man sitter fel...
Bekvämaste sättet att sitta är oftast inte det bästa för kroppen...

Har inte diskbråk eller liknande men har gått med daglig värk i nacke och axlar i 15år nu.
Det som gör att jag klarar mitt arbete som snickare är att jag tränat någorlunda regelbundet.

Avatar Fallback

Re: Ryggbeskymmer

JD 2006  
#212539 Jo träning gör en stor skillnad faktiskt...men för dom som har det riktigt jäkligt är ju träning inte så skönt förståss. Men de finns ju lättare träningsprogram iofs.

Användarvisningsbild

Re: Ryggbeskymmer

totte  
#212556 "Normala" ryggproblem, vanligen orsakade av fel eller för statisk arbetsställning kan ofta förebyggas och lindras med träning. Den sortens ryggont sitter i muskler och senor och det är alltså inga egentliga skador bakom. Däremot kan det på sikt leda till skador på diskar och leder om det inte åtgärdas.

Vid diskbrock och andra åkommor där det redan finns en tydlig skada i skelett, leder eller brosk skall man inte träna utan att ha experthjälp från läkare och sjukgymnaster. Det är oerhört viktigt att inte träna fel.

Med rätt upplagd träning kan man stärka musklerna så att de hjälper till att motverka problemen. Med felaktig träning kan skadorna istället förvärras. Det är vad jag har fått lära mig från initierade personer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).