Motorsåg och handhållet

Barkstöd eller ej?

32 inlägg 17656 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barkstöd eller ej?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15673 Vad tycker ni om barkstöd på sågarna?

På en gallrings/kvistningssåg tycker jag det är ett ganska meningslöst tillbehör eftersom det är mera stjälp än hjälp. Har haft det på fällsågen tills ganska nyligen när jag börjat testad fällmetoden med "säkra hörnet". Om man jobbar från samma sida sida hela tiden och sågar till stora delar med dragande kedja efter insticket så tycker jag att barkstödet också är mera i vägen eftersom det inte är lika lätt att bekvämt glida bakåt med sågen. Någon som har samma erfarenhet eller som har kommit på något bra sätt att köra "säkra hörnet" med barkstöd?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15677 Säkra hörnet? "Trigger"??

Jag har barkstöd på de större sågen, dels för att det är bra mycket bekvämare o dels för att se till att ljudd. inte får sina kängor.

Vid kapning är det toppen på de större sågarna eftersom om det är i så får man ingen luft färd.

Användarvisningsbild
masterchief  
#15679 Vid losskapning efter Gudrun och Per så satte hälften av mina huggare på barkstöden på 357orna, var inte så ansträngande för armarna sade de.
Men inget man kvistar med.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#15683 jag har det på min 372:a men den går mest med långa svärd 20"< på dom mindre har jag det inte tycker dom är mest i vägen då både när man kvistar och man fäller med "säkra hörnet metoden" !!
Man får anpassa sina verktyg för vad man skall använda dom till för typ av jobb :D

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15699 har det på fäll sågarna men inte på kvist sågarna.
Du kan inte kvista rätt med en såg med barkstöd på för att då fastnar du och får ingen svängande gång, m a o du får stopp mitt i kvistningen och det vill man inte ha, tar både energi från dig och skadar din kropp samt att arbetet tar ungefär 1,5 gg så lång tid.

Vedbackesågen- partnern har jag det för bekvämligheten när hävstångs effekten blir bara att putta sågen lite i bakkant så väger bladet sig självt igenom stocken.
Samt att kast risken minsakar med ci så där 75%

Har provat utan på 3120 och det gör jag inte om....

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15708
swe#kipp skrev:jag har det på min 372:a men den går mest med långa svärd 20"< på dom mindre har jag det inte tycker dom är mest i vägen då både när man kvistar och man fäller med "säkra hörnet metoden" !!
Man får anpassa sina verktyg för vad man skall använda dom till för typ av jobb :D


Visst körde du med "tandem-barkstöd" Kipp?,,,,

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15709 det är väl tandem alltså både på sågen och på kastskyddet vid de större sågarna? tycker mig sett detta på de flesta över 70 cc.

Har även sett ett "mjukt" barkstöd alltså utan piggar som mer är ett skydd för miljö-munkaveln.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#15714 jo, jag har inre och yttre till min 372:a det finns även till 357 för den som vill ha det och man kan även beställa ett fullwrap till 357 .
Skogshuggarn har du låtit din 372:a jobba i nått i rejält ännu ??

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15723
swe#kipp skrev:jag har det på min 372:a men den går mest med långa svärd 20"< på dom mindre har jag det inte tycker dom är mest i vägen då både när man kvistar och man fäller med "säkra hörnet metoden" !!
Man får anpassa sina verktyg för vad man skall använda dom till för typ av jobb :D


Precis min erfarenhet, tycker att barkstödet fungerar bra med 24"-svärdet på fällsågen men mindre bra med 16"-svärdet eftersom man då glider mer med sågen längs stammen i fällningen.

Att ha ett tandlöst barkstöd som gossebear sett kanske kan vara en bra idé men jag har inte haft några större problem med bucklade ljuddämpare.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#15733 jag har det tandlösa på mina småsågar och det är supertrevligt när fällrt med säkra hörnet sågen glider lättt runt stammen med dom på !!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15734
swe#kipp skrev:jo, jag har inre och yttre till min 372:a det finns även till 357 för den som vill ha det och man kan även beställa ett fullwrap till 357 .
Skogshuggarn har du låtit din 372:a jobba i nått i rejält ännu ??


Nej, inget "dundergrovt" utan det har mest blivit enstaka vindfäller av tall.
Framåt mars/apr hade jag tänkt att köra igång med lite fröträd, och där är ju 372 given.
(Fällning/aptering av i stort sett kvistfri rot-2á stock).

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15738 När vi fick hålla i våra skolsågar så var det första vi gjorde att byta till ett slätt barkstöd...tycker det funkar mycket bättre på småsågarna :)

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15739 Finns det tandlösa barkstöd till de mindre sågarna. Filade bort tänderna på mitt, o det funkar bra men det blev ju inte lika runt och fint som ett fabriksgjort.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15741 joo det finns..det blev väldigt bra :D

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15742 BARKSTÖD SLÄTT 5018795-01 78,00 SEK Husqvarna

Om du kollar på :
http://www.servicecentralen.se/se/katal ... 5&row=1001

Så ser du lite av varje vad det gäller barkstöd hittade ej bild tyärr förmordar att mange eller Kipp har.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar