Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mini skördare usewoods

39 inlägg 27191 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mini skördare usewoods

calle336  
#210289 Hittade en intressant liten skördare på blocket idag.
Ni kanske har pratat om denna förut ?

"Denna Maskin har varit i Sverige under 2 år och testkörts under utvecklingsfasen.

Nu är den klar och kommer lanseras av Gustafsmaskiner.

Service partner till Gustafsmaskiner är FURUHILL i Falun med fullständig utrustad verkstad och fordon.

Maskinen USEWOOD tillverkas i Finland.
Kubota 3 cyl motor = mkt låg driftkostnader.

Det finnd flera valmöjligheter och modeller.
fr 4*4 W drift till 8*8 W drift
Olika skördaraggraget. fr 3-20 cm
Olika röjsågsaggregat. fr1-9 cm

Maskinen byggs för den som arbetar från vedhantering till stora skogsföretag.
Det finns alltid en modell och pris för varje behov.= lönsamhet.
Senaste året är det sålt 27 st Maskiner i Finland som fått upp ögonen för maskinens kapacitet.

Allt tillverkat av USEWOOD Själva.

Vi har siffror från Finland som visar att denna maskin är mer lönsam än med manuell röjning i skogen, oavsett nationallitet.

Vi kan hjälpa dig som vill börja med denna maskin att räkna ut lönsamheten samt början med kontakter mot kunder. "

Saluförs av gustafsmaskiner.se



   TS
Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

strombom2  
#210290 http://www.blocket.se/dalarna/MINI_Skor ... ?ca=21&w=3

Den menar du?
Jag kan inte se hur den konkurera ut manuell röjningen eftersom den är dyrare i drift och borde ju gå åt mer arbetstimmar per hektar?

Användarvisningsbild

Re: Mini skördare usewoods

jonathanA  
#210291 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Wc0qW9_n1ng[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

tjoolahopp  
#210295 Jag var förbi butiken igår för att titta på denna.
Säger sak samma känns mer omständig att jobba med i och med stödben som måste upp och ner.
En skicklig förare skulle nog kunna åka samtidigt och röja då blir det en hel annan femma.
Men då skall dom ha det andra röj aggregatet på UW40 slyröjare.

Användarvisningsbild

Re: Mini skördare usewoods

halvproffs  
#210301 Inte för att jag kan köra skördare, men det känns som en väldigt dyr leksak med alldeles för små hjul.

Markerna i såna här reklamfilmer är då perfekta. Jag skulle vilja se dom köra här istället. På många ställen så blockigt att skotarförarna klagar. Famag köpte en gammal Skogsjanskördare för 100 000:- som går bra så det kan ju va ett alternativ. Iom att dom byggdes där finns det mycket kompetens om något går sönder.

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

strombom2  
#210306 sen är de ju bara att inse att så pass gynsamma förhållanden den har haft på visningar och på filmer är det ju sällan i verkligheten. Hur pass bra tar den sig fram där det är stenigt, backigt snett och sur terräng?

Användarvisningsbild

Re: Mini skördare usewoods

Kse  
#210314 Allvarligt, vad är detta?
Har man medvetet gjort filmen så dålig för att maskinen inte klarar bättre eller är det nån praoelev som har filmat?
Man får ju inte direkt intrycket av att det är nån vidare produktion att tala om.
Hade varit kul att se den ta tio träd på raken istället småsnuttar hela tiden.
Är ju lite roligt klippt, kolla in klippet på 3:00 eller det runt 5:50.
Och det förfällda och apterade trädet på 6:30 ser ju inte så stadigt ut trots stödbenen, ett kap hade ju varit intressant att se på den dimensionen.
I rätt händer och förhållanden kan den säkert göra ett hyffsat jobb men en motorsåg är mycket effektivare men säkert inte lika roligt att köra.
Nä håller med föregående talare, en dyr leksak.

Och ja, jag har lite för mycket tid över idag . :wink:

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

nisse8  
#210409 Lyfter på hatten, lyckats me bravaden att sälja 27 st här. Ska man hoppa ur hytten å lyfta maskin över diken osv. Börjar må dåligt varje gång ja ser nån video på "uschwood" :???:

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210773 Ni är väldigt negativa ni men jag tycker den verkar vara fin maskin.



Framkomligheten borde vara bra i och med 8-hjulsdrift, ungefär som Alstor.
Aggregatet kvistar väldigt bra tycker jag. För en förstagallring så är den nog väldigt effektiv.
En liten maskin behöver inte klättra över stora stenar då den i regel kan köra runt dom.
Stödbenen är väl ett nödväldigt ont men det kommer ju sig av att det är en så liten maskin.
Sen kan jag tänka mig att den trots sin storlek är snuskigt dyr.

Det där röjningsaggregatet tror jag dock inte så mycket på.

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

mrvimek  
#210775 ja ska fara dit i veckan o kolla in va de är så maskin o om de går att få ett större aggregat :)

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

strombom2  
#210779 Vi är inte negativa, vi ser helt enkelt inge fördelar med maskinen? som jag tidigarare skrivit i tråden att på filmerna är det plan mark inga stenar och gynsamma förhållanden, skulle vara kul o se den i något svårare o tuffare terängg för oftast är det ju lite sten o backar som det vanligen är i sveriges skog.

Röjningsaggregatet är det värsta ja har sett, riktigt oeffektivt skulla vara en röjsågsklinga som man tryckte på en knapp så snurrade det utan de där skyddet.

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

nisse8  
#210809 Försöker vara realist. Hörde att maskinen kostar 65 000 euro +moms. Att trixa runt i varierande terräng å fälla ner stödben för var å varannan stam, nja känns nog svårkalkylerat. All heder åt små maskiner i skogen men de minsta enligt mej e nog Sampo 1046/Rottne H8 klassen, före det så e det röjsåg å motorsåg som gäller.

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

plutten  
#210922 Tror nog att det finns marknad för en sån maskin, visserligen dyr men låga driftskostnader med en förbrukning på 3 liter per timme. Vem skall ta hand om det röjningsberg som håller på att byggas upp? Kanske detta är en maskin som ungdomar kan tänkas sitta och köra. Däremot tror jag inte den är en optimal maskin i gallringar, det förutsätter ju att man kan skota ut med en lika smal maskin om det skall vara någon ide. Och då sjunker nog produktiviteten för mycket. Såg dessutom att röjaggregatet gick att köra båda vägarna.

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

rikard_e  
#210935 Är väl möjligt att det går att skota ut med en alstor.

Men denna maskinen känns lite väl dryg. Vet inte om detta bara är nån testfilm eller vad det är.

Ser ju ut att välta så snabbt han gick på granarna som var 15-20 cm i rot.


Då känns det nog mer värt och effektivt att sätta in en Malwa 460 eller en Vimek 404T

Avatar Fallback

Re: Mini skördare usewoods

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211033 Stödbenen behövs om du kapar något grovt med kranen åt sidan. Har du stammen rakt fram så behöver du dom inte såklart (stating the obvious).
Kanske kan man vätskefylla däcken och få den tillräckligt stabil för att knappt behöva användas.

65000 euro var mindre än jag trodde. Sannolikt så kommer den här maskinen ha ett riktigt högt andrahandsvärde då det finns väldigt många skogsägare som gärna skulle ha den här.
Man kan köra den på ett släp efter en bil (väger 1800 läste jag) vilket underlättar och gör det mycket billigare än att behöva frakta den på lastbil.
Kranen är ju väldigt kort så det kräver ju tätt mellan vägarna om man nu kan säga att man har vägar.
Därav tror jag att den måste gå i kombination med en Alstor eller liknande maskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).