Traktorn i skogen

Ojämn hastighet på kranen

10 inlägg 5780 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ojämn hastighet på kranen

Borran  
#207579 Hej är ny på det här med skogskranar men när jag kör svängen och tar i med en annan funktion så ökar hastigheten på svängen är det vanligt ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ojämn hastighet på kranen

ulfgustav  
#207583 Ja det är inte alls ovanligt, det hänger ihop med hur ventilen är bestyckad samt vilken pump som sitter där.
Har du mera fakta ang ventil och pump kanske ev bilder så kan du få mera detaljerade svar

Avatar Fallback

Re: Ojämn hastighet på kranen

Borran  
#207586 Pumpen på traktorn ger Max 90Lx190 bar
Får kolla vad det är för paket

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn hastighet på kranen

Borran  
#207844 Fick med en plocklista på grejorna men det är grekiska för mig
Ventil MV99/4
Ventil MV99/8
Slid MV99 001C 80/80 LLLL
Det är två sidor med grekiska
Vad skall jag kolla efter ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn hastighet på kranen

ulfgustav  
#207915 Hej
Max flödet använder du ju inte när du lastar. Vid vilket varvtal är maxflödet angivet? räkna om det till det varvtal som du lastar med.
Ventilen var även grekiska för mig har du något fabrikat? Bilder?

Avatar Fallback

Re: Ojämn hastighet på kranen

gilen  
#207928 :?: Ursäkta lånet av tråden men har samma problem själv. Är rutten på hydraulik men köpte ett system från ES hydagent med elspakar och upplever att farten är växlande beroende på vilka (dubbelfunktioner) jag använder.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn hastighet på kranen

machonisti  
#207944 I ventilbordet finns flera slider. Sliderna är kopplade med slang till funktion, elementärt så långt.

Tänk på att då du använder två funktioner ligger de i serie.

Beroende på funktionernas placering (sliderna) i ventilbordet kan märkliga symptom uppkomma.

Exempel.

Bomlyft är en rörelse som kräver stor kraft vilket leder till krav på högt tryck. Ligger en rörelse som kräver litet tryck före i ventilbordet gynnas just den rörelsen och lyftet avstannar.

Behöver inte vara ett svar på din fråga men kan leda dig fram till något?

Avatar Fallback

Re: Ojämn hastighet på kranen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210728 Ja, man får finlira med spakarna varefter rörelserna kräver. Lära sej sin kran. Som att intonera på fiolen.
En del funktioner kan helt enkelt strypas av permanent om man aldrig vill ha den maxfart som de ger original. Ett knep är att borra ett 2mm hål i en 10-öring i lägga mellan nippel och slang vid 3/8 dimension. Lagom mjuk metall som tätar och passar perfekt. Då kan du få "nya" egenskaper på samspelet mellan dig och kranen.
25 öring för 1/2 tum och 50-öring behöver du säkert inte på din hydraulik.

Avatar Fallback

Re: Ojämn hastighet på kranen

Fredrik N  
#210793 Hm, det gäller att lägga lite pengar på kranen. HAHA :roll:

Användarvisningsbild

Re: Ojämn hastighet på kranen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210854 Jo det kan variera i hastighet mellan funktionerna och lär man sig vilka som
beter sig hur, så kan man köra lite anpassat till det för att det ska gå mjukt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).