Motorsåg och handhållet

Körkort ????

125 inlägg 46753 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körkort ????

strombom2  
#205173 Måste bara fråga er här på forumet om vad ni tycker om myndigheternas alla regler hit o dit. De ska ju vara körkort på körkort och åter körtkort, får dom aldrig nog? Motorsågskort röjsåg körkort. Jovisst det är bra med nån typ bevis att man kan hantera det, men de ska inte bara tryckas på mer o mer. Undra om de där nissarna har körkort på häftapparat? Man kan ju häfta sig i fingret. Eller om de har körkort för pärm? Eller för koperingsmaskinen?
Känns som man är omyndig förklarat.
Så vad är eran åsikt om det hela?
Motorsågs körtkort a,b och C
ATV= förar bevis
Adr kort för att få transportera 5 liter bensin.
Röjsågs körkort RA och Re
Med mera.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Blivande snickare  
#205174 Glöm inte symaskins körkortet ;)

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205188 Kunskap är aldrig fel, det förhindrar dumhet.
Oftast är det dumhet som hindrar kunskap...

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

T Landström  
#205196 Utbildning är bra tycker jag...
Kurserna kommer ju till av en anledning...men sedan är ju inte utbildning en garanti att folk gör som dom ska har man ju märkt...

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

totte  
#205216 Utbildning och kunskap är bra. Problemet är att när det skall hanteras av byråkrater blir regelverket och dess konsekvenser ofta helt orimliga.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

T Landström  
#205221 Många gånger kan det vara bra att gå kurserna efter att man fått praktiskkunskap i ämnet.
Oftast får man div. kurser i samband med att man går i skolan och hur många är egentligen intresserade av att lära sig då...???

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205226 Utbildningar och kurser är bra men det blir väldigt dyrt,och svårt att byta bransch om man vill göra nått annat.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

dwurg  
#205244 Sen glömde du förnyande av desamma, va andra gången nu som jag fick förnya skoterförarbeviset. Jag tog de direkt när de kom, enkelt och billigt. Med facit i hand så va de bland de dummare saker jag gjort, för har jag förstått de hela rätt så hade jag inte fått kört skoter nu om jag inte hade förnyat de. Trots att jag hade traktorkort innan skoterförarbeviset infördes, hade jag aldrig tagit eländet så hade de besparat mej både pengar och besvär 😡

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

strombom2  
#205286 Jag är inte emot kunskap o utbildning inte alls. Tvärtom. Men tre motorsågskörtkort två stycken röjsågs körkort. Det räcker ju med ett för motorsåg o röjsåg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Helmer95  
#205291 Som det stod i frågepapper från arbetsmiljöverket till min kompis som kör f10:a och H8:a

"Upplever du vibrationer och/eller kraftiga skakningar på arbetsplatsen"

x_x

"Måste du ofta böja på nacken/huvudet?"

Klart som fan!

"Har du möjlighet att variera olika arbetsuppgifter under en dag?"

Ja man kan ju byta slang :wink:

Kan det va en byråkrat som frågar? 8) 8) 8)

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

T Landström  
#205292 3st???
Jag får det till 5 olika nivåer...
A, B, C, D, E, F.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Skogsmange  
#205298 Det skapar ju jobb.. Men känns ganska onödigt när man har gått skogsbruksgymnasium och jobbat i skogen i nästan hela sitt liv..

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

T Landström  
#205302 Jag har jobbat som snickare nästan hela tiden sedan jag gick ur skolan och finns allt något nytt man lär sig på kurser och div utbildningar.
Förstår inte vad folk är så rädda för...?
Senast redigerad av T Landström fre 18 jan 2013, 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Blekingen  
#205319 Har tagit motorsågskörkort genom jobbet. Fick lära mig en hel del nytt, som kommer att göra mitt skogsarbete både effektivare och säkrare.

Blev godkänd med anmärkning, medan flera av jobbarkompisarna fick blankt papper. Och jag är den ende som jobbat i skogen, suck.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Skogsmange  
#205327
T Landström skrev:Jag har jobbat som snickare nästan hela tiden sedan jag gick ur skolan och finns allt något nytt man lär sig på kurser och div utbildningar.
Förstår inte vad folk är så rädda för...?

Skulle du tycka att de var roligt att betala för ett nytt bilkörkort?
Visst lär man sej kanske nått men det känns ju lite surt att betala för sånt man tycker att man kan!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).