Inomgårdsmaskiner

Litet Elverk

11 inlägg 8981 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Litet Elverk

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202424 Fick för ett par år sen ett litet elverk av en god vän tillika butiksägare av en lågprisbutik.
Jag fixar lite returer åt han emellanåt o detta elverk var en retur som dom ersatt.
Det startade inte när jag fick det men efter lite omvårdnad så hoppade det igång, gick dock väldigt konstigt, orkade inte upp i varv alls. Trodde det fick för mycket bränsle men hittade inget fel o ställde det åt sidan. Ska tilläggas att det är ett Rockford på 800w med en 2hp tvåtaktare. Säljs under olika namn för runt tusenlappen.

Jag kom häromdan på att jag hade en Briggs 2hp motor ståendes o tänkte göra en liten transplantation på elverket. Rev isär motordelen o råkade titta ner i avgasröret o såg att det var vääääldigt mycket sot där. Bestämde mig för att bryta isär ljuddämparn o ta en titt.

Bilderna säger nog mer än tusen ord, ca 2dl olja i botten o i röret på andra bilden ska det va 6st 5mm hål, 1 var öppet. Man undrar hur dom blandat sin bensin :shock: :shock:

DSC_0190[1].jpg


DSC_0187[1].jpg


Ska göra rent nu så får vi se om det kanske funkar som det ska sen eller vad tror ni? :smile:

Magnus M



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Litet Elverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202437 Jag anar att felet är funnet.
Kör du färdigblandad alkylat i den sen eller?

Användarvisningsbild

Re: Litet Elverk

totte  
#202442 Låter som ett rätt troligt fel ja. Skulle nog riva cylindern och se hur det ser ut inuti, vill du köra den på alkylat så behöver den nog göras ren inuti också. Sen är det nog läge att kolla förgasarinställningen, misstänker att den har gått väldigt mycket för fett.

Användarvisningsbild

Re: Litet Elverk

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202456 :smile: Update!
Gjorde en klassiker, slog på lite bensin o tände på, det brann nog i 20 minuter!!
Jo cylinder o kolv gjorde jag rent oxå, tvättade ur vevhuset då där var ganska kletigt av gammal olja.
Satte ihop allt o slog i lite alkylat, startade o den går klockrent :smile:
Körde det en timme med en 500w bygglampa o det verkar gå fint.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Litet Elverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202458 Nice.

Användarvisningsbild

Re: Litet Elverk

totte  
#202467 Mycket bra, ren och fin invändigt, då är den redo för tjänstgöring. Bra jobbat!

Avatar Fallback

Re: Litet Elverk

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202615 Köpte ett likadant elverk vid gudrun det fick gå dag och natt i 3 veckor. Det otroliga är att det fortfarande fungerar 2013 bara att rycka ett par ggr.

Användarvisningsbild

Re: Litet Elverk

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202839 Ja det är ju inte mycket som kan gå sönder egentligen, ganska simpelt uppbyggt. Lite elektronik är väl det som kan ställa till det.
Hur mycket belastning hade du när du körde efter Gudrun?
Jag får känslan att om man kör länge med låg belastning så kan det nog sota igen då det går ganska oroligt. med typ 500w på så går det ju rent o fint.

En annan fundering, det sitter en 12V utgång märkt 8,3 ampere på det, den har ett eget överbelastningsskydd. Borde väl betyda att det ligger utanför o kan nyttjas fullt även om man tar ut maxeffekt via 230 eller??

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Litet Elverk

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203000 Jag körde till motorn stannade då fick man släcka ett par lampor och sen starta igen. Angående 12volten så har jag aldrig använt det.

Användarvisningsbild

Re: Litet Elverk

Kse  
#203007 Har oxå en sån sen några år, har fungerat felfritt ialla väder.
Har fått åka med på flaket och använts som elförsörjning till kojan, ladda batterier och som kraftkälla till bilens motorvärmare nån gång. Kinesisk topkvalitet.

Avatar Fallback

Re: Litet Elverk

lars11  
#207110 12v kan vara bra om man riggat för tex en liten stuga eller koja. 220v + laddning av batteri när verket går, sen 220 från batteri via inverter när man vill ha tyst men ändå nån lampa, mobilladdare o sånt över natten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).