Vedmaskiner, flishuggar

Amerikansk klyv

14 inlägg 7241 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Amerikansk klyv

stektlök  
#202061 Hitta den här klyven som håller hyfsat tempo






   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

vedförsäljan  
#202079 livsfarlig

Avatar Fallback

Re: Posta en bild ifrån er vedtillverkning, vad som helst!

skogsbonne  
#202084 en sådan skulle jag vilja köpa innan jag köpte vedmaskin men dom finns inte i sverige vad jag vet. Dom är inte så farliga bara att låta bli att hålla i kubben, det är som vilken gammal vedklyv som helst ryck i spaken så går den framåt

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk klyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202102 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cCkV7qdDV_4[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk klyv

rokon  
#202111 En helt vansinnig konstruktion, händer, fingrar, armar i behåll, är värda mer än det som ser ut att gå lite fortare. Och jag har frivilligt gjort ett 8 timmarskift på plyvoodfabrik där jag klöv avkapet från stockarna i exenterpress som oupphörligt bara dunkade på. (var annars formatsågare där för 40 år sedan.) Man skall inte bygga fast sig i konstruktioner där endast ett felgrepp kan få katastrofala följder.
Tack och lov skulle aldrig en sådan maskin få säljas i Sverige eller inom EU heller för den delen. Ni är aningslösa om ni önskar er en sådan maskin. Arbetarskydd och maskintillverkaransvar måste tydligen uppfinnas för varje ny generation som föds.

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk klyv

Skogshuggarn  
#202114 Ett "felgrepp" där så behöver man inte köpa "fingerhandskar" längre,,,eller vantar öht!. :???:

Avatar Fallback

Re: Amerikansk klyv

skogsbonne  
#202123 det är som vilken gammal vedklyv som helst man slår till spaken så åker den iväg men den här går lite fortare

Avatar Fallback

Re: Amerikansk klyv

axwell  
#202127
skogsbonne skrev:det är som vilken gammal vedklyv som helst man slår till spaken så åker den iväg men den här går lite fortare


Nog gäller det att räkna på fingrarna så länge det finns några, sen får det bli på stumparna till armarna.
Skulle aldrig kunna lita på att det där extra halvslaget, som kommer varje varv, inte plötsligt blir ett helslag.

Det behövs inte så mycket slitage eller dåligt underhåll för att det skall hända.

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk klyv

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202128 Att dom vågar sälja en sån livsfarlig sak i USA är ju obegripligt som är advokaternas förlovade land. Varningstexten till den borde vara tjockare än telefonkatalogen. :wink:

Sen är ju frågan hur snabb den är när den får lite motstånd. Det ser hyfsat lättspräckt ut.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk klyv

zeetorg  
#202189 Ja det brukar ju vara så att det man vinner i tid så förlorar man i kraft...

Annars så tycker jag att själva grundkonstruktionen såg ganska så bra ut,stort klyvbord och hyfsat rejäla däck.
Att den är bensindriven har väl både sina för och nackdelar.

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk klyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202196 Smäcker, flyttbar, snabb och rymligt arbetsbord är ju fördelarna med denna enligt videon.
Nackdelen är att den kanske är för snabb för att upplevas som säker?

Jo jag tänkte åxå som Vedmaskin här ovan att hur törs de sälja en sån i USA
iom att där har man ett så gott skydd som konsument med deras stämningsmodell
men förmodligen så kör man väl den på egen risk precis som i resten av världen.

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk klyv

Skogshuggarn  
#202206 Konsumentskyddet i US är nog mera baserat på "friskrivningsklausler" som skyddar tillverkaren istf köpare i händelse av olycka - detta oavsett hur korkad konstruktionen/pjäsen är,,,ja brukaren oxå för den delen.

Alltså lite det "Vedmaskin" är inne på om "telefonkatalogstjocka manualer".

Användarvisningsbild

Re: Amerikansk klyv

totte  
#202211 Huja, man vill knappt titta när han håller handen på framkanten på vedbiten nån cm från kniven ibland.

Men det står säkert i instruktionsboken att man inte får ha fingrarna i vägen. Står det bara tydligt så klarar producenten sig. Det är därför intruktionshäften numera till 90 % handlar om vad man inte får göra, och sen några rader om hur man gör, i bästa fall.

Den här filmen har varit uppe tidigare här, där finns länk till hur den är gjord också:

viewtopic.php?f=13&t=5577&p=152839&hilit=sv%C3%A4nghjul#p152818

Slutligen: Posta inte länkar till andras grejor i tråden för bilder från den egna vedtillverkningen, så slipper jag splitta ut det därifrån, tack!

Avatar Fallback

Re: Amerikansk klyv

stektlök  
#202368 På tal om olika klyvar å alla dessa videos.... det skulle vara roligt att se när folk ger sig på en kvistig och vriden och riktigt vresig bit att klyva 8) tänk då den här apparaten när den tryckt fast träbiten för kong å fosterlann !! Det vill vi se !

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).