Motorsåg och handhållet

Nu är jag kedjevill

46 inlägg 16892 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nu är jag kedjevill

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199529 Från att ha haft en HVA 339 med pixelkedja, så har jag helt plötsligt ytterligare två sågar i stallet. En Jonsered 455 med 13" 1,5mm-kedja, och så en HVA 357 med 15" svärd och okänd kedja (ej hemma än...).

Helst skulle man ju vilja ha samma grejer till allt, men det får väl bli olika svärdslängd. Däremot kanske man kunde standardisera på en kedjor typ, så man sluppe ha 3 uppsättningar svärd, kedjor, filar och filmall. Blir bara jobbigt ute i skogen.

Såhär tänkte jag mig då.
339:an i förstagallring och kvistning. 13"
357:an fälla och kvista grovt, 15"
455:ansom backup, och "hemmasåg", 15"

Kan man köra 1.3 mm kedja på allehopa, eller är det bara dumt? Kanske 1,5mm på allihopa?
En såg med ännu längre svärd, är det nödvändigt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nu är jag kedjevill

rikard_e  
#199539 Jag hade kört på 1.5 mm kedjan , Den känns mindre nypningsbenägen.
Och har du redan en massa 4.8 filar liggandes så passar ju dom till den typen av kedja.

Användarvisningsbild

Anti Vib Light .325"

traktorz  
#199558 Du kör ju redan med en pixelkedja (1.3mm Anti-Vib Light) på din HVA339, vilken ger dig bättre ergonomi medelst lägre vibrationsnivåer. Ser ingen anledning till att ändra på kedjan till den sågen.

Beträffande de två större sågarna, där kan du välja tjocklek på svärd och kedja, 1.3mm eller 1.5mm. Drivkransen kan dessbättre användas till bägge länktjocklekarna.

Förmodligen kommer du att använda 339an till mer än 50% av huggjobben? Om HVA357 skall ta de tyngre jobben, så kan den kraftigare 1.5mm länken vara motiverat här. Samt att din 455 får ta vad som blir över från 357'an.

Vi själva kör 1.5mm på vår Jonsered 535 och 1.3mm på CS2152, den senare går betydligt vibrationsfriare med 1.3mm på. En fildiam Ø4.8mm till bägge, samma mallar till bägge; Mallar av fabrikat Oregon inköpt på Jula, av fabrikat Pferd inköpt på Skogma.

Avatar Fallback

Re: Nu är jag kedjevill

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199563 Jasså, det finns mallat som passar till både 1.5 och 1.3?

   TS
Användarvisningsbild

Nulla regula sine exceptione

traktorz  
#199568 Självklart, både 1.3mm & 1.5mm länktjocklek har ju .325" delning!

Det är väl bara kombimallen, som är olik dessa kedjor emellan:
http://www.jonsered.com/se/chainsaws/to ... mbimallar/

Avatar Fallback

Re: Nu är jag kedjevill

rikard_e  
#199619 smidigt, blir nog till att investera i en sån

Användarvisningsbild

Re: Nu är jag kedjevill

totte  
#199635 Håller verkligen med om att du bör behålla den kedja du har på 339:an, liten såg, höga varv. Smal kedja ger bästa möjliga utbyte av effekten i en sån plus vad som sägs ovan om vibrationer.

Avatar Fallback

Re: Nu är jag kedjevill

Robertberg  
#199672 Det är en kombimall till 1,3, och en annan kombimall till 1,5. Ett klargörande.
Fast det kanske bara var jag som tyckte det blev rörigt..

Användarvisningsbild

Re: Nu är jag kedjevill

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199675 Denna mall funkar till både 1,3mm och 1,5 mm med 0,325" delning http://skogma.se/Servlet?page=11&anr=184910&sort=161

Det gör även denna mall http://skogma.se/Servlet?page=11&anr=184901&sort=161
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nulla regula sine exceptione

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199705
traktorz skrev:Självklart, både 1.3mm & 1.5mm länktjocklek har ju .325" delning!

Det är väl bara kombimallen, som är olik dessa kedjor emellan:
http://www.jonsered.com/se/chainsaws/to ... mbimallar/

Den passar på en av dem inte båda då de är olika breda om man ser till 95VPX (1,3) och 21BPX/LPX (1,3).
Om man tar 20BPX/LPX (1,3) och 20BPX/LPX (1,3) är de lika breda.

Det skiljer en del mellan dessa kedjor. Super 20 klarar upp till 60cc bra och vill ha lite kraft medan 95VPX passar bättre till sågar under 45cc.
Senast redigerad av Mange ons 19 dec 2012, 11:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Jonsered, Husqvarna & Oregon

traktorz  
#199711 Många förvirrande beteckningar på kedjorna; Jonsered, Husqvarna & Oregon benämner de alla olika. Kollade litet på vad Oregon kallar sina motsvarande produkter, se bild.

Oregon kallar sin för 95VPX MICRO LITE™, Jonsered för H30 Anti-vib light, samt Husqvarnas kedja för H30 PIXEL .325" 1,3 mm.

OregonProducts.gif

Användarvisningsbild

Re: Nu är jag kedjevill

bmbamse  
#199720 Jag fick ett smärre anfall av "Pixel" en stund men upptäckte egentligen inga fördelar med H30/95VPX. Förvisso är ju alla mina sågar konstruerade då 1,5mm 0.325" var allenarådande på sågarna i den här storleken.

Jo, jag kör ett par 1,3mm 15" svärd från Iggesund, men på de kör jag Oregon 20BPX eller motsv. Carlton.

455:an går med 11" eller 13" 1,5mm, 535:an går med 13" 1,5mm eller 1,3mm 15" med 20BPX

å Husq 154:an går med bara 15" 1,3mm 20BPX på vedkapning på vedbacken (Den är så jädra tung, jmf med jonseredarna, å bära på i skogen, å handtaget är snett å alla fel... Men den går bra! :grin: )

Med den kombinationen så täcker jag hela högen med 1 fil, å en mall... Å då är det enkelt att bestämma sig för vilken arbetskompis det får bli för dagen, och inget krångel om man måste ta fram reserven heller...

Lite mer komplicerat blir det om jag ger mig på grant, för då får oftast Stihlen, en MS-192 följa med i första hand, å så 455:an bli reserv...

Avatar Fallback

Re: Nu är jag kedjevill

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199721 Vilken mall har du, bmbamse?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu är jag kedjevill

bmbamse  
#199724 Jag kör uteslutande med Husq/Jonsereds rullmall. Det är väl H25 den heter?

Första filningen på en Carlton-kedja kan bli lite mer fysisk, men sedan fungerar det... Tror det skiljer lite i vinklar mellan Carlton/Oregon... -Ja nå't fel är det, men inget som inte går över efter en filning... :wink:

Avatar Fallback

Re: Nu är jag kedjevill

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199736 Ja h-e nu blev jag ännu mer förvirrad. :-? :-?

Så, för 1,3mm svärd finns det olika kedjor som inte passar riktigt ihop med varandras mallar? För att inte tala om 1,3 och 1,5... Kanske man skall ah en fi och en mall per såg ändå, det verkar ju betydligt enklare...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).