Uppvärmning

Vattenburen luft-uppvärmning?

4 inlägg 5573 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vattenburen luft-uppvärmning?

nyGG  
#197747 Hej!
Min mormor har ett el-luftuppvärmt hus byggt 1988, alltså inget vattenburet system för uppvärmning.
Jag bor granne med henne på en fd bondgård och tänkte bygga ett nytt pannrum mellan oss så jag även kan elda för henne, och i framtiden ett till gammalt hus som jag har på gården som jag tänkt renovera upp, samt planerat ett garage i framtiden.

Hur som helst undrar jag om någon vet om det finns några andra vis att komma ifrån eluppvärmningen i mormors hus så jag slipper tex lägga in golvvärme eller installera radiatorer, tänkte om det fanns typ en låda som in-luften till hennes luftsystem kan gå genom som finns vattenburna elemtent i eller nåt liknande?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vattenburen luft-uppvärmning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197762 Då ska man kolla på ett konvektorelement. det sägs att de funkar bra och det
kan räcka med ett element per våningsplan så det är billigt att installera.

Avatar Fallback

Re: Vattenburen luft-uppvärmning?

Henrik Petersen  
#197836
nyGG skrev:Hej!
Min mormor har ett el-luftuppvärmt hus byggt 1988, alltså inget vattenburet system för uppvärmning.
Jag bor granne med henne på en fd bondgård och tänkte bygga ett nytt pannrum mellan oss så jag även kan elda för henne, och i framtiden ett till gammalt hus som jag har på gården som jag tänkt renovera upp, samt planerat ett garage i framtiden.

Hur som helst undrar jag om någon vet om det finns några andra vis att komma ifrån eluppvärmningen i mormors hus så jag slipper tex lägga in golvvärme eller installera radiatorer, tänkte om det fanns typ en låda som in-luften till hennes luftsystem kan gå genom som finns vattenburna elemtent i eller nåt liknande?


Japp!

Det finns vattenburna kanalbatterier att koppla in på rören kolla på www.aircoil.se

Henrik

Avatar Fallback

Re: Vattenburen luft-uppvärmning?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197931 Det finns väl en fläkt till den elvärmda luften.
Sätt en vattenburen aerotemper på sugsidan, så fungerar ordinarie värmesystem i kåken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).