Bioenergi

Polsk Flispanna

9 inlägg 7201 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Polsk Flispanna

rolfburmangm  
#197703 är det någon som har någon erfarenhet av denna ??
http://www.cichewicz.com/solid_boilers/ ... 621280.php

Har trötnat på att bära in veden i huset och funderar på att flutta ut värme systemet i Ladugården (så att jag slipper städa varje dag).



   TS
Användarvisningsbild

Re: Polsk Flispanna

Bax  
#197742 Ingen erfarenhet.
Den har underhållsfyr istället för eltändning. Illa.
Och litet förråd också, men det går säkert att få större om man vill det.

Avatar Fallback

Re: Polsk Flispanna

Storken  
#197754 Ingen sluss eller fallschakt heller, ser primitiv ut tycker jag... :???:

Avatar Fallback

Re: Polsk Flispanna

rolfburmangm  
#197782 Om du hade tittat lite längre ner på sidan så hade du sett att den finns i två modeller.
med celmatare och fjäderomrörare samt en med direkthoplat föråd för de som har platsbrist och skall köra pellets av de typer som är billiga i öst.
//Rolf

   TS
Avatar Fallback

Re: Polsk Flispanna

mrtornqvist  
#198023 själv har jag bara fröling för ögonen :smile: vilken flis panna säger jag bara

Användarvisningsbild

Re: Polsk Flispanna

Skogstomte  
#198044 Jag spenderade själv en hel del tid med att räkna på olika alternativ för att få bort veden från huset. För mig var det mest intressant med större vedpanna för att värma verkstad och bostadshus, med acktankar ute och inne. Efter mycket räknande slutade det med jordvärme i huset och planer på en mindre panna och tank med glykolfyllning i verkstaden. Krävde ganska stor verkstad (typ 200 kvadrat) och att man spenderade c:a 2000h/år där. Vill du slippa arbete och hantering, ge jordvärmen en chans. Veden som gick åt innan säljer jag och får till strömmen som pumpen drar. Förvisso gammal panna men ändå... Jag har för mig att flis kräver ännu större förbrukning för att betala sig även om bränslet är billigt. Bara mina tankar.

Avatar Fallback

Re: Polsk Flispanna

rolfburmangm  
#198047 Det hade varit en ide om man fått ha jord värme men nu bor jag inom skydsånråde för gryndvatten täkt så allt som har med slangar som innehiller annat än rent vatten är förbjudet :-(

   TS
Avatar Fallback

Re: Polsk Flispanna

rolfburmangm  
#198166 För er som undrar här är manualen till pannan
http://www.newhorizoncorp.com/wp-conten ... RA-BIO.pdf

Och det går att vålja mella automattändning och underholls fyr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polsk Flispanna

Skogstomte  
#198372
rolfburmangm skrev:Det hade varit en ide om man fått ha jord värme men nu bor jag inom skydsånråde för gryndvatten täkt så allt som har med slangar som innehiller annat än rent vatten är förbjudet :-(


Jag förstår. Lite kul, man kan dricka sprit men om det läcker ut några liter är det farligt :surp:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).