Avverkning (slutavverkning)

Södra rekommenderar tidigare avverkning

11 inlägg 9370 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra rekommenderar tidigare avverkning

towes  
#196165 I dagens nyhetsbrev från SkogSverige står följande:

Lönsamt med kortare omloppstid i granskog
Kortare omloppstid i grandominerade bestånd är lönsamt för både skogsägaren och för klimatet. Risken för skogsskador minskar och tillväxten i skogen kan höjas med det nya odlingsmaterial som finns att tillgå. / Södra


http://www.sodra.com/sv/Pressrum/Nyhete ... nspecified

Detta betyder att man i t.ex. ett typiskt nordskånskt eller småländskt granbestånd rekommenderas att avverka G28 vid inte mer än 60 års ålder.
Lägsta_ålder_slutavverkning.JPG

Spontant kan man undra om det enbart är omsorg av skogen pga stormrisk som ligger bakom? Det är helt sant det som sägs om ökad stormrisk, risk för röta mm, men samtidigt blir ju en annan effekt på kort sikt att Södra får mer (snabbare) tillgång till råvara...

Att det skulle vara lönsamt att avverka tidigare (förutsatt att skogen klarar blåsten) kan nog diskuteras. Tillväxten är ju god en bra bit efter 60-års ålden. Har man granskog som fortfarande är i gallringsstadiet så finns det ju annat som kan påverka stormfastheten, t.ex. upprepade och inte fullt så starka gallringar. Har man kalmark så finns det ju även alternativa trädslag om man hellre vill det.

Fundersam... :???:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Södra rekommenderar tidigare avverkning

towes  
#196166 En annan sak i artikeln som jag tycker är tveksam i sammanhanget tidigarelagd avverkning är detta: Skogsbruket kan påverka klimatförändringarna genom att binda mer koldioxid i träden genom höjd skogstillväxt. Skogsprodukter ersätter dessutom ofta material som ger upphov till stora utsläpp av koldioxid.

Man bilder definitivt mer kol om man låter träden växa till sig när de redan har en volym att basera sin tillväxt på. Att avverka "halvgamla" träd (om uttrycket tillåts) medför att den genomsnittliga tillväxten/år räknat över tiden sjunker = mindre kolbindning totalt.

Apropå detta men även ekonomin gjorde jag en simulering i ProdMod. Se bilden nedan. Jag utgick från en nordskånsk G28 (på en höft) med GY 18 m2 vid 25 års ålder. Mest för att simulera löpande kontra medeltillväxt. Ett enkelt 2-gallringsschema med 35% GY vid vart uttag.

Ett gammalt riktmärke (innan stormdiskussionen) brukar vara att när den löpande tillväxten möter medeltillväxten förräntar sig inte skogen längre så bra. Döm själva.
Tillväxt_G28_2-gallr.JPG
Hade ni avverkat vid 60 år?

Rödmarkerat är gallringar, första gula är Södras avverkningstidpunkt. Andra gula är där löpande- och medeltillväxt möts.

Det finns säkert småsaker i schemat jag kunde gjort bättre, t.ex. fler och svagare gallringar för att på bättre stormfasthet. Men det är inte det som är poängen. Se tillväxtkurvan och även om den sena tillväxten skulle vara överskattad så visar den på god tillväxt de senare åren.

Jag vill mena att man ska ta Södras propå med en nypa salt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra rekommenderar tidigare avverkning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196169 Allt handlar väl om att få tillgång till ett större utbud av råvaror och på det sättet hålla priset nere...

Avatar Fallback

Re: Södra rekommenderar tidigare avverkning

jonsered95  
#196187 Jag får känslan av att man skulle kunna säga samma sak till bonden, men istället: "skörda säden nu, mendans den fortfarande är halvgrön, det finns ju en risk att den lägger sig innan du skördar den mogen annars..." :shock:
Men sen fårstår jag fortfarande inte hur fler kalhyggen kan vara klimatsmart. Det kommer ju att bli en kal yta mycket oftare om man kortare omloppstid, kan någon förklara detta för mig? Jag kan inte förstå hur södra kan stå och säga sånt. Och sen ökar ju tillväxten ju äldre träden blir, var iallafall det jag fattade ur "towes" bild, eller har jag fel?
Förresten "towes": vad är medeldiametern på de träd som skulle slutavverkas vid 60 års ålder? Är det DG d.v.s. 27,9 cm eller? Och sen om jag förstår det rätt så är det 60 år innan på din bild som skogen inte förräntar sig så bra efter?
MVH Philip.

Avatar Fallback

Re: Södra rekommenderar tidigare avverkning

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196192 Att avgöra tidpunkt för slutavverkning beror ju på många faktorer.
Jag har dåliga avdelningar som jag vill avverka så fort som möjligt eftersom
den är så gles och bara växer med 2-3m3/år.
Den kan producera 6-8m3/år med välgjord markberedning+plantering+bra plantor.

Har andra avdelningar(tall) som gärna får stå tills den är 120 år.

Användarvisningsbild

Re: Södra rekommenderar tidigare avverkning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196196 Det blir nog vanligare i framtiden med tanke på stormar och andra skador.

Avatar Fallback

Re: Södra rekommenderar tidigare avverkning

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196203 I mina trakter (Växjö) så stod skogen ofta lite väl länge, men efter Gudrun så verkar det som man inte är lika trygg med att låta gamla bestånd stå längre än nödvändigt. Med all rätt förmodligen, stämmer bara lite av det forskarna säger om klimatförändringar så blir det nog tätare mellan stormarna framöver

Användarvisningsbild

Re: Södra rekommenderar tidigare avverkning

towes  
#196207
jonsered95 skrev:Jag får känslan av att man skulle kunna säga samma sak till bonden, men istället: "skörda säden nu,

mendans den fortfarande är halvgrön, det finns ju en risk att den lägger sig innan du skördar den mogen annars..." :shock:

:grin:
jonsered95 skrev:Förresten "towes": vad är medeldiametern på de träd som skulle slutavverkas vid 60 års ålder? Är det DG

d.v.s. 27,9 cm eller? Och sen om jag förstår det rätt så är det 60 år innan på din bild som skogen inte förräntar sig så bra

efter?
Den grundytevägda medeldiametern är DG, riktigt uppfattat. (För DG, även kallad Dgv se viewtopic.php?f=37&t=11098#p154670 )

Vad gäller tillväxten så kan man säga att den tillväxt som gäller just för den perioden du tittar på så ser du i näst sista kolumnen t.h. dvs löpande tillväxt. Kolumnen längst t.h. är medeltillväxten för hela livslängden. Ju mer tillväxt du får varje år, desto mer ökar ju medeltillväxten. Den löpande tillväxten kulminerar här vid ca 55 års ålder, men är fortsatt mycket hög.

Att medeltillväxten inte längre ökar kan vara en signal för avverkning. Ännu senare när den löpande tillväxten (dvs tillväxten just nu) går ner under medeltillväxten är det definitivt dags att fundera på avverkning om man inte gjort det innan.

Om man i detta exemplet jämför virkesförrådet vid 60 år (381 m3sk) och tio år senare (475 m3sk) så tycker jag valet är lätt. I alla fall i dagsläget. Det får vara väldigt dåligt stående skog för att jag just nu på spekulation skulle offra mer än en femtedel av avverkningsvolymen för att ett bolag säger annat. Personligen hade jag för en normalt problemfri skog troligen valt avverkning vid 75 års ålder.

Om verktyget ProdMod: Framtaget av SLU, tillväxtkalkyler bygger på historiska data och statistik. Det finns ett nyare, Ingvar, men jag tycker detta presenterar data gott nog och på ett pedagogiskt sätt.
Senast redigerad av towes mån 26 nov 2012, 20:16, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra rekommenderar tidigare avverkning

towes  
#196208
Mudderland skrev:I mina trakter (Växjö) så stod skogen ofta lite väl länge, men efter Gudrun så verkar det som man inte är lika trygg med att låta gamla bestånd stå längre än nödvändigt. Med all rätt förmodligen, stämmer bara lite av det forskarna säger om klimatförändringar så blir det nog tätare mellan stormarna framöver

Angående den tilltagande stormrisken: Jag instämmer. Men jag tror skötsel och trädval är viktigare än en kortare omloppstid. Om 40-50 år så är säkert verkligheten annorlunda än idag, det har även jag spånat om i en annan tråd (viewtopic.php?f=22&t=13297 ), så jag tar verkligen det hotet på allvar. Men jag tror det finns delvis andra faktorer bakom när ett bolag presenterar en sådan tes.

(PS: jonsered95, DG är 26,3 cm vid 60 år enligt exemplet ovan, 27,9 är det först vid 65 år. DS.)

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra rekommenderar tidigare avverkning

Axl  
#196215 Enligt SMHI finns det inget som talar för att det ska storma mer i framtiden men det kommer troligen vara varmare och blötare på vintern.

Avatar Fallback

Re: Södra rekommenderar tidigare avverkning

andreaswistrand  
#196482
towes skrev:
jonsered95 skrev:Jag får känslan av att man skulle kunna säga samma sak till bonden, men istället: "skörda säden nu,

mendans den fortfarande är halvgrön, det finns ju en risk att den lägger sig innan du skördar den mogen annars..." :shock:

:grin:
jonsered95 skrev:Förresten "towes": vad är medeldiametern på de träd som skulle slutavverkas vid 60 års ålder? Är det DG

d.v.s. 27,9 cm eller? Och sen om jag förstår det rätt så är det 60 år innan på din bild som skogen inte förräntar sig så bra

efter?
Den grundytevägda medeldiametern är DG, riktigt uppfattat. (För DG, även kallad Dgv se viewtopic.php?f=37&t=11098#p154670 )



DG och Dgv är olika diametermått. DG är grundytemedelstammens diameter. Alltså man räknar ihop grundytan på alla träd och delar med antalet träd och sen räknar man ut vilken diameter den grundytan motsvarar.

Dgv är däremot som du redan vet den grundytevägda medeldiametern. Det har väl egentligen bara akademisk betydelse då skillnaden mellan måtten i jämna bestånd är väldigt liten.

Mvh Andreas Wistrand
Skogsmästarstudent

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).