Skördare

HH65

5 inlägg 3370 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HH65

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14521 Kör med ett hh65 på maskinen som för tillfället funkar utmärkt (skruvat en hel del). Kör 0,5 - 0,6 skog utan problem, men var i ett tallbestånd på 0,88 som gick betydligt trögare. Ni som kör eller har kört 65:an vart går den övregränsen för att hålla en hyffsad produktion.



   TS
Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14524 skulle säga att 65:an ska inte gå på mer än max 350 lit/medelstam inte för att den inte klarar av det utan för att man ska få slippa skruva och svetsa allför mcket... ska man gå på grövre än det upp till kanske 800 liter så kan 75:an va ett bra alternativ... rätt aggregat till rätt skog är ett kostnadseffektivt sätt att jobba... kanske du tycker att du producerar mycke per timme med 65:an men i långa längden så tar aggregatet mycke stryk av för stor skog... chassit e inte det mest hållbara varken på 65:an eller 75:an. Tro mig ja vet! åtmindstånde tycker jag att det är roligare att köra än att skruva... :)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14539 Håller med ovanstående,hade 65an på 580B´n vi hade förr. De gick ju bra när det gick. Drog igenom mycket kubbik med det.
Men det tar lite för grov skog för sitt eget bästa. Vi hade runt 0,40 i årsmedelstam,och ja kan säga att de vart en hel del svetsa på det.

Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14554 Har som sagt renoverat ganska mkt, bussat om alla knivar och matarhjulsarmarna. Packat om ventilpaketet + en heldel småfix. Har oxå svetsat (punktat) ihop vissa ställen som är bultade, bla plåten till ventilpaketet , kamkurvan osv. Då mitt aggregat är relativt sprickfritt så hoppas jag att mina små förstärkningar ska hjälpa. Var har era spruckit och var har ni för tipps på förstärkningar?
Vad finns det för alternativ till 65:an om man skulle byta? Lm 5000 verkar inte funka riktigt lika bra på grovt och Lm 6000 o 7000 är stora tunga och ganska dyra som begangnade. HH75 är oxå ett tungt as som flera påstår har haft mer problem än 65:an. Man kanske ska titta "outside of the box" på andra märken.

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14560 Vi la på en grövre plåt och förstärkte "tvättbrädan" på vårat. (plåten som ventilpaketet sitter på).
Sen gjordes det nån mer avancerard förstärkning på fällbygeln,den skars upp,sen sattes det i mer järn invändigt på nå vis. Några plattjärn i såglådan istället för rören är inte heller helt fel.
I övrigt så ska du va noga med att "hjulaxlarn" som hjularmarna sitter på smörjs riktigt. Vet inte om du har oljesmörjning eller om du smörjer dem manuellt? De har en tendens att glappa upp lite väl fort annars.
Min chef sålde iväg en jädrans massa delar till HH65 aggregat förut.
Kan ju tllägga att min bror har ett HH65 på sin 560B som dom knappt lagt en svets på. Men då går det nästan uteslutande i gallring. Så det beror ju som sagt på vad man kör för skog.
Du tar inte lika grovt med ett LM 5000 som du skriver,känner en som fick ett sånt på sin nya 560c,och det var den saken han va besviken på.
På basmaskinen kan du hålla lite extra koll efter sprickor i bomen samt att midjan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).