Arbetskläder för skogen

Rimlig ersättning för egna skyddskläder

13 inlägg 10319 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rimlig ersättning för egna skyddskläder

ananders  
#192671 Jag ska nu jobba i skogen på jobbet och då vill arbetsgivaren att jag ska använde mina egna skyddskläder (hjälm, jacka, byxor, stövlar och bälte).
Jag kommer inte att använda de utan ersättning så nu är frågan vad en rimlig ersättning är.
Den summan jag kommer att föreslå är 10kr/h + moms, låter det rimligt.
Skogsjobbet kommer att vara minst en vecka.

Det bästa hade ju varit om arbetsgivaren köpt skyddskläder till mig men är just nu ovillig till det.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192678
ananders skrev:Den summan jag kommer att föreslå är 10kr/h + moms, låter det rimligt. Skogsjobbet kommer att vara minst en vecka.

Om jobbet hade varat 500 timmar kunde 10 kr/timme vara lämpligt. I detta fall då jobbet endast är 40 timmar så är det alldeles för lågt, det skulle bli 400 kr och täcker ju inte kostnaden om du skulle sätta sågen i byxan. Nä, kräv 200 kr om dagen vid så korta arbeten.

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

ananders  
#192679
OAS-forests skrev:
ananders skrev:Den summan jag kommer att föreslå är 10kr/h + moms, låter det rimligt. Skogsjobbet kommer att vara minst en vecka.

Om jobbet hade varat 500 timmar kunde 10 kr/timme vara lämpligt. I detta fall då jobbet endast är 40 timmar så är det alldeles för lågt, det skulle bli 400 kr och täcker ju inte kostnaden om du skulle sätta sågen i byxan. Nä, kräv 200 kr om dagen vid så korta arbeten.


Och jag som tyckte att jag tog i för kung och fosterland. Det blir nog längre tid än bara en vecka, det kan bli så att jag ska gå i skogen fram till nyår. Tycker det är snålt av arbetsgivaren att inte köpa kläder till mig då jag behöver det lite då och då över året också och gården har nära 3000ha skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192683 Du får också avdrag i deklarationen för skyddskläder om inte arbetsgivaren ger dig dem.

http://www.skatteverket.se/privat/svarp ... 01780.html

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

santatorp  
#192692 Jag tänkte på 10kr/h redan innan jag läst att du gjorde det.
Men du kanske ska lägga till att du vill/ska ha ersättning om du förstör dom.

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192706 Om man räknar på 40timmar i veckan i ett år ca 45 veckor så blir 10 kr/h 18 000kr
Så 10kr/h låter som ganska bra betalt.

Jag skulle vilja säga att du skall ha 10kr/h och full ersättning vid ev sågning i byxor eller liknande

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

ananders  
#192827 Tog idag upp med arbetsledaren att jag ville ha betalt för att använda mina egna huggarkläder. Han var motvillig till och betala något så imorgon ska han och jag införskaffa en komplett huggarutrustning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

santatorp  
#192829 Då blev det rätt till slut ;)

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

totte  
#192848 Det är väl så det står, att arbetsgivaren är skyldig att tillhandahålla skyddsutrustning.

Avatar Fallback

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

Nolltax AB  
#192899 Vad vore nästa steg? Envar anställd tecknar egen ansvarsförsäkring?

Arbetsgivaren: -Du har kört sönder skördaren, är Du försäkrad?? -Eeh, va?

Jag aldrig i detalj studerat Arbetsmiljölagen, men detta borde ej ens en polack godta....

Avatar Fallback

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

Nonkan  
#193071 Arbetsgivaren är skyldig att hålla med godkänd skyddsutrustning. Däremot kanske man vill gå upp lite i komfort och då är det ju lite knepigare. Bara för att en byxa är godkände betyder det inte att den är bra att arbeta länge i.

Hos oss har i alla fall t.ex. kommunen gjort så att arbetsledare (heltidsanställda) får välja helt fritt medan tillfälligt anställda får lite enklare (billigare) grejer. Vill de som har tillfälliga jobb ha de kläderna som har högre komfort så får de betala mellanskillnaden själva.

Själv tycker jag man ska ha utrustning efter hur många timmar det handlar om, har man vettiga kläder med bra komfort så orkar man hålla igång bättre och blir mindre trött, både i kroppen och huvudet och därmed effektivare. De bekvämare kläderna betalar sig nog i slutändan ändå.

Användarvisningsbild

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193074
ananders skrev:Tog idag upp med arbetsledaren att jag ville ha betalt för att använda mina egna huggarkläder. Han var motvillig till och betala något så imorgon ska han och jag införskaffa en komplett huggarutrustning.

Bra för dig. Man ska tala om vad saker kostar så att folk inte tror att det är gratis.
Han får ju dra av grejerna, momsen direkt och det andra vid nästa deklaration.

Avatar Fallback

Re: Rimlig ersättning för egna skyddskläder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193084
OAS-forests skrev:Bra för dig. Man ska tala om vad saker kostar så att folk inte tror att det är gratis.
Han får ju dra av grejerna, momsen direkt och det andra vid nästa deklaration.


Man får själv också avdrag i deklarationen för skyddskläder om inte arbetsgivaren ger dig dem.

http://www.skatteverket.se/privat/svarp ... 01780.html

Om man har skyddskläder som man också använder privat, kan det vara lönsamt att ta ersättningen från arbetsgivaren, istället för kläderna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).