Skogsröjning

Naturlig förnyelse...

7 inlägg 6037 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Naturlig förnyelse...

Pensionär  
#192263 ... är inget för den late skogsägaren. Det läste jag i någon branschtidningen för något år sedan, och så sant det är.
Röjde igenom 2 hektar sån mark idag. Marken kallavverkades för 7 år sen, ingen markberedning, ingen plantering.
Marken var egentligen inte alls lämplig för naturlig förnyelse, allt för bördig mark enligt mig.
Gräs och hallonbuskar hade effektivt tagit död på de flest tallplantor som lyckats börja växa. Resten hade älgen haft till middag.
På 2 hektar fanns det kanske 20 st fina plantor, och dom är långt ifrån älgsäkra ännu.
Blev att försöka ordna till någon form av bestånd från allt björksly som fanns att välja mellan.
Det som kanske kändes som en bra ide för 7 år sen tror jag nog markägaren ångrar idag.
Sen att betala för en röjning som inte uppfyllde huvudsyftet är nog inte så roligt.

Vad vill jag ha sagt med det här?
Bara det enkla faktum att va dumsnål oftast straffar sig i slutändan.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Naturlig förnyelse...

Mäki  
#192264 Håller med helt och hållet.
Det finns mängder med dåliga planteringar som endera är planterade och bara misskötta
eller dom som aldrig blivit planterade och dessa områden bara kostar markägaren i form av icke producerande mark.
Åren går snabbt även inom skogen så det som är ett hygge i dag kan vara fin plantskog om några år.
Dessutom så lever vi bara längre och längre så man vet aldrig man kanske hinner se ny skog där den gamla växte.

Avatar Fallback

Re: Naturlig förnyelse...

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192584
Pensionär skrev:På 2 hektar fanns det kanske 20 st fina plantor, och dom är långt ifrån älgsäkra ännu.


Man får ta det onda med det goda: du behöver inte anstränga dig med gallring på många år. :wink:

Om du funderar på alternativ, vad har du då tänkt dig att göra?

Avatar Fallback

Re: Naturlig förnyelse...

Pensionär  
#192625 Skogen jag skrev om är inte min egendom.
Jobbar lite som röjare på deltid så det var en helt okänd markägare jag jobba för.

Min egen mark är nog i bättre skick än i det aktuella fallet.
Tycker jag iaf...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturlig förnyelse...

finskpinne  
#192646 Hade man ens lämnat fröträd?? En förutsättning för att naturlig förnyelse ska fungera är nog att det ska markberedas. Men det beror ju förståss på marktypen också...

Man ser nog ofta såna bestånd där någon har "sparat in" och på det viset lurat sig. Men jag tror inte heller att dom skogsägarna bryr sig speciellt mycket om skogen, utan dom var nog bara ut efter pengarna...

Avatar Fallback

Re: Naturlig förnyelse...

Pensionär  
#192647 Fröträd hade lämnats. Dom hade blivit avverkade för ca 1 år sen.
Svårt att säga något om kvaliteten på dom. Men rent spontant kändes det som att dom inte heller uppfyllde måttet på att va fröträd.
Kolla man på skogen runt om var det inte direkt något man ville ha till fröträd.

Tror nog att det hela är en kombination av flera dåliga orsaker.

Ingen markberedning ( är nästan ett krav vid naturlig förnyelse )
Möjligen dåliga frö träd
Bördig mark, dvs massor av gräs och hallonbuskar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturlig förnyelse...

finskpinne  
#192649 Om det är så bördigt som det låter så kanske inte tallen är det rätta alternativet. Kanske skulle planterats gran istället!?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar