Arbetskläder för skogen

Skyddsjacka

5 inlägg 7416 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skyddsjacka

H-kan  
#188546 Är det någon av er som har provat denna?

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Per ... g/Skyddskläder-Special/21725-1623/ADVANCE-sågskyddsjacka.aspx

(Länken är lite knepig)

Själv är jag ju en glad amatör med sågen, så om jackan väger några gram hit eller dit spelar mig ingen roll. Det är jobbigt vilket som. Det är när jag har gått, och ffa kvistat, som jag har känt mig 'naken' om överkroppen.

Kanske vore bra med en hjälm med trassel i toppen också.

Till slut blir man väl en
http://www.imdb.com/media/rm1209243648/tt0113492
:grin:



   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsjacka

Boarpan  
#188570 Kan inget om den men kör med en gammal gammal olje liknande huggarblus. Sen ett underställ på den så blir man inte för svettig. Har kört med det ner till minus 14.
På sommaren har jag enbart underställ tröja på mig.
Investera inte för mkt i sådant där jättedyrt. En vanlig blåjacka är bra när man skall tanka men behöver du mkt kläder på dig när du kör så sluta pausa och börja jobba.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsjacka

H-kan  
#188594 Just denna jacka har jag fått upp ögonen för pga att den innehåller sågskydd. I en youtube-film från hva så gör man reklam för trio brake med exemplet att kastskyddet inte nödvändigtvis slår ut vid ett högt kast.

Nu vet jag inte hur vanliga sågskador är på överkroppen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsjacka

Boarpan  
#188596 Säkerhet alltid bra. Svårt att se senariot där man sågar sig själv på överkroppen. Vet dock en som sågade sig i huvedet då han skulle kålla om kedjeoljan funkade.

Avatar Fallback

Re: Skyddsjacka

Nonkan  
#188625 Skyddsjacka är ett krav vid t.ex. tvåmansarbete i skylift. När man sågar normalt med vanlig motorsåg där alla säkerhetsdetaljer fungerar (kastskydd, kedjefångtapp, gasspärr, rätt tomgång, båda händerna på sågen) så är det i princip ingen risk för att såga sig i överkroppen. Därmed inte sagt att man inte kan såga sig där, fast man får engagera sig lite för att lyckas :)

Däremot har vi några kunder som köpt sågjacka av psykologiska själ, är man lite osäker och rädd för sågen så ger det en viss känsla av trygghet.

Själv hade jag lagt pengarna jackan kostar på en sågutbildning, det har ungefär samma effekt, om inte bättre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).