Bioenergi

Sälja ved med sämre brännvärde i

36 inlägg 37344 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sälja ved med sämre brännvärde i

snuffis  
#185958 Hej på er!

Fick erbjudande om att ta Poppel gratis ifrån jobbet, och då tänkte jag ta hem den och klippa upp det och upp på traktorkärran. Vad tror ni att den kan vara värd per m3? Poppel är väl likvärdig med Asp?



   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

axwell  
#185983
snuffis skrev: Poppel är väl likvärdig med Asp?

"Zitterpappel"(darrpoppel) är det tyska namnet på asp. Under kampanjer för asp har man i norra Sverige använt uttrycket "Norrlands ädellöv".
Unkraut (ogräs) hade varit lika beskrivande.

Poppel kan inte vara sämre eller lika dålig som asp.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

superglue  
#185984 Aspens latinska namn "populus tremula" Skvallrar ju en hel del om släktskapet. Skulle tro utan att veta att brännvärdet är hyfsat likvärdigt mellan poppel och asp.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

marcus_ford 3600  
#185985 Det beror ju på längder och sånt men runt 400 för 30cm bör du ta minst

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

norrskog  
#185994 Poppelsläktet (Populus) är ett växtsläkte inom familjen videväxter, som kännetecknas av sina trekantiga blad och kraftiga bark på stammen. Flera arters förmåga att skjuta rotskott gör att den inte är särskilt populär att få in i trädgårdarna. Det blir ett helt hav av skott runt trädet och arten är snabbvuxen. De är dioika, tvåbyggare.

Poppeln bildar inte skog i Sverige och dess ved är inte särskilt eftertraktad. Trädet är ofta icke önskvärt inom skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

herjman  
#186022 Eldar en hel del poppel/asp. Brännvärdet är detsamma som barr om jag inte misstar mig.

Rimligt pris borde väll vara drygt 400:-/m3s beroende på vad råvaran är värd

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

norrskog  
#186028 Här har ni en poppelskog som har växt upp på tio år. Att inte fler skogsägare med inriktining på vedförsälning satsar på detta träd om man nu kan få ut 400 kr på kubik
borde kunna vara nån form av ganska bra avkastning i så fall
http://www-umea.slu.se/kontakt/stem/sko ... poppel.htm

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

snuffis  
#186039 Okej, då ska jag göra iordning traktorn och hämta några lass till veckan, blir ju iaf lite betalt för det när jag får hämta det gratis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186040
norrskog skrev:Här har ni en poppelskog som har växt upp på tio år. Att inte fler skogsägare med inriktining på vedförsälning satsar på detta träd om man nu kan få ut 400 kr på kubik
borde kunna vara nån form av ganska bra avkastning i så fall
http://www-umea.slu.se/kontakt/stem/sko ... poppel.htm


Med en tillväxt på 35-50 m3sk per år och 400kr/m3
ser kalkylen bra ut.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

axwell  
#186048
snuffis skrev:Okej, då ska jag göra iordning traktorn och hämta några lass till veckan, blir ju iaf lite betalt för det när jag får hämta det gratis.


Då får man hoppas att kunderna inte kräver att du tar ansvaret för askåterföringen, i vart fall asp producerar mycket aska, ett ständigt återkommande tömmande av asklådan.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

snuffis  
#186065 det har jag svårt att tro,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

herjman  
#186071
norrskog skrev:
Poppeln bildar inte skog i Sverige och dess ved är inte särskilt eftertraktad. Trädet är ofta icke önskvärt inom skogsbruket.



Vi har ju kommit fram till att Poppel och Asp är närbesläktade.

Hur kommer det sig då att det i vart o varannat nummer av tex Vi Skogsägare står om hybridaspens förträfflighet om ingen vill ha det i sin skog?

En dum fråga från en amatör kanske men borde inte den extrema tillväxten vara högintressant som någon här ovan var inne på?
Råvaran duger ju till både energi och massaved.

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

machonisti  
#186078 Intresset varierar i takt med ekonomi. Asp köpes men dock till lågpris.

Avatar Fallback

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

foton  
#186087 Jag tror inte att man kan få 400 kr.för asp eller poppel! Om så är fallet har man lurat någon människa, Ta och provelda så kan man konstatera värmevärdet. Jämfört med björk är det värdelöst.

Användarvisningsbild

Re: Sälja ved med sämre brännvärde i

machonisti  
#186090 Energi innehållet för träslag är vansklig.

Lätta träslag typ asp kräver större volym gentemot björk som är tyngre. Överlag ger trädslag med kådämnen mer energi per kg än andra.

På grund av hanteringen i kubik är låg vid björk har den blivit populär eftersom den kräver litet utrymme under vinterförvaring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).