Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köra fram älg med atv??

9 inlägg 7956 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köra fram älg med atv??

mozart2011  
#185257 Hejsan!

Har en Artic Cat 550 som jag använder i skogen tillsammans med en Kranman skogsvagn. Men nu undrar jag om annat. Jaktlaget lånar gärna denna och kör fram skjutna älgar med den och med bandsatsen går det rätt fint! :smile:
Men är det nån mer som "hyr" ut den och får ni betalt för det??? Hur mycket är ungefär skäligt annars tycker ni? Själv har jag ingen aning men vill gärna ha synpunkter. 🧠



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra fram älg med atv??

Bax  
#185260 Jag kan inte hjälpa dig med lämpligt pris, utan vill bara tipsa om att se till att vara överens med jaktlaget vad som gäller, INNAN den går sönder när en älg håller på att köras ut. Speciellt om det inte är du som kör.

Avatar Fallback

Re: Köra fram älg med atv??

Flugfiskaren  
#185265 På ett ställe tog föraren 300kr för varje älg dom talade om var den låg så fixade han resten. Tror att priset varierar rejält men var jag du skulle jag nog skriva ett papper så du får allt lagat om dom kör sönder nåt , ta inte dom på orden bara se till att allt är klart innan utlåning så dom inte ändrar sig och du får stå med skäggett i brevlådan.

Användarvisningsbild

Re: Köra fram älg med atv??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185268 Jag har en exakt likadan maskin som du inklusive bandsats. Kört ut älgarna åt vårt jaktlag.
För det får jag 1500 för veckan oavsett hur många älgar det gäller. Har dessutom minst 1 person med ut när älgen ska hämtas. Vi drar med pulka. Jag kör själv. Skulle nog aldrig låna/hyra ut den, men det är jag det....

Det sliter rätt bra på maskinen, särskilt innan vi köpte in pulkan. Mycket repor och skit på undersidan blir det. Har kört sönder en lampa fram också så över tid så går det väl jämt upp. Men det är mitt eget jaktlag, jagar själv, så det är ok.

(För övrigt så tänker jag gå över till hjul, kedjor och extra vikt fram. Det sliter alldeles för mycket på banden, har förstört ett redan, att köra älg på barmark)

Avatar Fallback

Re: Köra fram älg med atv??

mozart2011  
#185300 Hejsan alla!

Alla åsikter ni kommit med håller jag med om. 300 kr får jag nu, men lite oklart med detta om nånting går sönder därför är jag lite tvivelaktig på låna ut den.
Vill gärna ha fler åsikter/veta hur det är på andra ställen. Alla åsikter mottages... :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra fram älg med atv??

Kse  
#186734 Vi har haft 300:- timmen för ATV och 200:- timmen för jordbrukare, kan verka bakvänt men jordbrukarna går endast efter väg medans vi har långa och besvärliga transporter med ATV och det är inte ovanligt med 5-6 timmar strapatser.
Ägaren står för alla skador som uppstår på fordonen vid transport.
Vi kommer att höja ersättningen för ATV till 400:-/ tim, jag transporterar inte älgar om det finns andra maskiner tillgängliga då det är det värsta du kan utsätta maskinen för.
Vi har dock gott om ATV´s i laget och det är nästa kö ibland då alla vill ut och visa vad nya maskinen går för.
Jag säger bara: Var så god.

Avatar Fallback

Re: Köra fram älg med atv??

Dalton  
#199710 I vårat jaktlag får den som kör fram älg en del i delningen av kött.
Den som äger maskinen kör oftast själv och alla eventuella reparationer står maskinägaren för.

Avatar Fallback

Re: Köra fram älg med atv??

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199713 Kör polaris big boss.
tar 500:- per älg plus framkörning. Är bra med vägar så det kanske handlar om max 1km att köra.& sämsta terrängen är på våran egna mark
är det kalv så blir det flaket & är det vuxen så är det pulka som gäller.
är endast jag eller kompisen som kör maskinen & en i jaktlaget som får följa med & visa var den ligger.

Användarvisningsbild

Re: Köra fram älg med atv??

anersimyra  
#220069 Är du företagare är en femhundring plus moms "lagom" för en hjuling med hydraulvagn. för transporten av maskinen kan 470:- per timma vara "lagom", visst, det är det säkert ingen som vill betala, men räknar man på sina egna kostnader så är priset rimligt. Jag fick förfrågan om att köra ut ett par lass timmer med hjuling och hydraulvagn, kunden (snålvargen) tyckte, grinigt att det blir ju billigare att köpa färdigt virke på brägårn, visst självklart blir det billigare för dig, sa jag, men jag är yrkesverksam och ska väl inte sponsra din hobby, ja snålt är det på många håll, "gratis" ska det vara, eller i vart fall oförskämt snålt erbjudet.
Ps, timret är i dag uppsågat till ved :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).