Bioenergi

Hantering av ved som huggs nu.

35 inlägg 68539 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hantering av ved som huggs nu.

mattehow  
#182647 Har fått ett parti virke av grannen som jag har börjat klyva nu, men jag har några funderingar om detta. den ved jag kapar och klyver nu och som kommer att ligga ute under vintern, ska den täckas med presenning, eller spelar det ingen roll.
Dom stockar som jag inte inte hinner ta hand om är det bättre att kapa upp dom i bitar, eller spelar det heller ingen roll, och samma sak där ska det täckas över med presenning under vintern, hur länge kan man ha en stock liggande innan den måste börja kapas och klyvas. Har ett Pilke 60 som kapar och klyver med transportband, får hemskt mycket spån som följer med klabben upp på transportbandet,och sen fastnar på den hur kan man undvika
det, har för mig att det finns coromant klingor, minskar man problemet då eller är det att stocken är för fuktig eller vad kan man göra, många frågor och funderingar
, men är ganska ny på vedhantering.
Mats



   TS
Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

Blivande snickare  
#182648 Borde nog täckas över till vintern. Enda sättet att bli av med spånet är väl rensnings trumma?

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

Boarpan  
#182649 Låt stocken vara under pressening under vintern så torkar den till våren. Se till att luften kan cirkulera. Rensa oftare där spånet naturligt skall spruta ut när du kapar.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

nalle34  
#182652 Trava upp veden som är huggen på ett underlag och täck över bra toppen på vedtraven. Viktigt luften kan cirkulrea annars blir det mögel på veden. Går att elda endå med mögel men risken är att det luktar mögel i huset om du förvarar veden som ska eldas inne.

Siddorna täck INTE dom på traven. Bättre att INTE täcka över stocken om du inte hinner såga upp den en stor bit suger upp fukten mindre än en liten bit. Där imot lägg upp den på ett underlag så klarar den säg bättre.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

mattehow  
#182654 Är det någon skillnad på tall eller björk, läste i en annan tråd att tall och gran ska ligga ett år innan den klyvs, har du någon uppfattning om det.
Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

Boarpan  
#182655 Håller inte med föregående talare. Lägg stocken under pressening men lägg några massavedsbitar tvärt emot så att du får en "takstomme". Det som gör att stocken inte torkar upp är av mitt tycke snö so kommer i omgångar bli slask och fryser till. Då blir det en stor bit som skall torka upp. Palla upp nedifrån tror jag redan är gjort när grannen lastade av.
Vi har våran ved utomhus året runt, det aom vi gör att stapla en mur runtom och sedan sprutar in med ved mitt i. Här också viktigt med lutningen på pressenig om snö och is står i en grop så går ofta presseningen sönder och läcker.
Lastpallar ned till gör att du får en bra cirkulation från botten.
Har du tillgång till plåt så är det det bäst med en avlång stapel.
Snöförhållanden gör att olika sätt passar olika klimat.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

nalle34  
#182692 Boarpan det har i gentligen INTE så stor betydelse om stocken är lite sur när man klyver ved, det går LÄTTARE då. Det är först när man klyver veden det blir viktigt med hur man lagrar veden.

mattehow ju längre du lagrar veden innan du klyver den ju svårare är det att klyva den ovasätt trädslag. Därför brukar man göra det på våren och ta in veden i föråden häller stapla upp den ute vid missommar, lite beroende på var i landet man är. Men vist går det göra på hösten ochså klyva ved dock så är det MYCKET svårt att få den torr då om man ska använda den i vinter. Reckomenderas INTE. Det kan gå åt dubbelt så mycket ved om den inte är rigtigt torr pluss skorstenen kan få FARLIGT sot belägningen och har man otur eldar man upp huset i stället. (kan bli sot eld i sorstenen)

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182711 Den färdiga veden mår nog bäst att vara travad. Med lite mellanrum mellan varje trave. Eftersom att det inte torkar så snabbt så här års. Som tidigare nämts så är det bra med engångspallar i botten för luftcirkulationen. Täcker man med pressenning. Så är det inte fel med pallar på toppen under pressenningen. Då kan luften cirkulera lättare. Så kondensen försvinner när det börjar torka.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

vedhandlaren  
#183507 jag har funderat på att klyva upp ved redan nu som ska säljas som tort vintern 2013-2014.. är lite rädd för att det kommer att börja mögla även ifal jag använde IBC burar vad tror ni??

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

ryared  
#183515 Jag klöv förra året vid den här tiden och hade veden i 1,5 kubiks säckar. Blev inge bra mögel var det på dom. Kanske man kan slippa mögel om man syrfäller och sen producerar upp det till ved. Då har ju stora delar av veden redan torkat ur innan lite. Någon som testat?

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

Vedproducent  
#183517 Nej kan bara instämma. Ska man klyva ved under sommaren och hösten så får man inte vara rädd för mögel. Då är det nog industriell torkning man ska hålla på med. Hade en norrman här ifjol som vart helt överraskad över att det var fullt av mögel efter 3 dagar när han kapade ved i Augusti. Temperaturen får nog krypa ner till enstaka plusgrader innan du slipper det.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

vedhandlaren  
#183518 det sägs att om fukthalten i trät är under 30% så möglar det inte.. det verkar funka. andras åsikter välkomna

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

ryared  
#183521 kan man få det till 30% med syrfällning?

Användarvisningsbild

Re: Hantering av ved som huggs nu.

molnia  
#183524 Finns det björk i veden?
jag skulle prioritera att få det klart innan vintern.
ska nog mycket otur om björken ska förstöras på tiden från höst till våren men björken är ju den som förstörs snabbast.
ligger det inte direkt på backen ska det nog klara sig från att bli dåligt.

Avatar Fallback

Re: Hantering av ved som huggs nu.

vedhandlaren  
#183525 Jag har köpt ask och klibbal partier som har skogats under sommar. Legat på en äng fram till nu. Vid klyvning 30% och efter första veckan är det nere på 26%

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).