Bioenergi

Hvilken fliser skal man velge ?

2 inlägg 2158 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hvilken fliser skal man velge ?

pasvik  
#180591 Har ingen er faring med flisning, Flisningen skal skje i skogen på Velteplass. Virket er furu/tall tynningsvirke som er kvistet (8 til 25 cm).Veltene er ca 500fm3 store. Har en Fendt med vendbarfører plass på ca 330 hk som kan drive fliseren, Års mengden er 7000fm3. Så dere som har erfaring med flisning hva skal jeg velge? finnes mange modl og fabrikanter: Jenz, bruks, kesla, ja der er mange. Også er det et ? med eller uten balje? Tenker og flise i conteiner som hentes av lastebil.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hvilken fliser skal man velge ?

Cat554  
#180640 Kommer selvfølgelig også litt an på hvor mye du vil investere. Jeg har en Junkkari HJ500. Det er en skivehugger. De gir fineste flisen til fyring, men kan gi noen slintrer av bark/bast. Kapasiteten er bra. Jeg får opptil 1 kbm flis pr. minutt, og det er med 125 HK. Normalt er 2,5-3 timer på et trailerlass. Den fungerer ikke på bakhon, den gir en del stikker i heltreflising.
Kjøper du en trommelhogger får du nok mer universal til alt virke, men den koster mer med samme kapasitet. Og flisen blir mer "knust", -tyngre å arbeide med. Har det noe å si for mottaker av flis?
Junkkarien har god lastehøyde, så det er ok å flise i container, bil etc. Igjen en rimeligere løsning enn om du skal ha balje. 7000 kbm er jo ikke noen helårsdrift, så det skulle jo gjerne være igjen noen penger til deg også, ikke bare til maskinfirmaet?

OH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).