Föryngring

Ponderosa Pine

22 inlägg 8305 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponderosa Pine

StoraB  
#177227 Har nu frön från Ponderosa Pine. Hur gör man för att få dem gro ? Ska man ha dem som en krukväxt tills det blir ett skott ? Jag har tänkt pröva olika betingelser både ute som inomhus.l



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Amerikansk tall

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177252 Sätt dom några mm under jord i fuktig såjord så gror de nog. Har aldrig prövat Ponderosa Pine själv. Ju varmare jord ju snabbare gror de.
Återkom gärna med bilder och resultat.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk tall

StoraB  
#177327 Hej o tack. Jag hör av mig senare på forumet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Amerikansk tall

Kjell S  
#177330 Ingen stratifiering?
Vissa tallsorter behöver tydligen inte det...

Dock kan vitalisering aldrig vara fel, skulle jag tro.

http://www.skogforsk.se/sv/Verktyg/Fros ... ehandling/

Se även en tidigare tråd

viewtopic.php?f=22&t=288&st=0&sk=t&sd=a

Avatar Fallback

Re: Amerikansk tall

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177356 Jag rekommenderar åtminstone vitalisering. Glömde påpeka det. Normal kör jag alltid med stratifiering plus vitalisering för tall. Jag låter fröna ligga någon dag i fuktat hushållspapper och sen får de torka upp nån dag innan de kommer i jord. 90 % brukar gro men det är inte statistiskt belagt.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk tall

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177671
lfq skrev:Jag rekommenderar åtminstone vitalisering. Glömde påpeka det. Normal kör jag alltid med stratifiering plus vitalisering för tall. Jag låter fröna ligga någon dag i fuktat hushållspapper och sen får de torka upp nån dag innan de kommer i jord. 90 % brukar gro men det är inte statistiskt belagt.



Så har jag också gjort, Dvs toapapper fuktat med blomspruta och i plastpåse för att få upp temperaturen 7 av 10 frön vaknar till liv låt de va 10 dagar i påsen. De växer bakvänt inte som man tror fröet är i toppen. Har frösåt en del själv med egna frön och de är de bästa föryngringarna jag har. Då har jag bara slängt ut de för hand. Och nu när jag röjer så kommer det nya plantor hela tiden. Ganska angenämt problem bara välja det man tror ska bli bäst.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Amerikansk tall

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177672 Nu ska jag inte lura någon att de ska ligga i påse med toapapper i tio dagar det är bara för att kolla grobarheten. Fröna har legat i frysboxen i flera år det är därför jag kollar grodbarheten.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Ponderosa Pine Fröna verkar gro bra ...

StoraB  
#628664 Plantorna växer mkt långsamt. Efter 6 år är de endast 20 cm med långa barr. Har prövat sätta plantorna på olika ställen liksom några bekanta gjort. Men de växer inte. Har varit i kontakt med leverantören i USA. Samtl. frön kom i en förpackning. Är fröna för gamla ? Fler än vi med samma erfarenheter ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponderosa Pine

Camaro1969  
#628688 knepigt.

inte de som växer i de vilda heller?

Avatar Fallback

Re: Ponderosa Pine

StoraB  
#628731 De är utplacerade på olika ställen och i olika jordmån. Bilden visar plantorna efter 1 år. Sen avtar tillväxten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponderosa Pine

Camaro1969  
#628858 @älgfoderodlare kanske har nån ide?

Användarvisningsbild

Re: Ponderosa Pine Fröna verkar gro bra ...

Älgfoderodlare  
#630317
StoraB skrev:Plantorna växer mkt långsamt. Efter 6 år är de endast 20 cm med långa barr. Har prövat sätta plantorna på olika ställen liksom några bekanta gjort. Men de växer inte. Har varit i kontakt med leverantören i USA. Samtl. frön kom i en förpackning. Är fröna för gamla ? Fler än vi med samma erfarenheter ?


När det gäller just Ponderosa, har jag märkt att proveniens är ganska viktig men också att stratifiera fröna. De jag köpte senast var från Wyoming med ett tämligen likartat klimat som vi har i Sverige. Då jag som oftast köper frön under tidig vinter, är för att få årsfärska frön, de verkar gro bäst. Jag förvarar dom sen endast i kylskåp fram till stratifieringen. Inför stratifieringen, så lägger jag fröna i något över fingervarmt vatten ( +40 - 42 ) i 2 dagar. Jag byter vatten mellan dag 1 o 2. Sen lägger jag fröna lätt nermyllade i planteringsjord i en lufttät låda i kylskåpet. Fuktar dom då o då med en sprayflaska. Där får de stå tills de börjar att gro, tar ca. 30 - 60 dagar. När man börjar se rotbildningar på fröna, så har jag under senare år börjat att sätta dom på den plats där de ska växa. De jag har nu, satte jag 2 - 5 på varje plats i tron om att det skulle ske en naturlig avgång o att endast något frö skulle utveckla planta. Men döm om min förvåning; - Alla verkar ha tagit sig ! Så i år ska jag försöka omskola dom till nya platser, då antalet plant är fler än vad jag från början gjort planteringsrutor för. I år har jag också Jeffrey Pine o Eastern White Pine som jag ska börja med under den närmaste veckan. Har några plantor med just Jeffrey som överlevt 2 år här uppe. Så därför ska jag försöka med dom i lite mer utsträckning. Eastern White Pine är från Canada med en inlands proveniens som jag också tror ska gå bra. Men färska frön, från bra proveniens som stratifieras är en bra början. Lycka till !

Avatar Fallback

Re: Ponderosa Pine

StoraB  
#630373 Tack för svaret men jag tycker nog att gjort allt det där med kylskåp (även frys) satt dom i enskilda krukor och de kommer upp fint nästa år. Men sedan stannar tillväxten upp och jag har nu plantor som är 5-6 år och 20 cm och krokiga och veka stammar. Därför tror jag att fröna är av dålig kvalite vilket lev. i Montana förnekar. Jag har gjort ca. 150-200 plantering + några av mina bekanta som fick ett 10-tal frön från samma lev. med samma resultat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponderosa Pine

Älgfoderodlare  
#630441 Naturligt så brukar ju de flesta plantor ha något år i början då tillväxten ovan mark är lägre till förmån för att utveckla ett rotsystem som kan klara av plantans fortsatta tillväxt. Hur det är med Ponderosa vet jag inte riktigt. Men av tillväxten över tid att döma, så kan de behöva ett "bra" rotsystem för att klara av det som händer när väl tillväxten börjar. De är ju inte blygsamma när det gäller hur de växer jämfört med svensk Tall. Jag har ju några plantor som är som du beskriver, 5-6 år o står liksom o stampar. Men enda alternativet är ju att vänta o se. Ponderosa ska ju klara rätt så kärv miljö o Jeffrey snäppet värre. Så då borde normalsvenska förhållanden vara rätt så gynnsamma. Det är ju bara att avvakta. Jag har aldrig bråttom när det gäller skogsutveckling !

Avatar Fallback

Re: Ponderosa Pine

StoraB  
#630487 Det var bra att jag fick en dialog med dig. Jag mätte rotsystemet efter ettåriga plantor när jag satte dem i större o enskilda krukor. Rotsystemet var då i genomsnitt 30 cm och jag tänkte då som du skriver att den vet nog om hur stor den ska bli och satsar därför på en stabil rot från början. Jag är glad att få kontakten med Dig och hoppas vi kan utbyta erfarenheter efter en tid igen. Hlsn. Ola Olson Jönköping

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).