Skördare

Svag kran

19 inlägg 9824 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svag kran

maraola  
#176367 Hej. Detta gäller en Valmet 911.1 crh16 kran.
Kranen har varit väldigt svag en tid,framförallt lyftcylinder. Klarar knappt att lyfta med rak arm och utskjutet helt indraget. Testade idag att hålla knappen för "utskjut in" aktiverad,samtidigt som jag lyfte kranen,då fanns lyftkraften där. Tacksam för tips.



   TS
Avatar Fallback

Re: Svag kran

sjohult  
#176368 Hej jag hade samma beskymmer på min 911.3 han lyfte inte riktigt aggergatet på full arm. På min maskin så hade trycket ändrat sig, men det var bara till å ställa upp det igen på pumpen så gick de hur fint som helst igen ;)

Användarvisningsbild

Re: Svag kran

skogsjan695xl  
#176369 väldigt vanligt att det går en oring på det bakre paketet. Sitter en skruv i närheten där LS-signalen går in. Ta ur det skruven så kommer oringen med ut om det finns nått kvar av den. Så är det iaf på .2 och .3

Avatar Fallback

Re: Svag kran

maraola  
#176374 Jag misstänker det kan vara den,tror dom kallar den skyttelventil. Sitter väl både o-ring och stödring?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svag kran

skogsjan695xl  
#176403
maraola skrev:Jag misstänker det kan vara den,tror dom kallar den skyttelventil. Sitter väl både o-ring och stödring?


Så heter den nog ja. Kommer inte ihåg hur den ser ut nu, kommer ihåg att dey är en oring iaf. Är självfallet special storlek på den så du får nog beställa såna. Kostar inte många ören.

Användarvisningsbild

Re: Svag kran

skogsjan695xl  
#183270 Nån som vet om man kan ställa på lyften lite på en CRH16. Allt är helt och så men den är onödigt svag på full arm.
Sitter en liten justerskruv på den sektionen på ventilpaketet, har letat i instruktionsboken men hittar inte vad den skruven är till. (ska den skruvas in eller ut)
Bak vid hydraultanken finns en ventilpaket där jag kan justera krantrycket men då ändras det ju på alla funktioner vilket är rätt onödigt.

Någon som har någon ide.

Avatar Fallback

Re: Svag kran

ulfgustav  
#183274 Hej
Har du inget hydraulschema där det framgår vad "justerskruven" påverkar

Användarvisningsbild

Re: Svag kran

skogsjan695xl  
#183350
ulfgustav skrev:Hej
Har du inget hydraulschema där det framgår vad "justerskruven" påverkar


Jo jag har det på datorn i maskin men det är så jäkla svårt att hitta nått där tycker jag.
Sen är inte det där med alla symboler i hydraul schema min starka sida.
Dessutom är jag i Göteborg på minisemester till söndag. Så jag tänkte att någon visste nått så spar jag lite tid på måndag när jag kör ut maskin i skogen igen.

Användarvisningsbild

Re: Svag kran

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183381 Vad har du för aggregat?

Avatar Fallback

Re: Svag kran

ÅsaNisse  
#183385 Kolla i data vad ni ska ha för tryck på respektive funktion och ställ inte upp över det om det ska vara livslängd på maskinen.
Alternativt ställ upp max och kör krokigt i morgon.
Det finns oftast en beräkning som gör att kranen har vissa bestämda inställningar.

Användarvisningsbild

Re: Svag kran

skogsjan695xl  
#183393
Maldas skrev:Vad har du för aggregat?

det är ett 340. Men 911.4 har samma kran och 350. Det är på hängen att den lyfter kran på full arm. Småträd går inte lyfta. Så flerträdshanteringen känns nästan onödig längst ut.

Avatar Fallback

Re: Svag kran

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183471 På gamla crh16 va de iallafall mindre lyftcylinder än på crh18 kanske därför den ä svag?

Användarvisningsbild

Re: Svag kran

skogsjan695xl  
#183475
ume skrev:På gamla crh16 va de iallafall mindre lyftcylinder än på crh18 kanske därför den ä svag?


Det är den stora kolven på våran.

Användarvisningsbild

Re: Svag kran

finskpinne  
#183476 Du följer bara slangarna från lyftcylindern till ventilbordet, den ventil som slangarna går till hör ju till lyften. På den ventilen sitter det säkert en justerskruv med kontramutter. Oftast för att höja trycket så skall skruven justeras inåt. På samma ventil borde det sitta en nippel där du ska skruva fast tryckmätaren. När du har skruvat fast mätaren så kör du lyftcylindern i ändläge för att se hur mycket tryck ventilen ger. Är det då mindre än vad som rekommenderas så ställer du upp trycket.

Nog ska ju en så stark kran som crh 16 lyfta ett så litet aggregat som 340... Annars så är nog inte pumpen rätt inställd. Jag har ju inte själv kört nån 911 me crh16 men om den inte lyfter ett litet gallringsaggregat på full räckvidd så är det nog dags att byta märke...

Användarvisningsbild

Re: Svag kran

skogsjan695xl  
#183497
finskpinne skrev:Du följer bara slangarna från lyftcylindern till ventilbordet, den ventil som slangarna går till hör ju till lyften. På den ventilen sitter det säkert en justerskruv med kontramutter. Oftast för att höja trycket så skall skruven justeras inåt. På samma ventil borde det sitta en nippel där du ska skruva fast tryckmätaren. När du har skruvat fast mätaren så kör du lyftcylindern i ändläge för att se hur mycket tryck ventilen ger. Är det då mindre än vad som rekommenderas så ställer du upp trycket.

Nog ska ju en så stark kran som crh 16 lyfta ett så litet aggregat som 340... Annars så är nog inte pumpen rätt inställd. Jag har ju inte själv kört nån 911 me crh16 men om den inte lyfter ett litet gallringsaggregat på full räckvidd så är det nog dags att byta märke...


Här kom svaret jag ville höra. Den skruven har jag sett och trodde det var som du säger Pumpen är uppskruvad av komatsu personal så den ska dey inte vara fel på iaf. Tycker inte heller det ska vara problem att lyfta det. Vi har haft en 911 med 350 och den lyfte mer på full arm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).