Föryngring

Ormbunkar

19 inlägg 13812 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ormbunkar

erik__j  
#170585 Har problem med en föryngring som är 10 år, stora luckor som det inte kommer något och det växer rikligt med ormbunkar. Vad är bästa metoden för att få till skog där igen.
Har börjat att markbereda men undrar om det ger effekt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

4WD  
#170596 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

Chainsaw Charlie  
#170606 Örnbräken är bland det eländigaste som finns när det gäller föryngring. Inte nog med att den snabbt växer över och kväver plantorna. Den utsöndrar även ett gift som dödar konkurrerande vegetation. För att få bukt med dem måste man vara ihärdig och slå av eller trampa ner dem varje år tills plantorna har växt sig tillräckligt stora. Plantera lärk eller något annat snabbväxande så behöver du inte hålla på så många år.

Att bara markbereda hjälper inte då ormbunkarna som växer mellan harvfårorna snabbt sprider sig ut igen.

Användarvisningsbild

Re: Ormbunkar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179819 Punktvis markberedning sätt stora granlantor, året efter får du vara beredd att punktröja med röjsågen.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180442 trampa plant har man gjort många timmar.
När vi planterade en gammal åker för några år sen satte vi pinnar som visade var raderna gick sedan fick man ta 2 steg i rätt riktning och simma med armarna i gräset för att se granplantorna.
Så vill man rädda plantorna från att kvävas är det bara och ge sig ut och trampa!

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180453
curre skrev:trampa plant har man gjort många timmar.
När vi planterade en gammal åker för några år sen satte vi pinnar som visade var raderna gick sedan fick man ta 2 steg i rätt riktning och simma med armarna i gräset för att se granplantorna.
Så vill man rädda plantorna från att kvävas är det bara och ge sig ut och trampa!



Ja va kul att jag är inte ensam som gjort det!
Jag gjorde det i fem år två gånger per år inte roligt men ett måste. de är nu 15 meter.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

MNskog  
#180459 På bördiga marker är det oftast svårt och framförallt dyrt att föryngra genom plantering. Ett billigare alternativ som fungerar bra är succesiv utglesning av beståndet så att föryngringen sker under skärm.
Om man gör utglesningen i flera steg är risken för omfattande vindfällning liten och man har hela tiden kontroll på självföryngringens omfattning.

Användarvisningsbild

Re: Ormbunkar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180460
MNskog skrev:På bördiga marker är det oftast svårt och framförallt dyrt att föryngra genom plantering. Ett billigare alternativ som fungerar bra är succesiv utglesning av beståndet så att föryngringen sker under skärm.
Om man gör utglesningen i flera steg är risken för omfattande vindfällning liten och man har hela tiden kontroll på självföryngringens omfattning.

Bra sagt! Det låter ju självklart men svårt att genomföra i det moderna industriskogsbruket eftersom det succesiva är resurskrävande. Men om man har marken nära och egna maskiner är det ett bra alternativet för oss självverksamma.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180468 När på året trampar man gräs och ormbunkar? Borde nog ge mig ut faktiskt. Skall se hur kul det är... Främst gräs då.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

blixten  
#180497 Är det inget större område som skall planteras skulle man kanske kunna tänka sig att lägga fiberduk/plast runt plantan och bara göra ett hål för själva plantan.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180537
Mangan skrev:När på året trampar man gräs och ormbunkar? Borde nog ge mig ut faktiskt. Skall se hur kul det är... Främst gräs då.




Jag hade som mått att när bönderna slår vallen då är det bara att trampa. och det har funkat för mig. ett tungt och jobbigt arbete. Men 30 år senare så är det en njutning att se att det funkat. Men som sagt de slår vallen flera gånger så det är bara att kämpa.

Angående fiberduk de hade jag int e en tanke på att lägga ut men att det fungerar det vet jag. Jag har nu 10 ha åker som det växer skog på.


zorran eb som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

jeg  
#180578 Du Zorran planterade du 10 ha på en gång på åkermark hur stora var plantorna ? Var det gran du satte. Jag förstår att du har många timmar med gräset :surp: Men roligt att det lyckats. Jag har planterat 1 ha gran i fjol på åker sprutat hösten före men likväl har gräset kommit kraftigt har trampat o ryckt gräs i sommar har även provat med markduk klippt 40x40 cm bitar ett prov på några 100 tal plantor får vi se om det blir någon skilnad däremot är överlevnaden på plantorna nästan 100%

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180587 Lump-papp, sådan papp som ligger under gamla korkmattor fungerar bra.
Pappen finns fortfarande att köpa.
Regnar dessutom sönder och försvinner efter ett antal år.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180589 Lie fungerar även på ormbunkar.

Avatar Fallback

Re: Ormbunkar

grankarlsson  
#180592 Hej, jag har haft problem med bräken ochså och har lagt märke till att : man skall hellre bara bryta stråna med en exv lång pinne med kortare pinne fastknuten i ändan man behöver alltså inte slå av stråna det blir tvärtom av nån anledning bättre resultat om man bara bryter bräkenstråna så att dom sas hänger kvar, då har jag märkt att dom inte gillar det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).