Gallring

Tveksam...

5 inlägg 4044 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tveksam...

Ingvar  
#12756 Nu har man fått så många olika bud när det gäller gallring så jag börjar bli tveksam, Har hela tiden sett det som självklart att gallra våra 35 åriga tallplanteringar, men nu säger en del att det kvittar. Men vi har ett litet skifte med tall som enligt planen är 80 år, det tvivlar jag iofs på, men säkert 60 i alla fall. Där är bara ytterst sparsamt gallrat, och träden är minst 20 m långa och ca 10-20 cm grova..alltså bara pinnar egentligen. Detta måste väl ändå vara ett resultat av för dålig gallring :?: Det ligger på en grusig kulle, ganska typisk tallmark tycker jag nog. Så vad tror ni om det hela?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tveksam...

Fredrik Reuter  
#12758
Ingvar skrev:Detta måste väl ändå vara ett resultat av för dålig gallring :?: Det ligger på en grusig kulle, ganska typisk tallmark tycker jag nog. Så vad tror ni om det hela?


Hej,
Det skulle jag också tro!
Gissar vidare att ett sådant bestånd är känsligt för gallring map både snö och blåst. Har du funderingar på att gallra detta?

MvH Fredrik

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12764 Jag skulle rekomendera att du gallrar svagt i flera omgångar eller ligger beståndet långt ifrån skogsbilväg. För då tar det ju emot att återkomma flera gånger iallafall för mig. För det bästa är ju i all gallring ur skogssynpunkt att gallra med motorsåg. Försiktighet är a och o i dessa bestånd så ta hellre lite för lite än alldeles för mycket för du har man ju förlorat 60 år av tillväxt vid ev storm och snöbrott.

Avatar Fallback
Ingvar  
#12767 Jo, jag glesar ut det lite försiktigt pö om pö,, men det är inte den dungen jag funderar över egentligen, dels är det en så liten bit och dels så anser jag den som i stort sett förlorad. Utan jag vill på nåt sätt dra lärdom av den och se om den stora yngre planteringen kan lyckas bättre..den ligger precis bredvid och är på 7 ha, så man vill ju helst att det blir lite bättre där.
Där är iofs mycket krokiga tallar som det ju tydligen är mycket i planteringar från tidigt 70-tal. Men jag tänkte märka ut dom finaste och se till att dom sparas till sist, ev stamkvista en del om tiden räcker till, så får man väl plocka bort skräpet mellan dom under ett par gallringar..

   TS
Avatar Fallback
L-A  
#12778 Om de e en grusig kulle, mellan 60-80 år o har en diameter mellan 10-20 cm; skulle jag gå dit med motorsågen o underväxtröja de klenaste träden (10-20%).

Kom dock ihåg o dela upp bitar äver diameter 8-10 cm till enmetersbitar för att förhindra märgborren. Med detta slipper du extern gallringskostnad o ger kvarvarande skogen ekologisk gröngödsling till låg snöbrott/blåsrisk!

Efter några år kan du göra en ny bedöming om liknande manöver ska göras igen, eller traditionell gallrings ska göra (med ev påföljande syntetgödsling!)

/L.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).