Före och efter jobbet

Sevärdheter!!!

24 inlägg 7202 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sevärdheter!!!

Fisketorp  
#12738 Godagens glada folk, även mindre glada också då förståss=)

Var ett tag sedan man hittade på något skoj med sambon och då vi tagit ledigt några dagar nästa månad hade det varit passande med något trevligt som inte bara är de vanliga såsom Bio och mat=)

Haft planer på att åka upp genom norge och kika på fjordarna där, men kommit fram till att det är nog sommargöra pga deras minst sagt kurvia vägar=)

Tänkte därför höra med er gottfolk om sevärdheter runtisverige.
själv gillar jag Natur/naturupplevelse, mekanik mm.

min sambo är väl som alla tjejer inprintad med blommor och schopping=/ men även hon gillar fina naturmiljöer.

Så kan ni rekomendera fin natur med sevärdigheter som ex falukoppargruva, samt förslag på boende inärheten
så skulle jag uppskatta det välldigt,

Tält och sova i bilen börjar väl bli aningen kyligt.. eller är det aldrig för kallt bara man utrustar sig rätt?

ifall tråden ligger fel ber jag om ursäckt=)
mvh//Martin



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12740 Låter mycket trevligt =)

Hoppas ni får en bra månad tillsammans

Rekommenderar Älgpark, finns väll på endel platser i sverige, finns bilder i min blogg, mycket trevligt och fantastisk upplevelse, vi betala "bara" 100kr/pers för ungefär 1 timme

Fick då klappa älgarna och veta en hel del om dom

det som är sevärt beror ju på vad du är intresserad av att se och lära dig om

annars är väll Manges sågsamling något att spana in?

Det med att sova i bil/tält är väll inget jag skulle föredra, däremot husvagn vore väll fint, min farbror bodde uppe i dalarna i 25minusgrader och hade väll en 20-25 plusgrader i husvagnen

dock lite dyrare men annar hotell/vandrar hem?

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12742 Jo jag gillade bilderna från älgarna..

hade varit kul att knalla runt..
har dok Nordens ark här i närheten, tror dem har älgar där med..

Vill helst slippa dra runt på en husvagn (kass på att backa med bara bilen)

Så vandrarhem/hotell är väl tanken..

är lite kass på att kolla upp vart sådant finns..
är ju inte så trevligt att åka ex till dalarna och få reda på att allt är fullbokat=(

//Martin

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12761 Varför inte Kinnekulle? Nu är det ju inte säsong för blommor kanske, men det är både vacket och intressant. Finns vandrarhem i närheten, och om ni är intresserade av historia en hel del gamla vackra kyrkor.

Sen så finns ju Rubens bara ett stenkast bort...

http://www.rubens.se/index_se.html

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12765 Ja maskiner är toppen att spana på, undrar dok om min sambo känner samma glädje =P

Tror jag bestämt mig för Falunkoppargruva eller Sala..

Verkar iofs finnas lite mer att göra i Falun =)

Tackar för förslagen iallafall, kanske blir en rundtur i sommar i vårat vackra land eller granländer får man väl hoppas på.

//Martin

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12768 Falu koppargruva kan nog vara kul attse, bor inte så långt borta från falun, men har faktiskt aldrig varit till gruvan, får nog ändra på det :)

Sedan har du ju inte så långt till sälen och kan åka dit och kolla på älgparken i rörbäcksnäs. Lite fjäll är ju heller aldrig fel, även om det inte är så mycket till fjäll, skall tydligen växa förmycket skog på dem så de inte riktigt räknas till fjäll enligt somliga :)

I sälen bör det vara enkelt att hitta boende också, annars får du gärna hyra av mig några nätter (skammlös reklam!)

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12769 Vill minnas att det var toppenupplevelse att knalla runt i gruvan..
även varit i en saltkristal(heter det så) gruva/grotta i tyskland
det var mycket vackert att se där...

Sälen är väl mest åka skidor? föruom älgarna då som du nämnde..

Ingår det frukost på säng och sängfösare så slår vi till direkt;)

nedå skämt å sido, bra förslag ska jag tänka på ifall man vill ditåt någongång för skidåkning eller annat=)

//Martin

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12815 Kanske är fel årstid, men jag vill rekomendera Höga kusten för den som är något så när i benen. Vi var där för några år sedan och åker nog dit igen snart, men det är nog lämpligast på sommaren. Vi hade husvagn, men det finns stugor att hyra på campingarna.

Om man gillar utmaningar så tar man sig upp på Skuleberget. Det fanns nog fyra möjligheter att ta sig upp. Först en led som krävde klätterutrustning.
Sedan en för dem med fysiken i behåll. (Vi tog den vägen med sandaler på fötterna och det gick bra men vi var rejält törstiga när vi väl kom upp till det lilla kafét på toppen.) Om man har anlag för svindel skall man inte titta ned, men det var en magnifik utsikt och bitvis fanns rep att hålla sig i.
Ytterligare en led upp är lite längre att gå, men klart lättare. (Den tog vi ned.) Den går mer i skog.
Sedan finns ju linbanan.

I naturskyddsområdet finns skyltade leder som inte bara försvinner någonstans långt borta, utan de leder en tillbaks till parkeringen. Härliga vandringar om man har några smörgåsar med sig i ryggsäcken.

Längre ut i kustbandet finns klapperstensfälten där man kan ana jordens snabbaste landhöjning.

Men som sagt, kanske inte så lämpligt i november.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12825 Sängfösaren kan jag nog ordna fram, men frukosten på säng kan ni glömma ;)

Skall jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad man gör i Sälen om man inte åker skidor, är väldigt långt mellan gångerna jag är dit. Dessutom brukar jag aldrig komma ihåg vad man gör där, men något som kostar mycket pengar är det iaf :)

Är väl ganska mycket lågsäsong där nu om man inte gillar att promenera runt på fjällen, personligen avskyr jag allt vad fjällvandring heter, men det finns ju folk som tycker om sådant också :)

På vintern kan man ju åka hundspann och det är faktiskt lite småkul även om det är rena rånet att åka. Men allt som lockar turister brukar ju förknippas med rån. Nae gillar inte sådant ockser. Som tur är har jag faktiskt jobbat någon månad med att köra runt på turister på fjällturer, så det var faktiskt ganska så kul. Men det var nog 12 år sedan eller så. Får nog åka dit och ta en tur till vintern ändå.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12838 Tjena Ernst..
var ett intresant förslag du kom med men som du sa är det nog sommarrelaterat..
Tänkte höra vart ligger denna höga kust?=P

jadu Ola sängfösare får räcka då=P

Jo fjällvandring kan nog vara ganska intresant, bara det inte blir för jobbigt då min kondis är sjukligt dålig=/
Brukar knallar runt på Kynnefjäll som vi har häromkring, mycket fint på sommaren med sjöar och skogsnatur med snitslade stigar.
dok är det ganksa platt så min kondis hänger med=)

Jo turistpriser är allt bra skrämmande, samma gäller turistmat fintnamn på maten även om det är en vanlig hamburgare så sticker priserna iväg..

Tråkigt att norden och även större delen utav europa har stuckit iväg såppas, 1-2v i norden kan du ju spendera närmare en månad i asien.

Arbetskompisen var 3v nere i asien kostade ca 15tusen/perss
men det berode mest på flygbiljetterna eftersom dem flög mellan 3olika asienländer.
Nu var inget förbokat utan dem flögner och ordnade hotell mm allteftersom.

Dok är det något specielt med norden, välldigt fin natur mm
men övriga världen vill man ju också se någongång=)

//Martin

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12867
Fisketorp skrev:Tjena Ernst..
var ett intresant förslag du kom med men som du sa är det nog sommarrelaterat..
Tänkte höra vart ligger denna höga kust?=P
//Martin


Skuleberget ligger alldeles vid E4:an mitt emellan Härnösand och Örnsköldsvik (grovt räknat). Skuleskogens nationalpark ligger några kilometer nordost om berget. Klapperstensfälten är nog lättillgängligast nordost om Nordingrå, vid Norrfjällvikens camping.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13240 Nu vart det iallafall bestämt samt bokat..

Det blev Falun. åker upp lördag ca 45mil*jippi*

tar in på Hotelscandic "kingzie säng" =)

söndag blir det frukost, falukoppargruva, äta lunch

sedan bär det hemmåt igen.

Tänkt skaffa en gps innan dess så man möjligen vågar åka småvägar hemmåt för att få lite mer "naturupplevelse" men vi får se hur det går =P

//Martin

   TS
Avatar Fallback
ptorparn  
#13262 Ett tips ang gps ha koll på vägen själv också ..... tex rondeller är tydligen inte alltid inlagda .... på R 44 utanför götene finns ett ex där flera har dundrat rätt i en hög rondell det brukar ligga några hjul med fjäderben mm ibland . Kör försiktigt o lyckad resa !

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13269
ptorparn skrev:Ett tips ang gps ha koll på vägen själv också ..... tex rondeller är tydligen inte alltid inlagda .... på R 44 utanför götene finns ett ex där flera har dundrat rätt i en hög rondell det brukar ligga några hjul med fjäderben mm ibland . Kör försiktigt o lyckad resa !


hehe ja det är ju inte ovanligt med folk som förlitar sig helt på tekniken, göd hjälpe närden lägger av=P

//Martin

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13273 Husby ringen kan vara en rundtur när ni ändå är i dalarna,
den är en runtur för bil åkning. Kan vara av något om man är intreserad av diverse tex byggnader bruksmiljöer osv.
Har förmig den går förbi Cristoffer Polhems Stjärnsund bla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).