Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ny gallrings skotare vilken?

34 inlägg 25628 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny gallrings skotare vilken?

alfred  
#166833 Är på g att byta ut maskinen som jag kör,en f10. vilken maskin skulle ni valt, i ungefär samma storlek som f10. kör 90% gallring och 10% slutavverkning.

Är hemskt nöjd med rottnen mest för hyttfjädringen. Tål inte maskiner med för liten hytt.

Vilken skulle ni valt?

mvh



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Ny gallrings skotare vilken?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166853 En till f10

Användarvisningsbild

Re: Ny gallrings skotare vilken?

johaniskogen  
#166857 kolla vad gremo kommer med??

då har en fin last area..

Avatar Fallback

Re: Ny gallrings skotare vilken?

wrytter  
#166873 En JD 1210e kanske? Smidig traktor för gallring samt att man kan få med ALS-T. 13 tons lastkapacitet så fungerar ju om du bara ska köra lite slutavverkning. ALS rederna är ju superba då man kan tilta dem, otroligt nöjd med ALSen på 1710an, går ju mjukt och fint, gungar fram å tebax :) Sedan att en JD är lite dyrare än andra märkerna men har ju fin tillgång till service! Sedan är väl 1210orna byggda på ungefär samma ram som en 1510a? Dvs ganska rejäla!

Avatar Fallback

Re: Ny gallrings skotare vilken?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166892 varför inte en F10a igen?

Avatar Fallback

Re: Ny gallrings skotare vilken?

alfred  
#166925 Hur är jd i storlek i hytten? har kört både 1110d 0ch 1710 d. kan knappt få med sig matsäcken i hytten. men är kanske bättre med snurrhytten nu?

ska få ut en ny f10 på demo,får se om de har förbättrat den något.

men hur är de nya komatsu,ponsse och så vidare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny gallrings skotare vilken?

wrytter  
#166935 E hytten är ju fin om man ser till utrymmet, man har ju bakom stolen en hel del yta att placera allehanda ting. Om det blir en e-skördare framöver tror jag man ska montera in kaffemaskin, haha. Men det lilla man varit i en e-hytt så tycker man ju att de är sagolikt bra ljudisolerade. Tycker iofs att våran 07as 1710 är bra ljudisolerad med går ju inte att jämföra med e-hytten!

Användarvisningsbild

Re: Ny gallrings skotare vilken?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166952 Komatsu 830.3 är en bra maskin men lite för trång i hytten.
Men den går bra ;)

Avatar Fallback

Re: Ny gallrings skotare vilken?

alfred  
#167507 Till sommaren/hösten är det dax för en ny maskin. som sagt innan kör jag en f10 nu. som krånglar hela tiden(hårt körd innan jag blev pilot på den).

Så rottne blir det ingen om jag får bestämma. Pga svag i midjan,svag sväng i kranen och klen boggielyft.

Så då står valet mellan en komatsu 840 tx eller en ponsse.

för och nackdelar med dom två?

Såg att komatsu skulle komma med fjädring till hösten,men tror att de inte har hunnit utveckla det fullt ut,så någon 855 blir det inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny gallrings skotare vilken?

hokatorpet  
#167517 De där med trång hytt.
Skotarförare behöver ingen plats till matkassen dom är så jävla feta redan.
Sagt av en säljare på JD innan den snurrande hytten kom.

Användarvisningsbild

Re: Ny gallrings skotare vilken?

rocky  
#167552
alfred skrev:Till sommaren/hösten är det dax för en ny maskin. som sagt innan kör jag en f10 nu. som krånglar hela tiden(hårt körd innan jag blev pilot på den).

Så rottne blir det ingen om jag får bestämma. Pga svag i midjan,svag sväng i kranen och klen boggielyft.

Så då står valet mellan en komatsu 840 tx eller en ponsse.

för och nackdelar med dom två?

Såg att komatsu skulle komma med fjädring till hösten,men tror att de inte har hunnit utveckla det fullt ut,så någon 855 blir det inte.


Alla dessa punkter är ändrade till B modellen. B är en helt ny F10 att köra. Går inte jämföra alls är som natt och dag.

Avatar Fallback

Re: Ny gallrings skotare vilken?

Andreas_93  
#172858
alfred skrev:Till sommaren/hösten är det dax för en ny maskin. som sagt innan kör jag en f10 nu. som krånglar hela tiden(hårt körd innan jag blev pilot på den).

Så rottne blir det ingen om jag får bestämma. Pga svag i midjan,svag sväng i kranen och klen boggielyft.

Så då står valet mellan en komatsu 840 tx eller en ponsse.

för och nackdelar med dom två?

Såg att komatsu skulle komma med fjädring till hösten,men tror att de inte har hunnit utveckla det fullt ut,så någon 855 blir det inte.

Ponsse Gazelle är ingen otrevlig maskin, har inte kört just gazelle så mycket
men de jag har kört har varit trevligt.

Avatar Fallback

Re: Ny gallrings skotare vilken?

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172865 har tidigt varit fruktansvärt mot Valmet pga en 860.3 jag körde. men satt i en 840tx förra sommaren och det va verkligen en positiv erfarenhet av maskin. smidig stark, lasta mycket. men bäst av allt va KRANEN. väldigt följsam men ändå fruktansvärt stark. körde en hel del slutavverkning med den men va aldrig att man fick leka upp bitar utan allt åkte med så fort man greppa de.
har aldrig kört Ponsse så kan inte säga hur den är.

Användarvisningsbild

Re: Ny gallrings skotare vilken?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173006 kör i dags läget en komatsu 840tx... kan inte annat än säg att jag är väldigt nöjd med den... smidig maskin som lastar relativt mycket. hytten upplever jag inte så spec trång (är 190cm) får plats med benen och får plats med allt jag behöver utan vidare... klart att något dansgolv är det ju inte i den, men man får helt klart plats i den utan problem. vi kör ca 60% slutavv och 40% gallring.... och den bara går och går maskinen :) den har ju visserligen inte gått mer än 2400 timmar i skrivande stund, men ändå.

Avatar Fallback

Re: Ny gallrings skotare vilken?

jd1110ee  
#173599 Köp inte Rottne igen bara hade en F12a för ett tag sen var bara strul med den, vart en 1110e istället men om du vill ha rymlig hytt så är ju Ponsse att rekomdera dom är både starka och driftsäkra! Att jag valde John Deere var för komforten med snurr hytt, provade även en komatsu stark som fasen men var lite dålig sikt i den tyckte jag.

Tycker du ska välja 1110an
1210an är för osmidig i gallring 1110an kan du göra allt med!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).