Skogsvagn (Huggarvagnar)

Problem med ventilpaket

9 inlägg 9914 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med ventilpaket

Blacksmith  
#164883 Hej!

Håller på att ansluta ett 6-spaks ventilpaket till en griplastarvagn.
In i paketet är anslutet till ett enkelverkande uttag och ut från paket till tank returen
När jag aktiverar spaken i traktorn så löser den ut direkt och allt låter ansträngt.
Håller jag inne spaken så fungerar kranen men det låter som sagt som hydrauliken går tungt.
Om jag inte använder några kranfunktioner borde inte oljan bara passera igenom ventilpaketet utan motstånd eller fungerar det inte så?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Problem med ventilpaket

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164909 Några frågor:
1. Är du 100% säker på att det är ett enkelverkande uttag och ut från paket till tank returen?
2. Vilken traktor har du?
3. Vad heter ventilpaketet?
4. Är det griplastarvagnens original ventilpaket du ansluter till traktorn?

Avatar Fallback

Re: Problem med ventilpaket

Blacksmith  
#164918 1 Använder samma uttag för jordbrukslastaren, har en trevägsomkopplare baktill som jag växlar om mellan lastaren och det bakre uttaget. Det bakre uttaget matar paketet.
2 BM 430
3 Ser inget namn på det men det är märkt med in respektive out på kortsidorna
4 Troligen original en gammal Moheda vagn

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med ventilpaket

Danne  
#164922 Ventilpaketet kan vara anpassat till konstant tryck system. I sådana fall sitter det en plugg som gör att ingen olja kommer igenom utan spak utslag.

Vad kördes ventilpaketet med för fordon innan?

Avatar Fallback

Re: Problem med ventilpaket

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164924 Det låter som du har anslutit pump-tank slangarna rätt.
Dock kan man ju enkelt koppla ihop pump-tank med en slang så man kan
verifiera att trevägsventilen fungerar och att snabbkopplingarna öppnar för fullt.

Har du kört Moheda vagnen på en annan traktor och har det då fungerat bra?
BM 430 har ju en kugghjulspump avsedd för ett system där man ansluter
ventiler med "open center" dvs fritt genomlopp.
Tryck ska då byggas upp först när man drar i en spak och skickar olja till en cylinder.

Du kan enkelt kontrollera att rundpumpningen fungerar om du kopplar från
TANK-anslutningen på paketet till en slang som går ner i en hink.

Då ska det utan motstånd komma olja i hinken. Var försiktig, det räcker ju med ett kort tryck
på traktorns spak för att avgöra att oljan flödar utan motstånd.

Avatar Fallback

Re: Problem med ventilpaket

Blacksmith  
#164931 Har inte kört vagnen på någon annan traktor så jag har inget att jämföra med.
Men troligen så är det rundpumpningen som är problemet.
Har lite att gå på nu och kan testa vidare imorgon, tack för all hjälp så här långt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med ventilpaket

foton  
#164949 Har för mej att 430 har lite ovanliga snabbkopplingar, det kanske inte blir fritt flöde.

Avatar Fallback

Re: Problem med ventilpaket

Blacksmith  
#165011 Det visade sig att förre ägaren haft den efter en JD traktor med konstanttryck så jag måste förmodligen plocka ur något ur ventilpaketet för att öppna upp flödet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med ventilpaket

Blacksmith  
#165053 Plockade bort returslangen från ventilpaketet idag och därinne satt en insexskruv som jag skruvade ur och nu fungerar allt som det ska.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).