ons 29 feb 2012, 10:30#163833
Den 1010 som "finskpinne" skriver om har absolut ingenting gemensamt med 1010E.
Om vi tar det från början så i början av 70-talet tog Lokomo fram en 6-hjulig skotare med pendelaxel fram som hette "Teli-Lokkeri",åtföjdes sen av 925 ( Perkins ) 928 ( Deutz ) och så kom då 933 ( som man fick välja mellan Deutz,Scania lr Volvo )
En gallringsskotare fixades ihop i slutet 70,var mycket Ferguson i nosen,den döptes till 909.
När då Lokomo köpte Ösa o Kockums o bildade FMG så beslöts (
) att 909 skulle säljas i Finland och 250-n i Swerige.
Med åren växte 909-an,fick turbo och sen då ett fejslift och döptes till 1010
Året innan 1010E skulle lanseras så monterades dom sista delarna av gamla 1010 ihop,och man gjorde ett knappt dussin 8-hjuliga maskiner med 24,5 däck.
Därför ljuger statistiken för 2010 lite angående 1010,alla är inte E-modell.
Precis som"finskpinne" skrev så är det inget tvång att regga sina nya maskiner,MEN för att få finansiering så kräver finansbolagen att man inreggar dom,detta pga att vissa oseriösa entreprenörer tagit ut nya maskiner och stuckit till Ryssland utan att ha minsta tanke på att betala maskinerna.
Eftrsom dessa maskiner saknade reg.skyltar så har myndigheterna ingen möjlighet att få dom tillbaka,därför infördes tvånget att alla som ska ha finansiering måste inregistreras.
Dessutom slapp man ifrån otyget som vissa ( mindre ) tillverkare sportade med att nån vecka innan nyår inregga allt som fanns i monteringshallen för att på så vis visa upp bättre siffror.
Detta problem är nu borta,man ser ju klart och tydligt hur otroligt lite övriga maskiner som säljs förutom dom 3 stora.
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....