Jakt och Fiske

Älgjaktsområden nya regler ? ? ?

4 inlägg 4171 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Älgjaktsområden nya regler ? ? ?

axwell  
#161605 Börjar först nu inse att jag och heller inte jaktledarna har full koll på vad som gäller.

1. Oregistrerat på tillsammans minst 5 ha, behöver inte gränsa till varandra: tilldelning kalv, olika bud på hur många beroende på hur man vill förstå texten.

2. Registrerat men mindre än licensområde: Tilldelning 1 kalv.

3. Licensområde (här minst 200 ha), hittar inte info om allting måste gränsa på något sätt så att det blir ett homogent område: Tilldelning vuxet djur+ ev kalv efter länsstyrelsens gottfinnande.

4. Älgskötselomr. (här 400 eller 500 ha minst): Tilldelning efter länsstyrelsens gottfinnande.


Olika svar från div. håll, vet inte vem som har rätt. Vill få in min mark till ett licensområde, annars tror jag inte att det blir någon jakt alls för att kanske få en kalv under femdagarsjakten.


Någon som har koll?



   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjaktsområden nya regler ? ? ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161620 Du har en vecka på dig.

Länsstyrelsen bestämmer, i Västra Götaland finns det inga uppgifter om hur stor området måste vara för att få licens. Snacka om dåligt skött!

Avatar Fallback

Re: Älgjaktsområden nya regler ? ? ?

axwell  
#161625 Det beror på hur reglerna verkligen ser ut om vi kan få till ett licensområde, svårt att få till om det måste vara sammanhängande.

"Dåligt skött": Ja tidigare kunde detta jaktlag fälla 4 djur+kalv då det är delat på flera områden. Nu troligen några kalvar.

På 4-5 dagars jakten brukar de oftast få 2-3 vuxna + nån kalv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjaktsområden nya regler ? ? ?

flisshejk  
#162892 Hej axwell gå in på Svenska jägareförbundets hemsida, där söker du på nya älgjaktförslaget då skall du komma till en sida där finns regeringens proposition, finns säkert förbundets remiss, där borde det vara möjligt att få info lycka till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).