Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

13 inlägg 9454 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

storån  
#161541 Vilket ska man välja?
Fördelar/nackdelar.

Jobbet kommer att bestå av skotning från väglös gallring, skotning av vindfällen, dikesrensning med dikesskopa .



   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161543 Om du inta ska busa så finns det bara fördelar med bison 6000 enligt mig!

Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

foton  
#161557 En atv kan ju aldrig mäta sej med en Bison 6000.

Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

storån  
#161572 Nej, för de jobben jag tänkt mig så är kanske en Bison mest lämplig.
det är bara det att jag har en atv nu som jag haft stor nytta av, både i skogen och på gården.
Men den är sliten nu och lämnar snart in för gott.

Så ett nyköp kommer så småningom och tanken var då först på en arctic 700 TBX plus en kranman T1900....men så har man börjat kolla på den här Bison...hmmm

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

Blivande snickare  
#161582 Skippa catten, köp honda istället. Drivaxlar istället för variator och rem vilket betyder att nästan all kraft går ut i hjulen istället för att försvinna på vägen.

Angående dina jobb är ju nog Bisonen bättre lämpad änligt mig. Finns ju till och med flak till dom!

Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

storån  
#161589 Ja, dumperflaket och dikesskopan hade jag tänkt mig. Passar ju både t1900 och bison.

TBX har ett flak bak samt lång hjulbas. Men det kanske finns nån lämplig Honda också.
Sen är närhet och bemötande hos handlaren viktigt också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

Blivande snickare  
#161591 Ja och framförallt själva återförsäljaren. Men du ska ta den fyrhjuling du är nöjd med, jag täkte bara rekomendera :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161592
Blivande snickare skrev:Skippa catten, köp honda istället. Drivaxlar istället för variator och rem vilket betyder att nästan all kraft går ut i hjulen istället för att försvinna på vägen.


Nja, vet inte det. Kört Artic Cat i flera år nu och där kommer då all kraft som behövs ner på vägen. Förstår inte riktigt, eller kanske mer, inte alls, vad du menar med "försvinner på vägen".

Men som sagt säkert tusen gånger tidigare på detta forum, om val av ATV kan vi hålla på hur länge som helst. Det är precis som "storån" säger, det är andra saker som avgör.

Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

axwell  
#161599 Honda har enl. min åsikt dyrare lösningar, inget billigt fusk. Men tyvärr känner jag inte till någon Hondamodell som kan mäta sig med de bättre när det gäller markfrigång.

Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

Blivande snickare  
#161617 Ja ,markfrigången suger ju. Jag läste någonstans att man förlorade enormt mycket effekt genom remen. Där stod också att hondan hade en minimal effekt förlust genom drivaxlarna. Men du har nog rätt Uvskogen, vi kan tvista huuuur länge som helst :mrgreen: .

Och nu tillbaka till ämnet: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

seabr  
#162118 tror ni man skulle kunna använda band bak på en Bison?

Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

axwell  
#162137
seabr skrev:Inlägg av seabr » Idag, 16:47
tror ni man skulle kunna använda band bak på en Bison?


Tyvärr robson- drivningsrullen skulle troligen strula till det. Vet inte om den "frihjular" i uppfällt läge, annars skulle det bli tvärnit om den kom i kontakt med bandet.

Det finns kanske något band som passar mot robsonprofilen men troligen viks rullen uppåt istf att röra sig så att den ligger horisontellt uppe.

Det vet säkert de som har drivna vagnar.

Allt går om man modifierar tillräckligt.
Senast redigerad av axwell sön 19 feb 2012, 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bison 6000 eller atv/kranman T1900?

Hema  
#162222 Bygger man hållare för två spännrullar för banddrift, som höjer bandet över robsondriften går det väl. Gör det och posta sedan bild på det hela här :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).