Traktorn i skogen

Motorvärmare Deutz 5206

9 inlägg 6976 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorvärmare Deutz 5206

Ingoberra  
#159188 Finns det nån värmare till den. Har det ens funnits nån modellanpassad just till den. Har den ens nå uttag för en? Eller lär jag köpa nå universal å sätta utanpå tråget. Skulle ju vara smidigt om det fanns nåt man kunde gänga i istället för oljepluggen.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Motorvärmare Deutz 5206

Dexxaz  
#159380 På jobbet sköter jag om två Deutz BL 2011,fyrcylindriga oljekylda turbodieslar.
Hittade en "extra" oljeplugg för avtappning och monterade en insticksvärmare på 400W direkt i tråget och det fungerar kanon...
Pratade med en trevlig kille på Calix tekn. support och det finns många olika alternativ för olika gängor i godset. Berätta att den ska värma direkt i oljan så du får ett element med lägre yttemperatur annars är det risk för koksbildning på elementet.

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare Deutz 5206

Ingoberra  
#159433 Har nog inga extra oljepluggar som kan användas. Så isf får oljepluggen bytas mot en värmare men precis vid den går ett stag till frontlastaren så den får inte bygga hur mycket som helst. Kan det stämma att pluggen är en m22x1.5? Såg i reservdelsboken att det fanns ett tråg med m30 plugg också men sån stor plugg har jag inge minne att jag lossat vid olje byte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare Deutz 5206

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159444 http://xtrading.noxshop.se/?category_id=&item_id=2087

Man kan klistra på en sån här påläggsvärmare åxå.

Bild

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare Deutz 5206

Ingoberra  
#159446 Det vore ju klart enklast men hur effektiv är en sån egentligen. Mycket järn som ska värmas upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare Deutz 5206

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159463 Det finns ju olika styrka på dem åxå, men nog värms det.

Användarvisningsbild

Re: Motorvärmare Deutz 5206

santatorp  
#159476
Slurfi skrev:http://xtrading.noxshop.se/?category_id=&item_id=2087

Man kan klistra på en sån här påläggsvärmare åxå.

Bild


någon här som provat dom ?

Avatar Fallback

Re: Motorvärmare Deutz 5206

Ingoberra  
#159878 Har nu talat med calix support en å det finns en värmare med rätt gänga avsedd för deutz. Dock inte 5206 som inte har den extraplugg där värmaren är tänkt att sitta. Så jag vet inte om värmaren ryms i ordinarie plugg. Har frågat efter mått så jag kan kolla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorvärmare Deutz 5206

Ingoberra  
#159892 Calix värmaren funkar inte då den har en vinklad anslutning å så mycket plats finns det inte ovanför pluggen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).