Skördare

762 stannar inte. Dapt 517

8 inlägg 5136 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

762 stannar inte. Dapt 517

erkandersgard  
#154021 Min service kille justerade trycket på pumparna i min FMG 990 efter en mindre reparation och översyn. Nu är det en jävla fart i aggregatet, men vid aptering av timmer stannar inte matningen vid kapfönstret. Vid massa fungerar det som det ska, men vid timmer står aggregatet och "juckar" fram och tillbaka ca: 2-3dm och vägrar att stanna. Jag ser i displayen vad datorn bestämt för längd, och matar jag manuellt till kapfönstet får jag singnal för kapning. Har ökat kapfönstret från 2cm till 4cm, men det hjälpte inte. En teori jag har är att aggregatet backar tillbaka till kapfönster för fort nu efter tryckökningen, och hinner inte stanna i tid. Har kollat i instruktionsboken för datorn för justering av det, men har inte hittat något som justerar det. Har provat alla parametrar i kapitlet om hastighet, men inget hjälper. Datorn är en Dapt 517. Har någon en aning vad som kan få aggregatet att bete sig på det här viset.



   TS
Användarvisningsbild

Re: 762 stannar inte. Dapt 517

finskpinne  
#154038 Är det propo matning eller är det två olika ventiler för snabb/sakta matning?? Vissa propo ventiler kan vara lite tröga när dom är kalla, dom 5-10 första stammarna på morgonen kan den ha lite svårt att hitta kapfönstret om man inte varmkör tillräckligt.

Har inte petat på någon Dapt nån gång men det brukar nog oftast handla om att justera bromssträcka, accelerationsramp/decelerationsramp, framförhållning av backning, längden på kontrollpulser.

Är det propoventiler så kan även max och min hastigheterna inverka. Har man ställt upp maxhastigheten mer än nödvändigt så börjar inte aggregatet att sakta ner i början av stopprampen och då hinner det inte stanna inom fönstret.

Avatar Fallback

Re: 762 stannar inte. Dapt 517

novis??  
#154194 det finns en fil typ som ska kompensera för bromssträckan men skänkte bort alla böcker för 15årsen simba har säkert kvar nån det var simpelt att fixa det men nu ja F7???

Avatar Fallback

Re: 762 stannar inte. Dapt 517

LynxGLX  
#154322 Hej,

Testa att höja värdet på "ROTVAKT VID START" Tryck F1 skriv ROTVAKT VID START Tryck Return Skriv in nytt värde /Default är 40 tror jag"Tryck return Ändringen klar.

Avatar Fallback

Re: 762 stannar inte. Dapt 517

erkandersgard  
#154335 Har provat höja Rotvakt vid start utan resultat. Ska tydligen gå att komma åt värden som PWM max, PWM min och PWM sök. Ska försöka leta efter dessa parametrar i datorn vid nästa tillfälle.

   TS
Avatar Fallback

Re: 762 stannar inte. Dapt 517

ösa master  
#154553 Pröva att sänka pwm sök. Skriv pwm sök och kolla vad du har för värde.
Dapt ändrar sen så sänk säkert med 1000.
Min maskin måste jag sänka ibland när den är kall
Fast det är en superEva med sp 550.

Avatar Fallback

Re: 762 stannar inte. Dapt 517

erkandersgard  
#154594 Har pratat med en expert på JD, och han sa samma sak. Ska prova så fort jag får tillfälle att komma ut från kontoret man är inlåst i på dagarna :lol:

Tackar!!

   TS
Avatar Fallback

Re: 762 stannar inte. Dapt 517

erkandersgard  
#155596 Vad enkelt allt är när man vet vad man ska justera i datorn. Full fart på maskinen igen :P

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).