Avverkning (slutavverkning)

Eco-log Tips

10 inlägg 8256 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eco-log Tips

joel87  
#149937 Tjenare. Jag har nybörjat köra en Eco-log 560C. Skulle vilja ha lite tips å trix av någon som kan med och har kört eco-log om de finns några speciella tips. Att kika efter och hålla koll på. Kommer från 3 års spakande av en Valmet 911.3. Har inte riktigt hittat rätt med nevileringen än. Men jag antar att det är en vanesak. I övrigt tycker jag att det är en riktigt trevlig och fin maskin med ett kanonaggregat, Sitter ett Log-Max 5000D med flerträdshantering. Men alla tips å trix är välkommet :) Tack på förhand :)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Eco-log Tips

snubblaren  
#149966 Ja ett kanske självklart om larmen går så kolla dem, gjorde misstaget att skita en vecka i larmet för kylarvätskan, på rådan av chefen. Till slut vart jag nyfiken och till min förvåning var tanken snustorr. Och en trevlig sak när man står still är att trycka på 0° knappen på högra paletten för då slipper man joxa själv med att få maskin rak. Och kolla iaf centralsmörjslangarna en gång i veckan de har en benägenhet att gå av.

Avatar Fallback

Re: Eco-log Tips

joel87  
#150027 Tack för tipsen. :) Okej ja de kan ju vara ett klokt val att kolla larmen. Jo jag har lärt mig den där knappen lite, sen går den ju även att köra på automatik i sidled, men tycker inte riktigt att den ställer sig rakt.
Okej då ska jag ha koll på smörjningen. Vi har en lite specialmaskin, vi har en cranab kran på våran, Samma som Valmet med dubbla utskjut. Ska bli intressant se hur det fungerar, har inte hört
att han har haft några problem med smörjningen än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eco-log Tips

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150086 Spännande... Asså med cranab crh18dt på en ecolog... Berätta gärna mer... Är den svagare än den vanliga ecoöog-kranen, 250 heterden väl..?

Avatar Fallback

Re: Eco-log Tips

Herr Krånglin  
#150119 In med bilder på ekipaget!!!

Avatar Fallback

Re: Eco-log Tips

joel87  
#150246 Jag har aldrig prövat eco-log original om jag ska vara ärlig men jag tror nog att den här är svagare. Fått för mig att Ecolog kranarna är ruskigt starka. Lät som vi skulle få ut en demo 560 eller 580 under vintern så då har jag lite mer att jämföra med. Men jag tycker den går riktigt fint. Har inga bilder än men kan fixa det. Jag vet inte heller hur Eco-log fungerar original med knappar osv. men vi har samma funktioner som Valmet har med sekvensstyrning och minispakar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-log Tips

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150349 Håll koll på bultarna i midjan. Dom Två stora under och de sex små runt de stora. Du förstår när du kollar.

Avatar Fallback

Re: Eco-log Tips

joel87  
#150394 Okej Tack:) Har dom tendens att ralla upp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco-log Tips

33hastar  
#151003 Ställer sig maskinen inte rakt efter att du tryckt på nivelleringsknappen kan du justera på givaren(svart).
Sitter till vänster när du öppnar luckorna fram, sitter med fyra skruvar släpp på dom lite sen kan du vrida på givaren så att du hittar nolläget.

Avatar Fallback

Re: Eco-log Tips

joel87  
#151275 Okej tack. Hörde att chefen hade gjort det i fredags. Så vi får se på måndag hur den beter sig då.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).