Avverkning (slutavverkning)

Förrvirrad ang avverkning.

43 inlägg 20134 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#147845 Hej!
En avverkning stå för dörren men allt man läser om fuskfub oseriös hantering av virke, inköpare är skojare mm mm gör en lite rädd.
Är det stämpling av skogen man ska satsa på eller?
Läser även där om stämplare som gjort ett kasst jobb så det skitit sig iaf.
Är ju tot ca10000kubik som ska avverkas så man vill ju se att det blir så bra som möjligt.
Godkväller på er!
/risen



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

foton  
#147859 Du måste ha klart för dej att hela skogsidustrin är med i samma kartel, som är så omfattande att ingen kann göra något åt den.

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

plyshnalle  
#147864 Ett tips om man är osäker på virkets kvalitet är att ta in ett fast pris per kubikmeter.
Det innebär att du inte får några vrak, och att du får samma pris för massaved och timmer. Oftast är det dock ett annat pris på bränsleveden. Sen mäts det (oftast) av vmf och du får betalt efter mätbeskedet. Skördarmätning förekommer också.
Det är väl en av dom vanligaste kontraktsformerna i mina hemtrakter. Fördelen är att man kan jämföra på ett väldigt enkelt sett priserna och vad man får. Och det är enkelt. Så det är bara till att ringa runt och fråga så kommer dom och tittar på skogen och ger en offert. Sen är det bara att vraka och välja...

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#148084 Jag har läst igenom en 10gamla sidor på detta forum och det är helt klart blandade åsikter om vilken metod som lämpar sig bäst.
Dock tycker jag stämpling verkar vara ett bra sätt att få bättre pris.
Tilläger även att det är fjällskog alltså nästan bara massaved med lite timmer.
Det metod virkesköparen sade till mig var bara avverkningsuppdrag inget annat.
Ska ringa en stämplare i vilhelmina och se vad han tycker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

plyshnalle  
#148088 Låter som en sund ide..
Anledningen till att jag säljer på fast pris per kubikmeter är att jag inte har lust att betala stämplingskostnaden.... :lol:

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#148111 Men fast pris per kubik får du väl då du säljer en avverkningsrätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

plyshnalle  
#148117 Det finns väl flera olika namn på samma företeelse antar jag...
Jag har aldrig tänkt på det, men antar att du har rätt??

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#148130 Ok, får du stora skillnader mellan buden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förrvirrad ang avverkning.

towes  
#148131
skogsrisen skrev:Hej!
En avverkning stå för dörren men allt man läser om fuskfub oseriös hantering av virke, inköpare är skojare mm mm gör en lite rädd.

Alla är ju inte oseriösa, men du kan ju läsa lite inför kontraktsskrivningen. I denna tråden är en rad inlägg, 8 st fr.o.m det länkade inlägget, som kanske kan vara till nytta. Själv studsade jag till lite när det gick upp vad skiljenämndsförfarande innebar. Man lär sig alltid nytt här på forumet.
viewtopic.php?f=29&t=9982&p=146520#p146314

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

plyshnalle  
#148163
skogsrisen skrev:Ok, får du stora skillnader mellan buden?

Nix. Inte speciellt stor skillnad. Det kan skilja några kronor där jag handlar, men jag tittar mer på det här med naturvård för min del eftersom jag inte behöver pengarna på det sättet.

Jag brukar räkna ut ett eget riktpris på posten innan jag begär in anbud. Oftast hamnar anbuden ett par kronor över mitt eget pris. Det gör jag för att kunna se hur det är mest fördelaktigt att hantera posten. Mindre poster av väldigt hög kvalitet på tall kan det ofta löna sig att hugga själv och leverera till ett köpsågverk för klassning. OM man vet att mätaren kan tall i alla fall.... :???:

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

patrick.wilkorsz  
#148596 Det finns ett par virkesmäklare ute på marknaden som kan hjälpa till med att avverka och sälja virke genom en enkel budgivningsprocess. Dessa förespråkar i huvudsak rotpost som försäljningsmetod. Det är det enklaste och tryggaste sättet att avverka skog samtidigt som det ger bäst betalt.

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#148665 Vad är skillnaden egentligen på en rotpost och skogsbruksplanens mätta kubik?
Skiftena är ju redan uppdelade samt skogskubiken per avdelning mätt, ska man mäta det igen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148703 Det kan ha hänt en del med med volymen sedan den senaste skogsbruksplanen gjordes. F.ö. så är det snarare virkesuppskattning snarare än virkesmätning vi talar om här - både i skogsbruksplanen och vid stämpling! Den erhållna volymen varierar ju beroende på var provytorna råkar hamna, vilken mätmetod som används och vem som mäter.

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Vedproducent  
#148704
Niking skrev:Det kan ha hänt en del med med volymen sedan den senaste skogsbruksplanen gjordes. F.ö. så är det snarare virkesuppskattning snarare än virkesmätning vi talar om här - både i skogsbruksplanen och vid stämpling! Den erhållna volymen varierar ju beroende på var provytorna råkar hamna, vilken mätmetod som används och vem som mäter.

/Niklas

Stämplingen är trots allt en mätmetod. Man klavar alla träden i brösthöjd och gör stickprov på höjderna. Skogsbruksplanens volym görs med uppskattning, lite grundytor och några höjder. Därför är skogsbruksplanens volymer mycket mer osäkra. Det är dock en spridning på rotpostvolymerna också. Helt exakt volym fås endast om du skulle sänka ner hela stammen i ett vattenbad, vilket är lite opraktiskt.

Man kan ju förstås tycka att det är lite omodernt och dyrt att ha en gubbe som går med en klave och klavar alla träden när de ändå mäts en gång till sen vid industrin.

Användarvisningsbild

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148725 Med tanke på att metoden med nedsänkning i vatten (eller i andra vätskor) inte används idag, så torde termen virkesuppskattning vara mer relevant än virkesmätning. Annars hade väl inte en viss Bertilsson levt rövare angående matrisfub (av Bertilsson kallad "fuskfub"). :wink:
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).