Skördare

4 hjulssnurr mot 6 hjulssnurr

8 inlägg 2765 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

4 hjulssnurr mot 6 hjulssnurr

Threeve  
#146371 Funderar på en ny skördare, kör en buffdual nu helt nöjd men maskinen är för stor och klumpig ibland. Behöver en mindre skotare och en skördare. Så nån med erfarenhet av 4 hjulssnurr vs 6 hjulssnurr. Sjunker en 4 hjulare som en sten på mindre bra marker?



   TS
Avatar Fallback

Re: 4 hjulssnurr mot 6 hjulssnurr

ekristas  
#146390 Hej. jag har två fyrhjuliga Sampo i dag en 1046 och en 1066.
Bägge går betydligt längre än min förra wisentdual som var hopplös när de blev blött.
En fyrhjulig skadar inte ruvan när man svänger på alls samma sätt tycker jag sen är de barnsligt lätt att plasera riset rätt.

Användarvisningsbild

Re: 4 hjulssnurr mot 6 hjulssnurr

Mäki  
#146414 Har erfarenhet av både Timberjack 870 4wd och 1070 6wd och båda har för delar och nackdelar.

Jag vet inte riktigt vilken jag skulle ta i dag om jag fick välja.

Klart 4wd sjunker snabbare i blött men den är smidigare i gallring.

I stenig terräng klättrar dom stora hjulen på 4wd bättre men boggin gör att 6wd går jämnare.

Användarvisningsbild

Re: 4 hjulssnurr mot 6 hjulssnurr

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146424 Jag har 18.4(dom smala hjulen)på 770:in å de e inge kul när det e blött men i djup snö så går den riktigt bra för att va så liten maskin men den är ju som alla andra 4-hjulingar riktigt tråkig i stenig terräng. Den tar sig ju bra men skakar å hoppar så in i he...te.
Ta å välj en 6-hjuling för komfortens skull.

Användarvisningsbild

Re: 4 hjulssnurr mot 6 hjulssnurr

finskpinne  
#146500 Jag tycker att "Kenneth"s profilbild säger en hel del!!! :lol:

Användarvisningsbild

Re: 4 hjulssnurr mot 6 hjulssnurr

finskpinne  
#146501 Nej tacka vet jag 8wd Cobra!!! Skulle den ha boggilyft så skulle den va ännu bättre... Där den inte krafsar sig fram så behöver man inte bruka skog!!!

Användarvisningsbild

Re: 4 hjulssnurr mot 6 hjulssnurr

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146770
finskpinne skrev:Jag tycker att "Kenneth"s profilbild säger en hel del!!! :lol:

Å ändå så satt de 650 hjul på den vid det där missödet.

Användarvisningsbild

Re: 4 hjulssnurr mot 6 hjulssnurr

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#146888 Började min karriär i en cat 550. Den gillade inte lågmarker,och var väldigt bockig att åka med! Men visst var den smidig,tack vare nivilleringen kan man göra gryma svängar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).