Skotare

Gremo 950r vs Valmet 830

18 inlägg 14065 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gremo 950r vs Valmet 830

M,ohlsson  
#142394 Är lite nyfiken på vad ni som kört dessa maskiner under en längre tid har för åsikter om dom fördelar nackdelar och vilken ni helt enkelt tycker bäst om?
Går lite i tankarna om att skaffa en liknande maskin att ha främst hemma på gården men även lite ute hos andra och maskinen kommer ju isf ha gott en del och vara något år gammal. Kommer att bli väldigt blandad körning både gallring och slutavverkning.
Ungefär vad ligger en fin och välhållen maskin av dessa två modeller ligger i för prisklasser?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

Cruiser_no1  
#142411 gremon alldeles för dyr begagnad, annars en bra gallringsmaskin. inget i en sluttavverkning, ja tror inte deras boggielådor är gjorda för sånt. ser lite klent ut.

valmet har jag hört att dom är klent byggda i chassiet och spricker som följd, men bara ett rykte ja hört. annars är den ju lätt, lättast i sin klass skulle jag tro, det är väl för lite järn i den. men bra om man kör blötmark.

skall du köra en del slutavverkning så skulle jag nog titta mer på en i storlek som en 1110 el nåt, man får lite mer maskin för pengarna på en sådan. Och sen tror jag att dom lite större skotarna är mer robust byggda, dom tål lite mer. det är lite större pumpar o motorer och så. Det finns kanske mer kvar att hämta på en sån efter ändå rätt många timmar.

Avatar Fallback

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

M,ohlsson  
#142425 Det blir nog inga mängder med slutavverkning, men som "självverksam" så kan jag se en liten fördel med en lite mindre och smidig maskin som tex vid manuell stormhuggning eller liknande plus det att vi har ganska mycket blöta marker.

Är med på dit tankesätt med en lite större maskin men tänker mig lite att ha en smidig maskin i alla sorters gallringar och sedan när det gäller slutavverkning så får man anpassa sig efter vad maskinen klarar av.

lite utav de kraven jag tror som är intressanta är bla långkran och boggilyftar.
Hur är det med boggilyft på 830 är det som extrautrustning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

NomagS  
#142427 Om en 1110 kan var intressant så finns juh dom med ett kortat chassi så att den ska spåra bättre. annars finns juh gremo 1050 som är en väldigt stabil maskin skulle gissa på att den kan jämföras med en 1010 eller 1110. där har du juh även en boggielyft osv. om inte annat kan man juh köra en 810 eller så dom funkar i slutavverkning med men det är juh inte det dom är gjorda för. Vi har 3 810:or som går i slutavverkning på skolan men ser inget avsevärt slitage på dom mer än att du blir glappa i midjan efter ungefär 6000 timmar.

Bara att byta den undre tappen så är den som ny igen.

men kan hålla med Cruiser_no1 att en 1110 är nog optimalt + att john deere har bättre boggielådor!

Avatar Fallback

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

M,ohlsson  
#142430 Gremo 1050 ser ut att vara en riktigt bra maskin grejen är ju den att det sticker ju iväg i såna prisklasser på en såpass ny maskin.

Har kört lite 810 och tycker det är en smidig maskin sedan att kranen sitter på traktordelen är kanske inte ngt jag sådär förespråkar men en modell som nog skulle vara aktuell i så fall är nog en 810b eller 810c eller vad kan en sådan ligga i för prisklass?

Som jag ser det så kan man ju köra slutavverkning med alla maskinstorlekar grejen är ju bara hur pass hårt man kör maskinen är det en mindre maskin får man ju vara medveten om att det inte klara lika mycket och låta de ta den extra tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

glasshultarn  
#142486 Gremo 950R eller liknade kommer aldeles säkert att klara dina behov av slutavverkning, har kört en hel del kalhygge med en sådan. Trivdes bra med den, kolla boggilagren bak vi bytte vid 10000, våran sprack även vid diseltanken innan vi byta så kolla lite extra där. Dom andra märkena vet jag för lite om för att säga något om, men vågar nog påstå att gremon har den bättre sikten. Tror för övrigt de e samma boggilådor på 830n.

Användarvisningsbild

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

johaniskogen  
#142490 SOMAB har en 810 på blocket, den är fin, skulle passa en självverksam väldigt bra, den har gott efter mej ett tag, nu bytte han till en nyare 810 tror den landar nånstans på 3-4hundra tusen,

ett tips är nog att även om en maskin har gått 20tusen timmar i produktion så är den nog i ungefär samma klass och skick som en som gått 12tusen, bara den inte stått stilla länge, eller varit på nån gård (förutfattade meningar om bönder??!!) men då e nog allt lite si och så

Användarvisningsbild

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

johaniskogen  
#142491 [quote="glasshultarn"]Gremo 950R eller liknade kommer aldeles säkert att klara dina behov av slutavverkning, har kört en hel del kalhygge med en sådan. Trivdes bra med den, kolla boggilagren bak vi bytte vid 10000, våran sprack även vid diseltanken innan vi byta så kolla lite extra där. Dom andra märkena vet jag för lite om för att säga något om, men vågar nog påstå att gremon har den bättre sikten. Tror för övrigt de e samma boggilådor på 830n.[/quot


950r och 830. är slående lika i ram och konstruktion......

Istort sett likadana vågar jag nog påstå...

Avatar Fallback

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

M,ohlsson  
#142540 Gremo låter faktiskt lite intressant det jag har fått höra av lite andra entreprenörer är att anledningen till att midjorna och boggilådorna ger sig är för att motor och kran är lite överdimensionerat så därav att man lastar lite extra.
Vet inte om det stämmer har bara hört det,

Är inne på johaniskogens tankesätt, det viktigaste är ju att maskinen snurrar regelbundet och har en regelbunden service. Är väl det som är felet när maskinerna går hos "Bönderna" mycket start och stop och längre stillestånd.
I vårt fall så blir det att ställa maskinen i en verkstad under dom perioderna som maskinen inte snurrar så mycket med tanke på fukt mm.

En annan maskin som jag fått upp ögonen lite för är en Rapid G, vad vet ni om denna maskinen?
Spårar vagnen helt med ramstyrningen eller skär den in lite iaf? Finns det någon tendens till att vagnsstyrningen lätt ger sig eller brister?
Det jag läst mig till lite här så känns det som att det är en driftsäker maskin som hänger med länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

glasshultarn  
#142692 950Rn va himla stark i draget, nya 1050in e svagare! Den var nog väl stark för sitt eget bästa. Vi hade aldrig några problem med själva boggilådan, men 3 av nav-reduktionerna bak gav upp. De stora ytterdrevet sprack så ett av hjulen stod still i boggin, lite av en överraskning första gången.

Användarvisningsbild

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

rocky  
#142713
M,ohlsson skrev:En annan maskin som jag fått upp ögonen lite för är en Rapid G, vad vet ni om denna maskinen?
Spårar vagnen helt med ramstyrningen eller skär den in lite iaf? Finns det någon tendens till att vagnsstyrningen lätt ger sig eller brister?
Det jag läst mig till lite här så känns det som att det är en driftsäker maskin som hänger med länge.


Hej

Har en Rapid G-97 som går i daglig drift. Har inte varigt några stora ras mer än en bakdiff som inte ville diffa varje gång utan bara när den själv ville. Maskinen spårar inte när man kör utan vagnstyrningen men spårar minst 100% med vagnstyrningen.

//Martin

Avatar Fallback

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

M,ohlsson  
#142772 Jag kan tänka mig det! Låter lite som en sak man svårt kan förutse i nav-reduktionerna.

Det låter ju ganska intressant faktiskt, har aldrig varit och sett ngn rapid g i drift om man säger så så har lite svårt att avgöra hur pass smidig och så den är. Har kört lite f9 och f10 och hur dana är rapiden om man jämför med dessa maskiner i storlek, smidighet, lastförmåga etc?
Eller om du har ngt annat intressant att tillägga om denna maskinen så gör gärna det.
Maskinen kommer ju gå mestadels i gallring så om vi ska gå på ngt speciellt när vi kollar maskin så blir det nig smidighet.

//Micke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

rocky  
#142832 Rapid G broschyr finns att ladda ner på skogsforum. Där har du all data på den.
Annars är det ju efterföljaren F12-S om man ska ha en smidig maskin.

Har man väl kört med vagnstyrning vill man inte vara utan den. Finns många fördelar med den. Kan styra bort kärran från träd som man halkat emot. Går man i sidlut kan man styra upp kärran så den inte kanar ner. Köra framdelen och kärran i olika spår när det är blött. Flytta maskinen i sidled.

Finns en film på Rottnes hemsida på en F12a med vagnstyrningen http://www.rottne.com/film/F12s%20ny2.rm (kräver Realplayer)
finns gratis här http://sweden.real.com/player/?&src=ZG. ... .sp.hd.def

Avatar Fallback

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

NomagS  
#142844
rocky skrev:Rapid G broschyr finns att ladda ner på skogsforum. Där har du all data på den.
Annars är det ju efterföljaren F12-S om man ska ha en smidig maskin.

Har man väl kört med vagnstyrning vill man inte vara utan den. Finns många fördelar med den. Kan styra bort kärran från träd som man halkat emot. Går man i sidlut kan man styra upp kärran så den inte kanar ner. Köra framdelen och kärran i olika spår när det är blött. Flytta maskinen i sidled.

Finns en film på Rottnes hemsida på en F12a med vagnstyrningen http://www.rottne.com/film/F12s%20ny2.rm (kräver Realplayer)
finns gratis här http://sweden.real.com/player/?&src=ZG. ... .sp.hd.def



Hur skulle det bli om man hade så på traktordelen med?? borde juh vara rätt smidigt ändå?? 8)

Användarvisningsbild

Re: Gremo 950r vs Valmet 830

rocky  
#142902 Jo det hade varigt smidigt som tusan, men det blir nog lite problem att få plats med alla pumpar och liknande...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar