Traktorn i skogen

Zetor 6718 konstiga spakar

4 inlägg 6344 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Zetor 6718 konstiga spakar

lasseman79  
#140850 Hej Undrar vad denna spak som är inringad på bilderna har för funktion sitter under hyttgolvet på traktorn sen skulle jag vilja veta hur spaken vid kopplingen är tänkt att fungera enligt bild nr 2
ef7201140624P03d0.jpg
7d7201140657P2541.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Zetor 6718 konstiga spakar

Blekingen  
#141088 Spaken under sätet är nog flödesventilen, som reglerar hastigheten på lyftarmarna. Ser ut att vara ställd i normalläge. För du spaken åt höger går de långsammare.
Har en gammal 4718, de har en del gemensamt.

Användarvisningsbild

Re: Zetor 6718 konstiga spakar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141091 Den nedre kan ha att göra med frikoppling av PTO via en handspak inne i hytten.

Avatar Fallback

Re: Zetor 6718 konstiga spakar

lasseman79  
#141099 Hej! jag ställde dessa frågor å en väns vägar då han just köpt traktorn ifråga och har börjat
gör ordning den för vinterns snöskottning.Spaken på den övre bilden har jag hört från flera
håll att det är vara hastigheten på lyftarmarna det som var lite märkligt är att spaken
normalt befinner sig under hyttgolvet på denna traktor utan möjlighet att komma åt den inifrån
hytten.Nu är väll detta ingen spak man behöver men kompisen blev ju nyfiken vad det var.

Den andra bilden föreställer kopplingens arm och prylarna som hör till denna.
Enligt någon skall pedalarmen trycka på gummikudden i bottenläge och dra ett bromsband i
växellådan för att göra det enklare att få i en växel när man står stilla med friläge ilagt.
Enligt någon annan ska det vara en aktivering av någon slags momentförstärkare i
växellådan som han beskrev det en planetväxel men jag tycker att det låter som han beskrev
en vanlig kopplingsfri snabbväxel och är lite skeptisk till den förklaringen.

Hur som helst så är tydligen funktionen urkopplad på hans traktor därför vill han veta vad det är
och hur det fungerar och om det är något han har nytta av att laga eller om det är lika bra att
låta det vara som det är så om någon har någon förklaring tas den tacksamt imot.

Dessutom önskar jag alla på detta eminenta forum en trevlig helg!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).