Avverkning (slutavverkning)

Hur tänker de erfarna?

5 inlägg 3382 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur tänker de erfarna?

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139964 Som nybörjare funderar jag lite på hur de som kört skördare några år tänker när de kommer till en ny trakt och kanske kan ge lite tips :D tex hur ni lägger upp slagen, hur man bör tänka när det är kuperat dvs anpassa slagen till terrängen (att man inte ska köra i sidlut är ju iofs självklart), går ni över avverkningen först innan man börjar avverka. Börjar ni med att köra yttergränser eller finns det andra sätt?

P.S byter man kedja på 1470e på samma sätt som på äldre john deere skördare?

tacksam för svar :)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hur tänker de erfarna?

finskpinne  
#139973 Jag försöker planera slagen enligt terrängen, eftersom vi kör så att skotaren alltid är nära skördaren så försöker man göra slagen så att skotaren inte behöver köra över blöta marker eller eländigt stenig terräng. Sedan beaktar jag såklart vinden, försök utnyttja vinden istället för att kämpa mot den. Solen bör man ju även undvika att ha i ansiktet. Finns det blöta områden på skiftet löns det att först hugga upp på stadig :surp: mark så att skotaren får en bra basväg direkt. Då kan sedan skotaren börja lasta vid de blöta markerna och söka sig mot basvägen när den börjar få lite lass, på det viset behöver den inte köra med fulla lass på blöta marker och förstöra skogen med fula spår.

Alla har ju olika tekniker och åsikter om vad som är rätt och fel men det här är såna saker som jag brukar tänka på när jag börjar hugga. Sedan om skotarn inte är så nära utan ligger flera dagar efter så spelar det ju inte lika stor roll vad man hugger först eftersom allt redan är hugget när den kommer, men jag håller nästan alltid skotarn inom en dags fördröjning. För det finns ju inget värre än att sitta och gräva efter virke under 20 cm snö!!

Avatar Fallback

Re: Hur tänker de erfarna?

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139975 okej tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tänker de erfarna?

falkestrom  
#140144 kolla kartan och kika på höjdkurvorna till å börja med, då får man ett lite hum om vart man ska ta vägen till å börja med sen när man kommit igång ger det sig självt lite granna. Är inte posten för stor brukar jag köra nån yttergräns först. Känns skönt på nått sätt att gränsen eller delar av gränsen gjorda :)
Är det stenigt eller blött som fan så var inte rädd å risa vägen ordentligt även om de står "risanpassa" på traktdirektivet. Snacka med drivningsledarn om de bara :)

Kedjan är bara å kränga av å på som vanligt!

Användarvisningsbild

Re: Hur tänker de erfarna?

Mäki  
#142006 Börja med lagerplatsen sedan raka spår från lagerplatsen upp och ned så det bli enkelt och rationellt för skotaren.

Kedjan bytes på olika sätt beroende på vilken typ av såg som aggregatet är utrustat med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).