Skogsröjning

Röj i tid och dela upp jobbet

7 inlägg 6724 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röj i tid och dela upp jobbet

Skånemulle  
#139272 Hej alla röjare ! Min röjplats är nv Skåne. Saken: björksly. Jag röjer redan när ruggarna/plantorna är ett par decimeter höga. Detta är lätt att göra. Jag går runt ruggarna och begränsar dem till 2 - 3 dm i diameter. Det blir då lättare att nästa gång gå över området igen. Röj så här tidigt överallt. Dela upp röjandet i tid. Stressa aldrig. Vässa sågklingan flera gånger per tankning. Ta pauser med dryck. OPTIMALT RESULTAT: du slipper tung slyskog att sedan behöva kämpa i. Du sparar tid. Och får snabbare upp träd. Björken tycker om att bli röjd. Studera tidigt röjda björkbestånd, nu med en höjd på kanske 3 meter ! De växer så det knakar ! När du sedan röjer ditt unga område igen, röj fram "vargarna" dvs de tjockaste ungträden, som bör ha avståndet 1 - 1,5 meter. Dessa skapade du tidigare, av de röjda ruggarna. Ta bort det övriga. Det bryts ner till kompost och triggar trädväxten --- Den här röjmetoden är min för gott. Skogsstyrelsen rekommenderar första björkröjningen vid "älgsäker" höjd, dvs ca 3 meter. Gräsligt, tycker jag, som vill spara rygg och tid och få ved och timmer tidigast möjligt. Smaken är som baken - välj din metod ! Efter en avverkning av gran på 2 hektars område för 8 år sedan har jag redan fin och frisk ungskog av björk i området. Mitt råd: röj i tid - och mycket tidigare än Skogsstyrelsen rekommenderar. Börja med att skapa små ruggar. Björken ( och andra lövträd ) mår bra av att du röjer dem. De blir glada när du kommer där, med din röjsåg, för att göra ett skönt och noggrant jobb ute i skogen. Mvh Skånemulle.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röj i tid och dela upp jobbet

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139307 Kul med andra åsikter än skogsstyrelsen, ingen dum ide:-)

Avatar Fallback

Re: Röj i tid och dela upp jobbet

foton  
#139333 Har prövat ett system i år i björkslyn när det är ca. 2m. högt går jag in med en busksax och klipper bort allt utan den största på varje m2.. Man hinner ca. 100 m2. i timmen, och det går inte åt någon bensin.

Avatar Fallback

Re: Röj i tid och dela upp jobbet

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139369
foton skrev:Har prövat ett system i år i björkslyn när det är ca. 2m. högt går jag in med en busksax och klipper bort allt utan den största på varje m2.. Man hinner ca. 100 m2. i timmen, och det går inte åt någon bensin.


Der var ambitiöst! 100tim/ha + den senare vanliga röjningen. Hoppas det blir fint.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röj i tid och dela upp jobbet

alias  
#139371
Skånemulle skrev:Hej alla röjare ! Min röjplats är nv Skåne. Saken: björksly. Jag röjer redan när ruggarna/plantorna är ett par decimeter höga. Detta är lätt att göra. Jag går runt ruggarna och begränsar dem till 2 - 3 dm i diameter. Det blir då lättare att nästa gång gå över området igen. Röj så här tidigt överallt. Dela upp röjandet i tid. Stressa aldrig. Vässa sågklingan flera gånger per tankning. Ta pauser med dryck. OPTIMALT RESULTAT: du slipper tung slyskog att sedan behöva kämpa i. Du sparar tid. Och får snabbare upp träd. Björken tycker om att bli röjd. Studera tidigt röjda björkbestånd, nu med en höjd på kanske 3 meter ! De växer så det knakar ! När du sedan röjer ditt unga område igen, röj fram "vargarna" dvs de tjockaste ungträden, som bör ha avståndet 1 - 1,5 meter. Dessa skapade du tidigare, av de röjda ruggarna. Ta bort det övriga. Det bryts ner till kompost och triggar trädväxten --- Den här röjmetoden är min för gott. Skogsstyrelsen rekommenderar första björkröjningen vid "älgsäker" höjd, dvs ca 3 meter. Gräsligt, tycker jag, som vill spara rygg och tid och få ved och timmer tidigast möjligt. Smaken är som baken - välj din metod ! Efter en avverkning av gran på 2 hektars område för 8 år sedan har jag redan fin och frisk ungskog av björk i området. Mitt råd: röj i tid - och mycket tidigare än Skogsstyrelsen rekommenderar. Börja med att skapa små ruggar. Björken ( och andra lövträd ) mår bra av att du röjer dem. De blir glada när du kommer där, med din röjsåg, för att göra ett skönt och noggrant jobb ute i skogen. Mvh Skånemulle.



Kan hålla med om trådskaparens grundtanke, att det blir lättare med flerstegsröjningar.

Har dock några funderingar gällande texten ovan:

Röjning vid några decimeters höjd brukar ge en ny djungel av stubbskott av löv.

Att vässa klingan flera gånger per tankning är nog inget jag gör frivillig, anser att om man filar rätt och inte stensågar så ska man inte behöva fila (eller skränka klingan) mer än max 3-4 gånger på en full arbetsdag.

Nu vet jag inget om skånska älgar, men här i Småland så är inte 3 meter att klassa som älgsäker höjd, jag vill nog upp mot 4-5 meter.

Själv röjer jag gärna ner täta lövuppslag till 4-10 000 stammar vid 2-3 meters övre höjd, för att sedan röja till slutförband om 2 000 stammar/ha vid ca 5 meters höjd (småländsk älgsäker höjd ;) ).

Bara mina funderingar.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röj i tid och dela upp jobbet

Skånemulle  
#139375 Inlägg nr 2 från Skånemulle, om röjning: Jag ser att sign Alias påpekar att det efter röjning bildas mattor av småsly. Det är helt rätt. Skogsstyrelsen (Höör) tycker att man ska bryta av stammen på de ungbjörkar ( ca 2 - 4 m höga ) som ska skäras bort, istället för ta bort dem, varvid marken blottas och mattor av småsly bildas. Detta är en modell. Men jag tycker inte om sönderbrutna ungträd i mina områden. Det räcker med de ungträd som älgen bryter, när den drar ner toppen för att tugga i sig småskotten. Mattorna av småsly får man stå ut med, de är ju ändå lätta att röja eftersom det nu finns plats mellan vargarna. Och det är vargarna det handlar om, de äldsta ungträden, som nu står kvar och får växtplats och ljus. Och näring genom slyet som blir kompost. Till saken hör att mina områden inte är stora. Max 5 hektar. Kanske är en annan metod bättre för den som ska jobba med större ytor. Lägg till mitt resonemang också den tidiga transparens man får i området, dvs att lätt kunna se genom bestånden. Bra sikt betyder kontroll. Detta påverkar tidpunkten för kommande röjningar. Dessa är ju avgörande för beståndens kvalitet. Mitt aktuella område har mark som är förstörd av gran: knappt någon kompost i marken samt lågt pH-värde, vilket försurar genom överskott på negativa joner, och riskerar att läcka ut markmetaller till grundvattnet. Nej tack ! Denna min "björkpaus" på hyfsad skogsgranmark blir mitt bidrag till miljövården. Och de rara fåglarna, de trivs ! Deras föda av småkryp minskar insektstrycket på våra skogsgranområden runt omkring. Mvh Skånemulle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röj i tid och dela upp jobbet

Skånemulle  
#139803 Skånemulle, inlägg nr 3: Hej igen röjare ! Med termen "varg / vargar" menar jag de äldsta framröjda ungträden, dvs de som ska gallras i framtiden och ingå i skogen. Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, visar på sin PDF-sida slu-gran, sin definition av termen "varg": ett övervuxet, yvigt, äldre träd, som kan behöva gallras bort. Jag ser i övrigt på slu-sidan, att min metod kallas "lågskärm". Fullt vedertagen. Det hela är inte märkvärdigt alls. Röjer man och jämnar till plantavstånd, får man tillväxt och ett bestånd som är mycket lättare att vandra omkring och arbeta i. Det blir riktigt kul i skogen !

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).