Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur funkar min vinsch?

3 inlägg 4689 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur funkar min vinsch?

Skogsnisse  
#10806 Jag är en relativt nybliven ägare av ett mindre skogsparti som måste skötas :o Jag har skaffat en äldre skogskärra med en liten hydraulisk kran på (Mowi 1840). Jag har kört ut allt som var lätt att nå och nu återstår bara sådant som måste vinschas fram. Det satt en gammal vinsch på kärran när jag köpte den men jag vet inte riktigt hur den funkar. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Jag bifogar ett par bilder på den.
Bild

Bild




   TS
FTG
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10814 Ser ut att vara en vanlig planetväxel. I sä fall är C det band som skall bromsas för att viren ska spelas in. B är bandet som bromsar viretrumman.

Övrigt är svårt att säga utifrån bilderna, men eftersom B sitter där den gör, så misstänker jag att viren skall gå genom den till ett brytblock ovanför, men varför begriper jag inte. Det skulle ju påverka bromsen.
Kanske är det bara ett handtag, men jag tycker placeringen verkar tveksam.

Det saknas kanske en spak vid A för att bromsa band C.

En undran: Är viren verkligen invirad på rätt håll?

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10820 Den måste ju gå genom B, när man vinschar så trycker wiren på B så trumbromsen släpper när man slutar vinscha så släpper trycket på B och trumbromsen slår i så inte wiren åker ut igen. Om ni förstår hur jag menar ;)

Troligtvis är wiren upplindad åt rätt håll. Svårt att se riktigt hur saker och ting skall vara bara av bilderna och så är jag väl ingen vinschexpert, fast jag borde vara det med tanke på var jag jobbar :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).