Skogsnyheter

Färre sågverk ger sämre betalt framöver

3 inlägg 2305 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Färre sågverk ger sämre betalt framöver

ryared  
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Färre sågverk ger sämre betalt framöver

Camwood  
#137531 Skulle timmerpriserna bli för låga så skulle de bli mer lönsamt att bedriva sågverk och då startas ny sågverk som vill tjäna pengar :shock: Fri marknad kallas det. MED ANDRA ORD DE LÖSER SIG :grin: Skogsägarna kommer tvärtom i en mycket fördelaktig sits i framtiden med ökat behov av energiutag från skogen.

Avatar Fallback

Re: Färre sågverk ger sämre betalt framöver

ryared  
#137600 Nja, jag håller nog med dig med energibehovet men tyvärr inte på timmerpriserna. Ju större och färre sågverk det blir desto mer kan dom investera i nya effektiva linjer som i stort sett bedrivs bara datoriserat.
Detta går knappast att konkurrera med en solosåg. Man har sätt detta i många andra branscher:
beijer, byggmax, hornbach, k-rauta, bauhaus, siba, elgiganten, mediamarkt. Dessa giganter prispressar något fruktansvärt och slår ut alla andra. Men som sagt vi får hoppas på energiuttag framöver, frågan är om dom är intresserade och vilja köpa för 600 kr kubiken och över.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).