Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman eller Avesta MS 38

14 inlägg 8966 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranman eller Avesta MS 38

matse  
#135652 Ska köpa en miniskotare. Har tittat på Kranman 30-50 T 1900 och Avesta MS 38. Är det någon som har någon erfarenhet av någon av vagnarna. Kranman har jag läst lite om, men Avesta MS 38 har jag inte sett något om.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

ulfgustav  
#135686 Jag skulle rekommendera dig att välja VIMEK 620 istället för de två ovan som du nämner

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

matse  
#135970 Har redan ATV därför ej aktuellt

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

ryared  
#135986 såg båda maskinerna på elmia och jag tycker nog att avestan vann, starkare drift, starkare winch, längre kran, hydraulisk flyttbar boggie. Sen kan man ju misstänka att avestan har kopierat mycket av kranman. Gå in på deras hemsida så får du mer info. Har också avestas gamla hydraulvagn och pressat den ganska mycket och jag är imponerad av att så små grejor kan tåla så mycket stryk.

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

matse  
#136001 Var ner till Avesta och testade vagnen och blev inte besviken utan tvärt om. Kollade också en Kranmanvagn senare på kvällen.Båda vagnarna är ju väldigt lika varandra även prismässigt, sen kan man välja till lite olika tillbehör efter storleken på plånboken. Kranman har dock smalare och mindre lager i sina däck än Avetsavagnen orginal däremot lite mer utvecklad orginal på driften än Avesta, Kranman slutar driva när du bromsar men inte Avesta. Driften är också olika konstruerad på vagnarna, Kranman har en traditionell där man sänker rullen mot däcken :wink: och Avesta trycker man in däcken mot rullen. Hydraliska boggien såg också intressant ut på Avestan och håller driften och flyttbara boggien så vinner nog MS 38: i mina ögon. Såg föresten att Kranman kommit men en ny kran till sin vagn. Kapplöpningen fortsätter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

Vedsugen  
#136034 Kollat runt en massa jag med men efter att jag sålt en avesta 2,0 så har det blivigt en vanlig med virekran på .
Tyckte att det var mycket pengar i vagnen och att det vart för små lass ! .
Sätter nu mera vikt i en virevinsch med fart i då jag enbart gallrar för ved och inte har just några oländiga timmerstockar utan kapar i 2-2,5 m längd och sällan över 20 cm i diam så valet är att tänka över behovet så att säga .
Lastar idag rakt över till kapen när jag kommer hem så att lasta i välta är bara extra arbete men som sagt jag kör inte stora mängder utan bara när det passar .

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

matse  
#136038 Visst är det mycket pengar, men man blir ju inte yngre med åren. Kör både timmer och ved. Lastningen går att lösa men timmret ska ju av också. Går både snabbare, lättare och smidigare med kran. Har i dag en Avestavagn utan kran och med egenkonstruerad båge med talja på bakersta bånkparet när jag lastar timmer och tyngre vedstockar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

Vedsugen  
#136060 Absolut är det så . Jag har lastat av hemma med traktor och gafflar då jag inte sågat direkt .
Tyckte det var svårt all lägga av vagnen i välta då hela vagnen hla tiden välte när man har lite avstånd och det blir tommt på kärran och då blev högen inte fin .

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

Redalsrusken  
#137375 Har kjørt Kranman T1900 siden i vinter og er meget imponert over prestasjonene til vognen. Fantastisk kvalitet og funksjonalitet. Har ikke vært noe problem med velt selv om man laster av store tømmerstokker med tom vogn. Ser ikke poenget med flyttbar boggie siden balansen i vognen blir megt god med lass. Når det gjelder drivrullene virker Avestadvognens nye løsning sårbar i forhold til skader ved stubber/stener. Kranman T1900 anbefales på det sterkeste. Sørg for å bestille med rammestyring. Lykke til!

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

ryared  
#139303 Jag tänkte på själva designen på dom här två nya vagnarna. Varför är dom svängda som en "banan" är det någon som förstått fördelen med detta.

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

Robertberg  
#139316 Det är ju trevligt med mycket information på samma ställe.
viewtopic.php?f=21&t=11481

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

Redalsrusken  
#139331
ryared skrev:Jag tänkte på själva designen på dom här två nya vagnarna. Varför är dom svängda som en "banan" är det någon som förstått fördelen med detta.


"Bananformen" på vognen gjør det raskt og effektivt å laste av og på vogna. Ser også at noen er veldig opptatt av å ha den sterkeste trekkraften på vinsjen. Vi må huske på at en ATV med vogn er en lett ekvipasje og drakraften i T1900 vinsjen er mer en nok til å trekke vognen rundt dersom man ikke bruker hodet når man vinsjer.

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

ryared  
#139395 Ok men jag förstår nog inte riktigt varför skulle det vara lättare att lasta av och på med den formen? Då borda ju alla griplastarvagnar ha en sådan form om den nu är så bra, även vagnar till traktorer.

Avatar Fallback

Re: Kranman eller Avesta MS 38

skogshasse  
#139430 hej matse du skriver att det inte är aktuellt att köpa en vimek på grund av att du har en atv redan då undrar jag går inte den att sälja så du får en riktig miniskotare som är midjestyrd för en stor skotare är ju midjestyrd då borde väl en miniskotare vara det också för annars är det tycker jag något annat kanske en leksak vad vet jag mvh hasse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).