Skogsröjning

Förröjning

47 inlägg 21949 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning

simon  
#135406 Hur noga och hur grova träd ska man röja innan skördaren kan påbörja sitt arbete??



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Förröjning

sjohult  
#135408 hej. jag tycker allt under 8-10 cm. Även mycket enbitar träd. Skulle de vara något träd som du har röjt ner som igentligen skulle ha blivit massaved så går de fort att plocka upp det med skördaren. Så var inte rädd för att ta för hårt när du förröjer. Hellre att du tar något träd för mycket än för lite.

Avatar Fallback

Re: Förröjning

simon  
#135412 Funderar på att köra med kedjeröjare istället för vanlig röjsåg. Men stubbarna blir dock lite högre och får en spetsig yta, hur ställer sig maskinförarna sig till detta med tanke på däcken och punkteringar ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning

sjohult  
#135415 Jag tror nästan att du skulle tjäna mer på en vanlig röjsåg det går så pass mycket fortare å kapa av trädet. Sen hur det är med punkteringar vet jag inte riktigt har aldrig huggt efter någon som har röjt med en kedjeröjsåg framför mig, men kan tänka mig att de ökar ju risken iaf för punktering. Vi får se om det är någon annan här som har erfarenheter utav det.

Avatar Fallback

Re: Förröjning

boksson  
#135435 Buskar får vara om det inte är för tätt annars tar jag tar det som är under 8 cm. Resten får stå även om det inte ger ett netto pga risken med skadeinsekter.

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135440 8cm i skäret eller i brösthöjd? På eller under bark?

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Skogshuggaren83  
#135451 Röjer du med kedja skall du göra underröjningen ca 2 år innan, då stubbarna börjar ruttna och går av istället för att gå in i däck.
Med en stor röjsåg (klinga) gör du röjningen snabbare än kedjeröjare/motorsåg.
Angående grovleken så sikta på 8 cm i brösthöjd men är det krokig björk med dubbeltoppar mm röjer du ned grövre.
Men röjer du ned småträd intill grövre träd ca 0 till 30cm från rotskäret på den grövre så skall du ta så låg stubbe du kan,
dels får du lägre stubbar från maskinen och kedjan hoppar inte så ofta. = glada maskinförare som kan lägga energi och ork på viktigare saker i en gallring. det gör mer än vad folk tror.
Röjer man några år innan kan man låta röjstammarna hänga de ruttnar ned men röjer du precis innan maskinen får inga indiantält stå upp, skaderisken ökar då dessa styr stammen fel när man gallrar.
Mycket att hålla reda på men resultatet blir bättre i slutändan, och det är där pengarna finns.

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Johanm  
#135460 Hallå!

Jag får lite olika bud vad gäller förröjning i gallring; ibland är det ta allt som går med röjsåg (med dubbelskär) ibland spara allt som kan bli en massabit, ibland spara buskar som inte står precis intill stammar, ibland ta bort alla buskar osv.!

Det bästa är väll att prata med entreprenören som skall gallra och höra hur han vill ha det..

Kan någon maskinförare svara på vad som är främsta anledning till att man förröjer? Är det sikt, eller är det att slippa hugga klena stammar eller något annat??

/johanm

Avatar Fallback

Re: Förröjning

boksson  
#135470
Mangan skrev:8cm i skäret eller i brösthöjd? På eller under bark?


I brösthöjd och på bark, det är enklast så :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Förröjning

Kse  
#135473 Ja skiten ska ju bort i alla fall och det är lättare att göra det före än efter.
Dessutom bättre sikt framförallt vintertid och så är det ett helsike när det är småris runt träden då kedjan hoppar ur lättare.

Avatar Fallback

Re: Förröjning

sjohult  
#135483
Johanm skrev:Hallå!

Jag får lite olika bud vad gäller förröjning i gallring; ibland är det ta allt som går med röjsåg (med dubbelskär) ibland spara allt som kan bli en massabit, ibland spara buskar som inte står precis intill stammar, ibland ta bort alla buskar osv.!

Det bästa är väll att prata med entreprenören som skall gallra och höra hur han vill ha det..

Kan någon maskinförare svara på vad som är främsta anledning till att man förröjer? Är det sikt, eller är det att slippa hugga klena stammar eller något annat??

/johanm


Den stösta anledningen är att det går så pass mycket fortare att hugga. Man brukar kunna hålla mellan 1-2 m3 mer i timmen när det är röjt. Sen är det ju också att det blir mycket bättre sikt och det tar inte så hårt på psyket som att sitta i ett oröjt bestånd. Vi har också inskrivet i våra kontrakt att om det inte är röjt så går avverkningen på timme å då blir det väldigt dyrt för markägaren.

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Johanm  
#135540
sjohult skrev:
Johanm skrev:Hallå!

Jag får lite olika bud vad gäller förröjning i gallring; ibland är det ta allt som går med röjsåg (med dubbelskär) ibland spara allt som kan bli en massabit, ibland spara buskar som inte står precis intill stammar, ibland ta bort alla buskar osv.!

Det bästa är väll att prata med entreprenören som skall gallra och höra hur han vill ha det..

Kan någon maskinförare svara på vad som är främsta anledning till att man förröjer? Är det sikt, eller är det att slippa hugga klena stammar eller något annat??

/johanm


Den stösta anledningen är att det går så pass mycket fortare att hugga. Man brukar kunna hålla mellan 1-2 m3 mer i timmen när det är röjt. Sen är det ju också att det blir mycket bättre sikt och det tar inte så hårt på psyket som att sitta i ett oröjt bestånd. Vi har också inskrivet i våra kontrakt att om det inte är röjt så går avverkningen på timme å då blir det väldigt dyrt för markägaren.
''

Bra med klausulen att ni kör på timme om det är oröjt, för att det tar längre tid är ju spelar ju egentligen ingen roll för markägaren eftersom han oftast betelar per m3. Jag är i princip för förröjning (och en ganska hård sådan), jag förstår att det måste vara otroligt tärande på chauffören att inte se vad han gör och behöva hugga på "slanor". Men som både röjare och skogsägare kan det uppstå "brottningsmatcher" i huvet!

/johanm

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135588 Kan vara rätt tärande när intäkterna inte täcker utgifterna för markägaren också. ;)

Användarvisningsbild

Re: Förröjning

bodaedet  
#135631 Är skogen skött så brukar intäckterna täcka utgifterna. ;)

Avatar Fallback

Re: Förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135638 Om an skall "sköta" den enl. vad som är bäst för entreprenören, så undrar jag... ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).