Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet 830.1

3 inlägg 4345 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 830.1

BorN  
#133790 Tja på er!
Är på G att skaffa mig en 830.1 och behöver läsa på lite om maskinen, vilka saker man ska kolla extra noga på när man ska köpa, vanliga fel osv.
Så om ni med erfarenhet kan skriva av er allt ni vet om den så vore jag mycket tacksam :smile:

Hittar ingen bra sida med information om maskinen, inte ens hur bred den är så det behöver jag veta också :grin:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Valmet 830.1

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133836 Vi har en lite äldre 830,dvs en utan "." :lol:
.1 har en modernare motor så du lär slippa topplockspackningsproblemen som hör till dom äldre Sisudieslarna.
.3 an ( som finns som brochyr i Skogsbiblioteket ) har bla förstärkt kraninfästning,sk. "svanhals"

Vanliga fel :?:

Tja,kraninfästningen vill spricka som sagt,sen brukar det slarvas med byte av olja i navreduktionerna ( är annars väldigt mycket jobb med servicen av boggin,svängkransen ska smörjas ofta,sen har varje boggilåda 4 avtappningställen+2 navreduktioner.....)

Sen förstås ackumulatorerna för bromssystemet,står han och "hostar" ca 10 sek. mellanrum så är troligen ena eller bägge ackumulatorerna trasiga,detta är en sak som gäller alla maskiner med NAF-boggi :mrgreen: och är inte specifikt enbart för 830-serien

Kolla oxå att bromsarna håller emot,byte av bromsbelägg kräver att man demonterar hela axeln mellan boggierna.

Midjetapparna är Expandertyp som original,så går oftast att efterspänna.

Datorn är ett elände,du får aldrig köra batterierna tomma,då kan han själv ändra om i styrkurvorna så du måste få ut en servicekille och mata in nya värden,samma om nån utgående kabel eller magnetventil kortsluter.

Annars en pigg krabat som är omtyckt av skogsägarna 8)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830.1

BorN  
#133842 Tack så mycket för infon, väldigt bra att veta vart man ska kolla och vad man ska lyssna efter! :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).