ons 20 jul 2011, 20:42#133836
Vi har en lite äldre 830,dvs en utan "."
.1 har en modernare motor så du lär slippa topplockspackningsproblemen som hör till dom äldre Sisudieslarna.
.3 an ( som finns som brochyr i Skogsbiblioteket ) har bla förstärkt kraninfästning,sk. "svanhals"
Vanliga fel
Tja,kraninfästningen vill spricka som sagt,sen brukar det slarvas med byte av olja i navreduktionerna ( är annars väldigt mycket jobb med servicen av boggin,svängkransen ska smörjas ofta,sen har varje boggilåda 4 avtappningställen+2 navreduktioner.....)
Sen förstås ackumulatorerna för bromssystemet,står han och "hostar" ca 10 sek. mellanrum så är troligen ena eller bägge ackumulatorerna trasiga,detta är en sak som gäller alla maskiner med NAF-boggi
och är inte specifikt enbart för 830-serien
Kolla oxå att bromsarna håller emot,byte av bromsbelägg kräver att man demonterar hela axeln mellan boggierna.
Midjetapparna är Expandertyp som original,så går oftast att efterspänna.
Datorn är ett elände,du får aldrig köra batterierna tomma,då kan han själv ändra om i styrkurvorna så du måste få ut en servicekille och mata in nya värden,samma om nån utgående kabel eller magnetventil kortsluter.
Annars en pigg krabat som är omtyckt av skogsägarna
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....