Avverkning (slutavverkning)

Grönt Kort

17 inlägg 13175 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grönt Kort

valmet98  
#132592 Hur gammal måste man vara för att ta grönt kort?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Grönt Kort

#Pontus#  
#132597 Finns ingen ålders gräns så vitt jag vet iallfall! , men kostar endel gör det , runt 5000 ,sen är det en veckas utbildning och ett slut prov på 70 frågor! =)

Avatar Fallback

Re: Grönt Kort

micke1982  
#132805 jag tog grönt kort år 2010 vi hade 2 prov ca 70 frågor på varje

Avatar Fallback

Re: Grönt Kort

valmet98  
#132808 ok många frågor alltså :o

   TS
Avatar Fallback

Re: Grönt Kort

JD 2006  
#132810 Skrev för någon vecka sedan det var då bara ett prov på 70 frågor....

Avatar Fallback

Re: Grönt Kort

Ivarsson135  
#132818 Tog Grönt kort i våras när jag gick på skogsbruksskola. 46 frågor hade vi på teoriprovet och det praktiska provet tyckte jag var rätt lätt (vanligt förnuft så klarar man nog det)

Användarvisningsbild

Re: Grönt Kort

skogsjan695xl  
#132899 var på Gammelkroppa och förnyade mitt för 1 månad sen, 2400+moms för förnyelse. 2 praktiska prov och 1 teori på 70 frågor.
Det är en 1 dagskurs.
Ska du ta allt. 4 dagar kurs. 7500+moms

Avatar Fallback

Re: Grönt Kort

kallen  
#132902 Mycket konstigt! Tog för några veckor sedan. Två teoretiska prov med mkt frågor typ 70 st per varje och sedan 3 praktiska prov.

Avatar Fallback

Re: Grönt Kort

Micke.Osby  
#132925 kanske gjorde olika Gröna kort... Någon har gjort Natur och kulturvård och någon annan Natur och kultur + Grönt Kort Gallring osv.

När jag tog mitt Gröna Kort (natur och kultur), förra året, så var det ett teoretiskt prov på 70 (tror jag) frågor, samt ett praktiskt prov uppdelat på ett område Gallring, ett röjning och ett SAV.

Användarvisningsbild

Re: Grönt Kort

skogsjan695xl  
#132926
Micke.Osby skrev:kanske gjorde olika Gröna kort... Någon har gjort Natur och kulturvård och någon annan Natur och kultur + Grönt Kort Gallring osv.

När jag tog mitt Gröna Kort (natur och kultur), förra året, så var det ett teoretiskt prov på 70 (tror jag) frågor, samt ett praktiskt prov uppdelat på ett område Gallring, ett röjning och ett SAV.


Ja det är nog olika, den jag förnyade var Natur och kulturvård. (ska förnyas var 5 år)

Avatar Fallback

Re: Grönt Kort

john deere 1710  
#133908 När ja tog grönt kort så va det tre prov

Användarvisningsbild

Re: Grönt Kort

herjman  
#140553 Vad lär man sig?

Avatar Fallback

Re: Grönt Kort

pertan  
#141568 Ställer samma fråga som ovanstående talare, va lär man sig och va äre man får göra i det praktiskta provet?

Avatar Fallback

Re: Grönt Kort

Micke.Osby  
#141589 Natur och Kulturvård går ut på att man som namnet antyder, skall vårda natur och kultur, dvs tex lämna rönn, en, kråkbär osv i röjningar och avverkningar för att gynna djur och fåglar. Kulturvård går ut på att man skall kunna upptäcka gamla fornlämningar å dyl, tex att gallra fram gamla husgrunder och vårdträd, inte köra rakt igenom kolbottnar osv.

Avatar Fallback

Re: Grönt Kort

Jani  
#142293 har för mej att det finns Guldkort

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).