Skogsvagn (Huggarvagnar)

Multiforest skogsvagnar?

10 inlägg 8545 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Multiforest skogsvagnar?

lärken  
#131617 har någon erfarenheter av multiforest ? jag funderar på att köpa en 9 tonare med styrbar boggie. men har svårt att hitta någon vagn som har ett par år på nacken, trejon skriver ju i reklamen att de har lång erfarenhet men allt verkar vara nytt för dom. de har bara kopierat mowi och köpt ett litet företag i skåne som var konkursmässigt så det känns lite oseriöst att påstå att man har den erfarenheten ? och sen bara tillverka i estland...
finns det nån som har kört i produktion med multiforest ? även med större vagnar ? håller dom ? hur är det med reservdelar ? och leveranstider på dessa ?
tacksam för hjälp i vagnsdjungeln



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: multiforest

ulfgustav  
#131763 Trejon har via sitt delägda Estländska bolag bara tillverkat skogsvagnar i ca 2 år.
Förlagan till dessa vagnar hette Svenssons vagn

Avatar Fallback

Re: multiforest

lärken  
#134684 tja, efter ett par månader och ingen som har några erfarenheter att komma med så tror jag att jag satsar på förlagan, de har ju faktiskt en väldigt stor marknadsandel av nån anledning.

   TS
Avatar Fallback

Re: multiforest

jd6630  
#134710 mm ´Trejon är ett skoj företag mycket skoj. men ett tips, fråga på trejon i tomelilla i skåne. dom har lite koll på läget i vart fall
ring bosse 041719985 den av hönsen som kan mest

Avatar Fallback

Re: multiforest

Furan  
#135241 Hej Lärken,
Jag har köpt en multiforest 8 tons vagn med 5,1 m parallelkran och fjärrvinsch efter en del funderande över val av skogsvagn. Har inte kört mer än ett 10 tal lass men är mycket nöjd med den. Kranen går väldigt fint. Den är förvisso inte så stark men jag har lastat grovt timmer utan större problem och duger fint till mitt behov.

Jag tycker att kvalitén verkar mycket bra, men det är väl i och för sig för tidigt att utvärdera. Den enda kritiken är vinschen som inte frigörs när man drar ut vajern utan man får spola ut den. Det finns å andra sidan fördelar med denna lösning. Har man en större pump eller inte vinschar väldigt mycket är det inget stort problem. Däremot är vinschen mycket stark och lösningen med att den sitter i kranpallen med brytblock i grinden fungerar väldigt bra. Ingen risk att dra sönder kranen och man behöver inte svänga om kranen för att vinscha åt olika håll.

Det är ju i stora delar en kopia av mowi så modellen är ju väl beprövad. Sen får man se om kvalitén håller måttet.

Hur de större vagnarna är har jag tyvärr ingen erfarenhet av men de borde väl rimligen hålla samma kvalité. Intressant att höra om det finns fler med erfarenheter av multiforest.

Lycka till med val av vagn - det finns ju en del att välja av.

/Furan

Avatar Fallback

Re: multiforest

lärken  
#144860 nu kan jag bara konstatera att jag inte valde fel iallafall, mowi är störst av flera anledningar ingen billig kopia utan en utvecklad och beprövad produkt. har nu över 600m3 timmer utkört och allt är fortfarande i toppskick. däremot har jag träffat ett par som nästan inte går att prata med då det upptäckt att kopior är just kopior...

   TS
Avatar Fallback

Re: multiforest

lärken  
#144861
ulfgustav skrev:Trejon har via sitt delägda Estländska bolag bara tillverkat skogsvagnar i ca 2 år.
Förlagan till dessa vagnar hette Svenssons vagn

deras kopia av mowi är ju ett pottpuri av svenssons ramstyrning och vikkran + mowis parallell kran och övriga ramdetaljer

   TS
Avatar Fallback

Re: multiforest

Furan  
#144887 Hej Lärken,
Hur stor kran och vagn köpte du? Jag förstår att du är nöjd om du köpte en beprövad tillverkare som mowi. Den parallellförda kranen var en mycket positiv upplevelse för mig som tidigare bara kört vikarmskranar.

Precis som du skriver är multiforest parallellförda kranar och vagnar kopior av mowi. Enligt uppgift hade Trejon rekryterat en ingenjör/konstruktör från mowi för ett antal år sedan när man började ta fram egna skogsvagnar. Jag kan väl tänka mig att det var i denna veva man även förvärvade Svenssons maskin.

De här som du träffat som nästan inte går att prata med, är det sådana som är missnöjda med sina multiforestvagnar eller är det något annat fabrikat? Jag är själv nöjd med min multiforest så det är intressant att höra om andra haft problem och vad det i så fall är som krånglat.

/Furan

Avatar Fallback

Re: multiforest

lärken  
#144894 det blev en 10 tonnare med 5,7 kran, inte så många år gammal och fungerar fantastiskt. skulle bara vilja ha bredare däck men det ryms inte. det jag träffat med multivagnar som är milt sagt fundersamma har väl lite olika erfarenheter, allt från oljesprut som faktiskt mer eller mindre bevisat att kranen inte ens var provad innan leverans, till hopmixade grejor som har en reserdels leveranstid på 6månader !!! skitkul med avverkningen i full gång och ska vänta till tjälen har släppt så det är okörbart ? innan man kommer igång igen. och inte ens fått en lånekärra under tiden. tyvärr är det inte så lätt att hitta info om dessa vagnar då tillverkningen inte har nån historia alls. jag har hört talas om ett skräckexempel med 3 vridhus på en knappt körd vagn men har inte fått klart vad det var riktigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: multiforest

Furan  
#146721 Jo, breda däck är väldigt bra. Jag har det på min vagn och skulle inte vilja vara utan. Det är mycket som ska fungera smidigt och vara genomtänkt på en skogsvagn utifrån hur den ska nyttjas innan man blir nöjd.

Vi får väl se hur väl multiforest utvecklas och hur deras vagnar visar sig hålla i framtiden. Än så länge verkar det mest vara rykten och lite fakta och det är väl inte så konstigt med ett nytt märke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).