Skogsnyheter

Högre tillväxt!

8 inlägg 3723 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Högre tillväxt!

wigge  
Elmia
Avatar Fallback

Re: Högre tillväxt!

dexter  
#131395 Grönrisplantering, nytt ord för mig. innebär? :???:

Användarvisningsbild

Re: Högre tillväxt!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131398 ett markberett hygge är mycket enklare att plantera.
risken för ett dåligt föryngringsresultat är betydligt högre på grönrisplanteringar, men den risken kanske man bör kunna ta om man får en så pass mycket billigare röjningskostnad samt att man slipper kostnaden för markberedning.

Användarvisningsbild

Re: Högre tillväxt!

totte  
#131403
dexter skrev:Grönrisplantering, nytt ord för mig. innebär? :???:


Att man planterar hygget nästan omedelbart efter avverkning medan riset från det fällda fortfarande är grönt.

Avatar Fallback

Re: Högre tillväxt!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131436 Hur markberedde man? Kan tänka mig att harvning på bördig mark ger dyr röjning, men högläggning borde väl inte fördubbla kostnaden?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Högre tillväxt!

Belzambix  
#131497 Grönrishyggen brukar inte jag markbereda utan sätta mellanstora barrotsplantor

Användarvisningsbild

Re: Högre tillväxt!

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131539 Provar detta nu på en hjälpplantering. Plantorna är behandlade med snytbaggeskydd. Jag sätter plantorna direkt utan markberedning. Första gången jag provar detta. Det går fort i alla fall. Ska bli intressant att se hur många som överlever.

Avatar Fallback

Re: Högre tillväxt!

alias  
#133142 En spontan fråga från min sida här är om man inte blandar äpplen och päron. Hur ska man kunna jämföra olika etableringssätt utan att ha samma tidsperiod att jämföra med.

Jag fattar inte varför man valde att vänta ytterligare 2 år (hyggsevila) med planteringen när man ändå markberett hygget.

Det jag anser borde ha framgått av artikeln är huruvida även plantorna på det markberedda hygget var snytbaggebehandlade - snytbaggen ger ju som bekant kännbara plantavgångar även norrut i landet.

Vad det gäller planteringstillfällets inverkan på resultatet ser jag det även som en stor osäkerhetsfaktor för den generella plantöverlevnaden i ett område, då den första sommarens väderförhållande är avgörande för plantornas överlevnad och framtida vitalitet.

Anser med detta inlägg inte att grönrisplantering är en dålig etableringsmetod på rätt marker (har sett många fina föryngringar i västra Blekinge som etablerats på detta sätt då ytstrukturen gör det snudd på omöjligt att markbereda där), bara att den här artikeln i sig nog inte bör ses som annat en kuriosaläsning.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).