Skogsröjning

Röjning sommartid?

15 inlägg 18338 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning sommartid?

Johan C  
#130669 Funkar det att röja bort björk i en gran plantering nu på sommaren eller ska man vänta till hösten.
Det jag e fundersam till är om det blir en massa stubbskott isället med ännu mer röjning till följd
Beståndet är ca. medel 2m.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

ulfgustav  
#130708 Du kan gott röja björk sommartid, dock så kan det vara ide att röja försiktigt ta bort björk som riskerar att skada granskotten och spara övriga ett antal år. Man brukar säga att "björken är granens moder", björken skyddar granen då den står i lämpligt bestånd.
När björken om ca 5-7 år vuxit till sig så kan man plocka ut fin brännved

Användarvisningsbild

Re: Röjning sommartid?

Johan C  
#130713 Ok. då är min sommar räddad oxå... Tackar 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

Fredrik B  
#132586 Jag har tänkt att röja i ett stycke med självsådd tall. Medelhöjd ca 3 meter. Det är ok att röja björk men kan klippa lite tall där det står tätt också?

Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132593 Går alldeles utmärkt. Tall i den höjden kan du röja året runt.

Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

Fredrik B  
#132594 När ska man bli försiktig med att ta ner tall och även gran? Storlek?

Användarvisningsbild

Re: Röjning sommartid?

Johan C  
#132595 För gran gäller väll inte grövre än 7cm. har jag för mig...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning sommartid?

Mäki  
#132613 Gran röjning sommar tid har två olika skolor, somliga tycker det är ok och somliga tycker det är förkastlig pga rotröta.
Tall går utmärkt på sommaren om ni inte har tallröta på området som vi har fått på vårat område.
Björk är bästa tiden nu.. efter midsommar, så får du minsta stubbskott.

Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

Fredrik B  
#132827 Det är väldigt svårt att röja en granplantering på löv utan att även plocka lite gran. Det är en del självsått som står väldigt tätt men som inte är så grovt. Är det stor risk att röja dessa självsådda och ev någon enstaka gran med max 7 cm diameter med tanke på röta? Hur allvarligt är det?

Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

ulfgustav  
#132858 Jag själv håller på med en dylik röjning och har inga betänkligheter, däremot så röjer jag inte gran grövre än 5-7 cm,
ställer dessutom ut ganska mycket björk som jag räknar med att plocka ut som ved om ca 5 år

Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

Huggis  
#133481 Bara för att förtydliga, björken är granens amma, dom första åren, sen är den bara ett ogräs. Detta är generellt menat, sen får man ta hänsyn till grundvatten, var i Sverige man befinner sig, macroklimat etc bla bla.

En björk behöver 3 meter fritt runt sig, jag vill försöka förklara att: Vill man ha upp gran som ska bli fin, så dräp all bjök som kommer i närheten. Vill man ha upp björk, plantera inte gran.

Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

ulfgustav  
#133610 Huggis erfarenheter ger jag trots allt inte mycket för
bra blandat bestånd av gran och björk ger optimal tillväxt, dock så skall man se till att inte björkens ris eller topp piskar grantoppen för då blir det en bestående skada

Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

Huggis  
#133956 Nej bortse från mig som arbetar röjning. Jag vet ju inte vad jag sysslar med, konstigt att bara att jag kan livnära mig på det.

Vad vill ha sagt är att beroende på var i landet, hur det ser ut lokalt på platsen så får man göra olika ställningstagande baserade på den kunskap som är aktuell för beståndet.

Som yrkesarbetare så är det snarare regel än undantag att man kommer till eftersatta planteringar. Det blir mer kostsamt, FAKTA. Gång på gång ser jag även hur man sparat björkar för nära granar som då tappat tillväxt. Det är bara att titta på träden, ser granen liten ut och björkens topp växer över granen så är det vad som hänt. Man har alltså fått en skruttig bjök och litet värde på det trädslag man satsat pengar på.

Konkurrrenszon.

Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134002 Kan ju vara så att man lämnade björken för att granen var liten och skruttig från början.

Avatar Fallback

Re: Röjning sommartid?

ulfgustav  
#134017 Som röjare av egen skog så kan man ta betydligt större hänsyn till björk inslaget, jag brukar också röja flera gånger i samma bestånd, då kan man kvalitetsdana skogen. Att göra detta i eftersatta röjningar är inte möjligt men att där helt ta bort björk som tex trängt gran så att den piskats i topp anser jag heller inte vara rätt, då är det bättre att lämna björken som har bättre tillväxt än en i topp skadad gran

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).