Avverkning (slutavverkning)

Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

34 inlägg 30068 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

axwell  
#129213 Sundsvalls tidning hade någon vecka sedan ett reportage om en sektionsfällning av en stor Douglasgran och kostnaden för tomtägaren blev 10000 kr.

Läsarna reagerade på att det var ocker med ett så hutlöst pris.

Trädfällaren svarade med en förklarande insändare att trädet var en sibirisk gran ca 80 år, 21 meter högt och kanske över en meter i roten och att ägaren ville ha en stubbe på 3,5 meters höjd, där blev skäret 80 cm i diameter.

Sedan alla omkostnader var avräknade återstod 1000 kronor för 8 timmars arbete.

Som bonus tillkom "10 ton grot" till ett värde av 2300 kr.


Några dagar senare fyllde trädfällare "jämt" då skrev samma tidning att hela trädet vägde 12 ton, varav stammen 6 ton och grenarna även de 6 ton.

Kommentarer om granens storlek ?!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

swe#kipp  
#129218 Fint träd men nog finns det större träd än så skulle jag tro !?!?

Gillar att dom tycker det är ett ockerpris ,,,, dom kan ju ta och göra det själva istället !!!
Av nån anledning så är det "fult" att ta betalt för att fälla träd på gårdar vissa tycker nästan att man skall se det som om dom är bussiga som låter nån fälla deras fina träd,,,, har själv vart med om folk som ringt och sagt " du som gillar att såga kan få såga ner mina stora träd som nära huset, jag bjuder fika om du vill ??" Nu mer skrattar jag bara när nån säger sånna saker och ger dom numret till traktens dyraste trädfällar firma :)

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

axwell  
#129248 Större finns det säkert, framförallt mycket högre. Men att av mig uppskattad stamvolym på ca. 4 m3 fpb skulle väga så mycket??????
Hur grenarna ser ut på sibirisk gran vet jag inte, men 6000 kg !??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

swe#kipp  
#129250 Ahh okej du tänkte på dom sakerna du :P
Ja det är jag skitdålig på att uppsakatta men jag vet att en rotstock från en gran vi körde till hem kompis vägde 2,4 t den var 3,5m lång och en bit över metern i diameter:)

Har eventuellt lite grova och höga lärkar som jag skall fälla, mätte en av dom och den var 110cm dbh och då var den inte grövst jag hoppas jag får jobbet men det kostar en hel del pengar för dom som vill ha jobbet gjort då dom också vill ha bort allt och då krävs lite tunga maskiner då drar det iväg ,,,,,

Om jag får jobbet skall jag hålla koll på vikterna så gott jag kan !!

Användarvisningsbild

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129260 i Liden (mellan Sundsvall o Bispgården) ska de finnas ett rejält bestånd i älvnipan som inte går o komma åt på nå vis
att avverka alltså o få där ifrån virket

granar som är 40 meter långa, diameter vet jag inte men det äf nog inte omöjligt att det finns träd där som är runt metern nere vid stubben...

själv vet jag inte vart det beståndet ligger exakt men de skulle va kul o se det

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

Robertberg  
#129278 Den här är ju inte heller så liten, borde vara över metern i rot iaf :)
skogsbilder/image_page.php?album_id=225&image_id=4067
skogsbilder/image_page.php?album_id=225&image_id=4066

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129290
obantteg skrev:Den här är ju inte heller så liten, borde vara över metern i rot iaf :)
skogsbilder/image_page.php?album_id=225&image_id=4067
skogsbilder/image_page.php?album_id=225&image_id=4066


Tror aggregatet storknar vid första kvisten.

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

awes  
#129346 Som referens kan följande läsas på skogssverige.se:

Sveriges högsta träd var till och med mars 2003 en gran i Lekvattnet i nordvästra Värmland. Den var vid fällningen 48 meter hög med en omkrets på 2,52 meter i brösthöjd. Volymen uppmättes till 12,5 kubikmeter.
Sveriges grövsta gran lär ha en omkrets på 4,86 meter och växer i Bröllopstorp i Västergötland.

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

axwell  
#129363 Kanske måste förklara anledningen till att jag startade tråden.

Jag tror inte alls att denna gran var överdrivet stor, det som är intressant är den angivna vikten.

12 ton enligt tidningen = Helt orimligt om stammen troligen är 4 fpb. Den frodvuxna granstammen borde ha vägt max 3 ton eftersom den räknas som en terpentingran. Vad grenarna vägde blir svårare att räkna ut.
Troligen håller även de en densitet långt under vår vanliga gran.

Någon erfaren kanske vet hur mycket (volym/vikt) som krävs för att få 2300 kr för veden ur trädet. Kostnaden för kontainerhyra och frakt(2500 +) är redan frånräknad.

Kan det vara en full 10 m3 (eller 12) kontainer?

Inom några kilometer från platsen ligger kraftvärmeverket som gärna eldar sånt här istf för sopor från när och fjärran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

andreaswistrand  
#129593 Står en silvergran (Abies alba) på Visingsö som jag efter lite mätningar i tisdags uppskattar till att innehålla ungefär 30 m³sk. Så störst var inte den där granen.

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

axwell  
#129596
andreaswistrand skrev:Så störst var inte den där


Nej störst har den aldrig varit. Anspelade på hur tidningen gjorde en hönsfarm av en fjäder.

Om måtten (omkr. 4 m, höjd 39 m) som finns på Webben stämmer så kan denna gran på Visingsö vara så bamsig som tidningen trodde att granen i Sundsvall var.
12,5 m3sk kan väga runt 9 ton plus 3 ton för grenarna.

Även silvergranar betraktas som lättvikt/terpentin-granar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

andreaswistrand  
#129607 En omkrets på 4 meter och en höjd på 39 ger ungefär 25 m³sk inte 12,5. Den har dock växt och är nu ungefär 41 meter hög och lite grövre.

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

axwell  
#129632 Ok, jag genade vid volymberäkningen, tänkte inte på att trädet växer mycket längre söderut än där min överslagsberäkning brukar stämma. Jag kom till att omkr 4 meter ger en diameter av 1.27 meter, i mina trakter brukar det bli halva dia.(0,635=radien 0,32) på halva höjden. Osäkert hur silvergran skall beräknas exakt, ungefär får duga i brist på data.

Har utgått ifrån flera uppgifter på webben där man skriver omkrets 4 meter osv. samt att granen då 2007 var närmare 500 år så om den vuxit ytterligare de fyra senaste åren så har jag missat det.

Om omkretsen gäller för brösthöjd eller markplanet är osäkert i artiklarna.

Men 25 m3sk har jag svårt att tro på, mellan 10 och 16 m3 sk beroende på hur just silvergran skall beräknas på Visingsö.

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... berakning/

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

andreaswistrand  
#129645 Vart får du 0,32 ifrån?
Räkna grundytan * halva höjden.
Alltså D²*pi/4*H/2=25m³sk
Eller Radien²*pi*H/2=25m³sk

Sen om den har växt ytterliggare sen dom mätte eller om vi mätte mer noggrant kan jag inte svara på antagligen var det så att vi mätte mer noggrant. Omkretsen är för brösthöjd.

Avatar Fallback

Re: Sveriges(Europas?) bamsigaste gran fälld

andreaswistrand  
#129649 Har nu provkört sidan på kunskapdirekt som räknar ut volym via en funktion:

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... berakning/

Det jag kom fram till var att sidan använder Brandels funktion 100-01. Jag provade med 4 olika påhittade träd och i samtliga fall stämmer volymen exakt på litern så jag utgår ifrån att det är just den formel dom använt. Kan väl säga mer om formeln också. Den räknar tyvärr fram volymen i m³fpb och inte m³sk som står angivet på sidan. Sen fungerar funktionen inte på så stora träd. Räknar man baklänges från funktionen får man ett formtal på 0,263 och det är ett formtal som är helt orimligt på en gran. Normalt ligger formtalet mellan 0,45 och 0,53 ungefär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).