Virkesmätning och Matrisfub

Maskinmätning i savstignins tider

2 inlägg 2777 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Maskinmätning i savstignins tider

Mäki  
#128986 Det blev i fråga satt i en annan tråd om maskin mätning stämmer på våren när barken släpper lätt på stammarna.

Jag blev i dag kontrollerad av en UTOMSTÅENDE kontrollant som kom helt OANMÄLD och granskade min maskin.

Han tog ett prov på 30st klabbar och det visade ett kast på +0,57%

Jag hävdar att det hänger mycket på hur föraren hanterar sin maskin om det skall stämma eller inte samt självklart
att maskinen är ordentligt kalibrerad.

Så det skall gå att lita på maskinmätning året runt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinmätning i savstignins tider

finskpinne  
#128999 Jag håller fullständigt med Mäki om att det utan desto större problem skall gå att få maskinmätningen att stämma bra året runt. Mycket hänger på att föraren har inställt hydraultrycken i aggregatet rätt och att man använder lite sunt bondförnuft när det gäller krankörningen, har du "för litet" aggregat så följ alltid med me kranen så blir nog mätresultatet bra ändå!!

Men det finns nog skillnader mellan olika aggregat också. Ponsses aggregat med bärande matarband/hjul river av en hel del bark som gör att längdmätningshjulet lätt slirar om man backar tillbaka en stam i savningstider. 😡
Men det jag har märkt nu när jag kör med Kesla som inte har bärande hjul så barkar det betydligt mindre än 3WD aggregat. Har inga som helst problem med barkning med detta aggregat. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).